جمعه 25 آذر 1384

محمدعلي صدوقي: رشد تحجر سازمان‌يافته بسيار خطرناك است، ايسنا

- روشنفكري جايي در اسلام آمريكايي ندارد
- بايد براي‌ ماندگاري انديشه‌هاي امام(ره)‌ تلاش‌ مضاعف شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي از اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز و امام جمعه‌ي يزد با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن ابراز خشنودي از عملكرد اين رسانه و هم‌چنين ابراز تاسف نسبت به فاجعه‌ي سقوط هواپيماي C – 130 و شهادت دو تن از خبرنگاران و عكاسان ايسنا، در عين حال اظهار اميدواري كرد كه مسوولان امر با سرعت، علت اين حادثه را پي‌گيري كنند و اطلاع‌رساني دقيقي در اين زمينه داشته باشند.

وي با تاكيد بر اين‌كه نبايد مردم را غريبه پنداشت، اضافه كرد: قطعا هر چه اطلاع‌رساني گنگ باشد شايعه‌ها گسترش مي‌يابد؛ لذا اميدواريم دستگاه قضايي اگر در اين قضيه مجرمي در كار بوده، به تعقيب بپردازد.

امام جمعه‌ي شهر يزد، هم‌چنين در ارزيابي از مشكلاتي كه امروز مردم‌سالاري ديني را به خطر انداخته است، با تاكيد بر اين‌كه در اسلام نقش مردم يك نقش اساسي و كليدي است، اظهار داشت: در طول تاريخ حتي در زمان پيامبران، هر گاه به مردم بي‌توجهي شده، آنان به مسائل بي‌توجه شده‌اند و در صحنه حضور پيدا نكرده‌اند و آنجا بوده كه باطل بر حق غلبه كرده است.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با تاكيد بر اين‌كه اگر بخواهيم منطق حق و عدالت حكمفرما شود راهي جز همراه داشتن مردم را نداريم، خاطرنشان كرد: نمي‌شود بدون مردم و جدا از آنها كاري را در مملكت پيش برد. به تعبير سيدمحمد خاتمي، بدون مردم‌سالاري ديني كارها پيش نمي‌رود.

صدوقي با اشاره به نامه‌ي بنيانگذار انقلاب اسلامي به آيت‌الله مشكيني درباره‌ي ولايت فقيه، اظهار داشت: در آن نامه مطرح شده بود كه اگر خبرگاني از طرف مردم انتخاب شوند و آنها كسي را به عنوان ولي امر انتخاب كنند حكم بر ما لازم است. در اينجا حضرت امام خميني (ره) بر نقش مردم تاكيد كردند.

امام جمعه‌ي شهر يزد، با بيان اين‌كه اگر بخواهيم از احكام دين و از اصول و فروع آن پاسداري كنيم، اما راي و حضور مردم را در صحنه نداشته باشيم، راه به جايي نخواهيم برد، اظهار داشت: ائمه‌ي اطهار (س) همواره به جايگاه مردم بها مي‌دادند؛ لذا امروز نمي‌شود نسبت به نقش و جايگاه مردم بي‌تفاوت بود و اين جايگاه را از آنها گرفت. البته هر كشوري اصول و خط قرمزهايي دارد كه اين خطوط قرمز بايد حفظ شود؛ اما نمي‌توان به بهانه‌ي توجه به اصول و خطوط قرمز نقش مردم را ناديده گرفت و از همين جهت است كه با مرور تاريخ متوجه مي‌شويم همواره حضرت امام خميني (ره) بر حضور مردم در انتخابات مختلف تاكيد داشتند.

صدوقي با اشاره به آن‌چه فراز و نشيب‌هاي مردم‌سالاري ديني مي‌ناميد، گفت: مردم‌سالاري ديني از آنجا كه مردم پشتيبان آن هستند، هيچ‌گاه صدمه نخواهد ديد؛ به ويژه در دوراني كه مردم آگاه و از بينش علمي، سياسي، ديني و اسلامي كامل برخوردار باشند.

