شنبه 26 آذر 1384

تغييرات مهم در قانون انتخابات، بازتاب

در حالي كه لايحه انتخابات، از سوي وزارت كشور و نمايندگان مجلس به صورت هم‌زمان در حال تدوين است، خبرنگار «بازتاب»، به جزييات جديدي از تغييرات در قانون انتخابات دست يافت. بنا بر يكي از اين تغييرات، از اين پس كانديداها براي حضور در صحنه انتخابات، با وثيقه حضور مي‌يابند.
-------------------------------

در حالي كه لايحه انتخابات، از سوي وزارت كشور و نمايندگان مجلس به صورت هم‌زمان در حال تدوين است، خبرنگار «بازتاب»، به جزييات جديدي از تغييرات در قانون انتخابات دست يافت.

بنا بر يكي از اين تغييرات، از اين پس كانديداها براي حضور در صحنه انتخابات، با وثيقه حضور مي‌يابند.

بر اين اساس، كانديداهايي كه پيش از اين، فاقد سمت‌هاي مديريتي، سياسي يا سابقه نمايندگي مجلس و ... بوده و يا در مناطق خود، اشتهاري براي شركت در انتخابات مورد نظر نداشته باشند، بايسد به ارائه وثيقه، ثبت‌نام كنند. اين وثيقه مي‌تواند اشكال مختلفي چون توديع اسناد مالي و يا اثبات توثيق فردي داشته باشد.

ثبت‌نام بدون دليل و بي‌رويه افراد براي كانديداتوري، از جمله مشكلات دائمي انتخابات‌ها در كشور بوده و به همين دليل، اين قيد در نظر گرفته شده است.

همچنين مجري انتخابات‌ها در كشور، از اين پس تغيير كرده و برگزاري انتخابات در كشور كه تاكنون به عهده وزارت كشور بوده، از اين وزارتخانه به كميسيوني مشتمل بر نمايندگان دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف از جمله دادستاني كل كشور، مجلس، نيروي انتظامي، وزارت اطلاعات، شوراي نگهبان، شوراي عالي استان‌ها و... سپرده مي‌شود كه همچنان وزير كشور رياست آن را بر عهده دارد.

در حال حاضر، اين شيوه در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار گرفته و مجموعه‌اي از دستگاه‌هاي ذيربط، در برگزاري انتخابات در قالب كميسيوني مشترك، مسئوليت برگزاري انتخابات را به عهده دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين بنا بر بخش ديگري از اصلاحات انتخاباتي، حداقل مدرك براي كانديداتوري نمايندگي مجلس، به «ليسانس» تبديل شده و سن رأي‌دهندگان نيز احتمالا به هجده سال افزايش خواهد يافت.

قرار است اين هفته، اين تغييرات در كميسيون امنيت ملي مجلس، رسيدگي شود.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تغييرات مهم در قانون انتخابات، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016