پنجشنبه 24 آذر 1384

هاشمی رفسنجانی: در ايران كار فردي نتيجه‌بخش نيست، احزاب در مديريت كشور تاثيرگذار نبودند، ايسنا

عدم رفع ابهامات حادثه سقوط هواپيما اعتماد عمومي را خدشه‌دار مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز گله‌مندي از اختلافات موجود در در خانه احزاب، ادامه اين اختلافات را منشا بسياري از مفاسد دانست و اظهار داشت: «فلسفه تشكيل خانه احزاب براي رفع اختلافات بوده و حال اگر به منشا اختلاف تبديل شود، اهداف و آرمانهايش زير سوال مي‌رود.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين هاشمي رفسنجاني صبح امروز در چهاردهمين همايش فصلي خانه احزاب در وزارت كشور تصريح كرد: «بعد از اينكه تصميم گرفتم در همايش خانه احزاب شركت كنم، مراجعات مثبت و منفي زيادي به من مي‌شد و دريافتم كه اين اختلافات مي‌تواند براي جامعه مضر باشد. لذا به اين دليل كه قبلا براي حضور در اين همايش وعده داده بودم و خلف وعده را گناه مي‌دانم و اينكه عدم حضورم در اين همايش مسائل حاشيه‌اي بسياري را در فضاي سياسي غير متعادل كنوني به وجود مي‌آورد، دعوت خانه احزاب را پذيرفتم؛ هرچند كه حضورم بحث‌هاي ناخواسته‌اي را نيز به وجود مي‌آورد.»

وي خطاب به دبيران كل احزاب گفت: «در اين همايش حاضر شدم تا بگويم اختلافاتتان را زودتر تمام كنيد،‌ چون ادامه اين اختلافات مي‌تواند منشا بسياري از مفاسد شود.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با اشاره به نياز جامعه ايران به تحزب، خاطرنشان كرد: «از روزي كه مساله دموكراسي مطرح شد، اهميت مساله تحزب هم قابل انكار نبود؛ بطوري كه امروز تقويت تحزب يك وظيفه ملي به شمار مي‌رود.»

وي با بيان اينكه دنيا به سرعت در جهت حاكميت افكار عمومي در حال تحول است، ادامه داد: «به زودي خواهيد ديد كه آراي كشورها در جوامع مختلف جلوي زورگويي‌هاي ابرقدرتها در مجامع مختلف را خواهد گرفت.»

هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: «اگر روال تحزب و حزب‌گرايي مديريت نشود، نتيجه مشخصي نخواهد داشت؛ لذا اين روال بايد منطقي، نتيجه‌بخش و در خدمت كشور باشد. تحزب مهمترين راه رقم زدن سرنوشت كشور است و كساني كه احساس مسووليت مي‌كنند بايد وارد جريانهاي سياسي شوند و به فكر تحزب و تشكل باشند.»

هاشمي رفسنجاني با اشاره به توجه دين اسلام به آراي مردم، اظهار داشت: «بحث تشكيل شورا و استفاده از نظرات يكديگر از افتخارات خوب اسلام است.»

وي انقلاب اسلامي ايران را سر تا پا مردمي دانست و افزود: «بايد روي افكار عمومي و آراي مردم حساب كنيم و براي اين كار هيچ راهي بهتر از تحزب وجود ندارد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام كار دسته‌جمعي را مقدس خواند و گفت: «مسووليت بزرگ متفكران و دبيران گروهها و جمعيت‌ها اين است كه سعي كنند احزاب در جايي به هم برسند و نقاط مشتركشان را تقويت كنند تا در تصميم‌گيريهاي كشور تاثيرگذار باشند؛ خانه احزاب در اين ميان نقش مهمي بر عهده دارد.»

وي خاطرنشان كرد: «تاكنون احزاب در مديريت كشور تاثيرگذار نبوده‌اند، هرچند كه كار فردي در كشور ما ديگر نتيجه‌بخش نيست.»

هاشمي رفسنجاني به تاكيد قانون اساسي به تعدد احزاب اشاره كرد و گفت: «بايد بيش از حد فعلي به تحزب توجه كنيم. البته احزاب ما منابع مالي قابل اتكايي ندارند. يكي از وظايف مهم خانه احزاب، شناسايي و بررسي مشكلات احزاب و استفاده از تجربيات ساير كشورهاست. علاوه بر اين عوامل ايجاد مشكل براي احزاب و عوامل مثبت تقويت كار حزبي بايد بررسي شوند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش تاكيد كرد: «قوي‌ترين كشورهاي دنيا آنهايي هستند كه در اداره امور كشورشان به راي مردم متكي هستند. اگر انسجام ملي وجود نداشته باشد بايد نگران باشيم. وفاق گروههاي سياسي مقدمه خوبي براي وحدت مردم است.»

وي خطاب به احزاب توصيه كرد مفاد منشور وفاق را عملي كنند.

هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: «اعمال كينه‌توزانه و از ميدان به در كردن رقيب مضر است. اگر از طريق جمعيت‌هاي سياسي وفاق را در كشور ايجاد و تقويت كنيم، مي‌توانيم مردم را در صحنه نگهداريم. آرزو دارم ببينم استراتژي احزاب حركت در جهت وفاق و همدلي است و اميدوارم خانه احزاب اين نقش را به خوبي ايفا كند.»

به گزارش ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سقوط هواپيماي C-130 ، اين حادثه را يك فاجعه ملي خواند و گفت: «انتظار داريم ابهاماتي كه مردم را رنج مي‌دهد برطرف شود، چون اگر اين ابهامات همچنان وجود داشته باشد و اين حادثه نيز به فراموشي سپرده شود، لطمه بزرگي به جامعه است و اعتماد عمومي را خدشه‌دار مي‌كند.»

Copyright: gooya.com 2016