وي با تاكيد بر اين‌كه البته اين مساله به معناي اين نيست كه هيچ‌گاه مردم‌سالاري ديني را خطري تهديد نمي‌كند، اضافه كرد: علي‌رغم خطراتي كه ممكن است گاهي آن را تهديد كند، اما اين خطرات در حدي نيست كه نگران خروج مردم از صحنه باشيم. البته اين مساله در حد زيادي به عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي و قضايي برمي‌گردد.

اين فعال سياسي با اعتقاد به اين‌كه مسوولان نبايد از راي مردم به صورت تشريفاتي استفاده كنند، ادامه داد: اگر در مردم احساس بي‌تفاوتي نسبت به مسائل كشور پيش آيد، قطعا مملكت با مشكلات عديده روبه‌رو خواهد شد؛ از اين رو مسوولان بايد همواره به اين مساله توجه كافي داشته باشند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با اشاره به هشدار برخي از بزرگان نسبت به خطر تحجر در كشور با بيان اين‌كه كلمه‌ي تحجر كلمه‌ي كلي است كه به معنا نياز دارد، افزود: امروز در توان شخص بنده نيست كه بخواهم اين كلمه را معنا كنم؛ اما در زمان حضرت امام خميني (ره) ايشان همواره و با جديت نسبت به خطر تحجر هشدار مي‌دادند و با مصاديق آن برخورد جدي مي‌كردند.

صدوقي با اشاره به اين‌كه اسلامي كه بنيانگذار انقلاب اسلامي، آن را «اسلام آمريكايي» مي‌ناميد، همان اسلام متحجرانه است، ادامه داد: اين اسلام بازگشت به عقب دارد و اسلامي است كه روشنفكري در آن اصلا جا ندارد. البته بايد حد و مرز اسلام ناب مشخص شود تا آن زمان اسلام متحجرانه و اسلام آمريكايي معنا پيدا كند.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه اشاره‌ي امام خميني (ره) درباره‌ي اسلام آمريكايي به خارج از مرزها نبوده است، گفت: منظور ايشان اين بوده كه تفكري در ايران حتي متاسفانه در حوزه‌ي علميه و فيضيه وجود دارد كه نسبت به دين نگاهي متحجرانه دارد كه البته مرز اسلامي كه اين افراد معرفي مي‌كنند، بايد با اسلام ناب مشخص شود. اگر مرز اسلام ناب با اسلام متحجر مشخص نشود، خواه ناخواه جوانان دچار دوگانگي مي‌شوند.

صدوقي با بيان اين‌كه امام (ره) تبيين اين مساله را وظيفه‌ي سياسي علماي حوزه مي‌دانستند، در عين حال به وجود معتقدان به اسلام طالباني در اين مقطع زماني اشاره كرد و گفت: معتقدان به اسلام طالباني به جاي تعامل و تبادل گفت‌وگو، دست به اسلحه مي‌برند و همين مساله باعث مي‌شود كه خواه ناخواه طرفداران اسلام ناب و كساني كه با انديشه‌ي حضرت امام خميني (ره) آشنا هستند، احساس خطر كنند و نسبت به آن هشدار دهند.

امام جمعه‌ي شهر يزد در ادامه درباره‌ي برخي از نگرش‌ها نسبت به مساله‌ي مهدويت با اشاره به اين‌كه در فرهنگ ايراني مساله‌ي انتظار فرج وجود دارد، در عين حال به برداشت‌هاي مختلف از اين انتظار اشاره كرد و گفت: عده‌اي كه جنبه‌ي تقدس بيشتري دارند از اين قضيه اين برداشت را كرده‌اند كه تنها بايد نشست و به پيشگاه حق براي ظهور هر چه زودتر حضرت ولي عصر (عج) دعا كرد. اين افراد نقشي در مشكل‌گشايي ندارند و فكر مي‌كنند بايد دست روي دست گذاشت تا حضرت مهدي (عج) بيايد و همه‌ي مشكلات را حل كند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با بيان اين‌كه گروهي ديگر يك پله جلوتر هستند و بر اين اعتقادند كه بايد در برابر كساني كه مدعيان دروغين مهدويت هستند، بايستند ادامه داد: اين گروه بر اين اعتقادند كه به هيچ عنوان نبايد سياست را در دين دخالت داد. اين افراد كه حجتيه نام دارند، فعاليت‌هاي فراواني درباره‌ي ظهور حضرت مهدي (عج) دارند؛ اما به هيچ عنوان در مسائل سياسي روز دخالت نمي‌كنند و مثلا در دوران مبارزات شاهنشاهي هيچ واكنشي نسبت به ظلم و ستم‌ها نشان نمي‌دادند.

صدوقي با اشاره به نامه‌ي حضرت امام خميني (ره) در اواخر عمرشان به طرفداران انجمن حجتيه، گفت: بنيانگذار انقلاب در آن نامه آورده بودند (كساني كه تا ديروز مبارزه با شاه را گناه مي‌دانستند، امروز انقلابي‌تر از انقلابيون شده‌اند).

امام جمعه‌ي شهر يزد، با بيان اين‌كه انجمن حجتيه‌ها نسبت به سلطنت و جنايات شاه بي‌تفاوت بودند، گفت: اين همان چيزي است كه دشمن مي‌خواهد مردم درگير مسائل واجب خود شوند و از مسائل روز كشور دور باشند، تا ميدان براي آنها باز شود و هر كار كه مي‌خواهند بكنند؛ اما حضرت امام رسما با اين نوع تفكر مخالف بودند.

صدوقي با بيان اين‌كه اين تفكر امروز نيز در كشور ما در حال تقويت است، خاطرنشان كرد: اين تفكر در برابر امام ايستاد و با پيروزي انقلاب در آنها انقلاب دروني به وجود نيامد. اما چيزي كه از همه مهم‌تر است و بسيار بايد به آن توجه شود، وجود افرادي دو چهره است كه با نام دين و تحت لواي دين به دين ضربه مي‌زنند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با تاكيد بر اين‌كه وجود افراد دوچهره بسيار خطرناك‌تر از افراد لاييك است، به ايسنا گفت: طرفداران اين تفكر كساني بودند كه زماني كه حضرت امام به دليل شهادت بسياري از افراد انقلابي، چراغاني نيمه شعبان را منع كردند، با استدلال‌هاي بسيار سست از پدر بنده (سومين شهيد محراب) درخواست داشتند كه با امام صحبت و ايشان را متقاعد كند.

امام جمعه‌ي شهر يزد، به شرح خاطره‌اي از نوع برخورد بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي با متحجراني كه ادعاي ارتباط با حضرت ولي عصر (عج) را داشته‌اند، گفت: از حاج احمد آقا نقل شده كه چند نفري كه ادعاي ارتباط با امام زمان را داشتند خواهان ملاقات با امام بودند اما ايشان در ابتدا اجازه‌ي ملاقات را به آنها ندادند. ولي به دليل اصراري كه آنها در اين زمينه داشتند بالاخره امام پذيرفتند. احمد آقا در اين باره گفت امام به حالت بسيار سردي با آنها برخورد كرد و به دليل آن‌كه آنها را امتحان كند مطرح كردند ديوان شعري داشتم كه گم شده است شما كه با آقا در ارتباطيد از ايشان بپرسيد كه ديوان شعر من كجاست؟ و البته بعد از چند دقيقه‌اي مجددا مطرح كردند براي من رابطه‌ي «حدوث و قدم» هنوز حل نشده است، لذا اين را هم از امام زمان براي من سوال كنيد.

صدوقي ادامه داد: حاج احمد آقا بعد از رفتن آن افراد به امام گفته بود چرا بعد از طرح گم شدن ديوان، مجددا بحث حدوث و قدم را مطرح كرديد كه امام فرموده بودند فكر كردم ممكن است اين افراد از جاي ديوان شعر بنده مطلع باشند و بتوانند از همين مسئله سوءاستفاده كنند، لذا يك سوال سخت علمي مطرح كردم كه به هيچ عنوان نتوانند جواب آن را براي من بياورند و دروغ‌گويي‌شان مشخص شود.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ادامه گفت‌وگويش با ايسنا گفت: آن طور كه حاج احمد آقا مي‌گفتند بعد از اين كه آن افراد مجددا به امام مراجعه كردند ايشان با تعبير بسيار تندي به آنها اجازه‌ي ورود و ملاقات ندادند.

امام جمعه‌ي شهر يزد، با بيان اين‌كه اگر شخصي لياقت ارتباط با امام زمان (عج) را داشته باشد هيچ‌گاه آن‌را مطرح نخواهد كرد، اظهار داشت: اين نوع ادعاها دكاني بيش نيست و متاسفانه امروز برخي اين گونه ادعاها را دارند و عوام‌زدگي در مساله‌ي مهدويت در حال رشد است.

اين فعال سياسي، نقش برجسته‌ي رسانه‌ها در آگاهي‌بخشي به مردم در اين زمينه را مورد توجه و تاكيد قرار داد و گفت: علي‌رغم اين‌كه رسانه‌ها به ويژه رسانه‌ي ملي مي‌توانند در اين زمينه نقش اساسي داشته باشد و مردم را از عوام‌زدگي دور كند؛ اما متاسفانه شاهديم برخي مواقع از اين رسالت بزرگ خود دور شده و با پخش برخي صحبت‌ها و مداحي‌ها عوام‌فريبي را تبليغ هم مي‌كنند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، تبليغ و رشد تحجر در كشور را به صورت سازمان‌يافته و تشكيلاتي بسيار خطرناك دانست و گفت: مشخص نيست چه انگيزه و هدفي پشت اين گونه مسائل وجود دارد. شايد برخي بر اثر عدم آشنايي اين گونه مسائل را مطرح مي‌كنند و البته مطمئنا برخي با انگيزه‌ي دين به اين گونه مسائل دامن مي‌زنند كه اين نوع دوم بسيار خطرناك‌تر است.

صدوقي سازمان‌دهي شدن تحجر و تفكرات متحجرانه را براي ضربه زدن به تفكرات ديني مردم نيز بسيار خطرناك خواند و گفت: اگر اين نوع تفكرات سازماندهي شده عمل كنند قطعا اصل عقيده‌ي ديني لطمه مي‌خورد؛ به ويژه آن‌كه اين نوع مباحث از سوي برخي كه مسوليت هم دارند مطرح شود.

اين تحليل‌گر سياسي درباره‌ي وظيفه‌ي عالمان روشنفكر و روشنفكران ديني و علت سكوت برخي از آنها در اين باره، گفت: علت سكوت را بايد از خود آنها جويا شد؛ شايد آنها هنوز احساس تكليف نكرده‌اند كه بخواهند موضع‌گيري كنند و البته شايد هم برداشت آنها درست باشد. اما اگر تك تك افراد به اين قضيه رسيدند و احساس خطر و عوام‌زدگي مي‌كنند بايد به گونه‌اي اين احساس خطر را به علماي بزرگوار منتقل كنند و از بزرگان در اين زمينه مدد بخواهند كه چاره‌انديشي كنند.

امام جمعه‌ي شهر يزد، درباره‌ي وظيفه‌ي احزاب سياسي و حاميان انديشه‌ي خط امام (ره) نيز با بيان اين‌كه اين مساله يك وظيفه‌ي عمومي است، گفت: البته بنده احساس مي‌كنم براي اين امر كمي دير شده است. با توجه به اين‌كه عصر ما نزديك به عصر امام است و كشور ما با برنامه‌هايي كه ايشان تدوين كرده پيش مي‌رود، بايد در جهت ماندگار شدن افكار و انديشه‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي تلاش مضاعف كنيم.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با اعتقاد به اين‌كه بسياري از سخنان حضرت امام در زمان خودشان، امروز به زمان‌شناسي نياز دارد، گفت: شرايط زمان و مكان در اجتهاد بسيار مهم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صدوقي با بيان اين‌كه براي ماندگاري انديشه‌هاي امام (ره) و زمان‌شناسي آنها بايد در يك مركز سامان‌دهي در اين زمينه صورت گيرد، گفت: اين كار بايد توسط كساني كه با انديشه‌ي ايشان كاملا آشنا هستند، صورت بگيرد. شايد تك تك نظرات بزرگان مناسب باشد و در نهايت ما را به هدف برساند؛ اما قطعا زماني كه اين نظرات از پشتيباني علمي برخوردار باشد و يك جا ساماندهي شود، بهتر جواب مي‌دهد.

امام جمعه‌ي شهر يزد، با تاكيد بر اين‌كه زمان‌شناسي سخنان حضرت امام، جلو بسياري از سوءاستفاده‌هاي برخي افراد را مي‌گيرد، در عين حال درباره‌ي نحوه‌ي فعاليت و وظيفه‌ي مجمع روحانيون مبارز به عنوان يك تشكل روحاني و خط امامي در اين باره، گفت: متاسفانه مشكلي كه وجود دارد اين است كه جايگاه احزاب هنوز در كشور نهادينه نشده است و جامعه‌ي ما هنوز پذيراي حزب واقعي و تفكرات آن نيست و البته از يك‌سو خود احزاب و گروه‌ها نتوانستند در بين خود يك انسجام حزبي داخلي ايجاد كنند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با تاكيد بر اين‌كه افرادي كه در يك تشكل هستند در مقاطع حساس از يك نظر و ايده‌ي واحد پيروي نمي‌كنند، اضافه كرد: نه تنها روابط احزاب با يكديگر با تشتت همراه است، بلكه در درون گروه‌ها و يك حزب نيز تشتت‌هاي خاصي ديده مي‌شود. يعني بعضا ديده مي‌شود تشكيل‌دهندگان يك حزب هم مرام‌نامه و اساس‌نامه را جدي و اساسي قبول ندارند و به كار جمعي قائل نيستند.

وي ادامه داد: حتي تشكل‌هايي كه در هدف مشتركند بعضا در مواقع بسيار حساس كه اتحاد آنها مي‌تواند چاره‌ساز باشد، دچار تشتت مي‌شوند. لذا بايد براي تجميع اين تفكرها چاره‌اي انديشيده شود.

صدوقي هم‌چنين درباره‌ي انتخابات خبرگان و علت اهميت اين انتخابات براي گروه‌هاي اصلاح‌طلب، با اعتقاد به اين‌كه شايد دور زمان باعث شده جايگاه خبرگان رهبري بيش از قبل مشخص شود، خاطر نشان كرد: بديهي است كه انتخابات خبرگان از اهميت خاصي برخوردار است؛ چرا كه اين مجلس بالاترين مقام كشور را مشخص مي‌كند و اين مقام مافوق همه‌ي قواست و بر سه قوه نظارت دارد.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با تاكيد بر اين‌كه همه‌ي مردم بايد در اين انتخابات حضور فعال داشته باشند، در عين حال اضافه كرد: بديهي است احزاب و تشكل‌هاي سياسي به ويژه تشكل‌هايي كه روحاني هستند نسبت به اين امر حساس‌اند و احساس تكليف مي‌كنند.

وي با اشاره به اين‌كه مجمع روحانيون مبارز حضور در اين انتخابات را يك وظيفه‌ي ديني و سياسي مي‌داند، گفت: قطعا بايد اين تشكل روحاني براي انتخابات مجلس خبرگان كانديدا معرفي كند و حضور پررنگي داشته باشد. البته اين در حالي است كه هنوز به طور رسمي بحثي در مورد اين انتخابات در مجمع صورت نگرفته است.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در ادامه با اشاره به تقويت بعد فرهنگي اين تشكل، گفت: شايد يكي از وظايف خطير ما در اين مقطع زماني همين مساله باشد و البته از بعد سياسي نيز در اين فكر هستيم كه همه‌ي تشكل‌ها و اشخاصي را كه حداقل يك هدف مشترك دارند، گرد هم جمع كنيم. البته بايد مشخص شود كه برداشت ساير گروه‌ها نسبت به اين مساله چيست.

صدوقي در پايان گفت‌وگو با ايسنا، با اظهار اميدواري نسبت به اين‌كه با نشست‌هاي جريان‌هاي همسو در مواقع حساس، مجمع و ساير احزاب بتوانند به يك جمع‌بندي و هدف كلي برسند، گفت: به ويژه در انتخابات پيش‌رو اميدواريم بتوانيم به هدف واحدي برسيم و البته از تجربيات گذشته نيز استفاده كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدعلي صدوقي: رشد تحجر سازمان‌يافته بسيار خطرناك است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016