دوشنبه 28 آذر 1384

مشروح سخنان سخنگوی دولت درباره اسرائيل، سقوط هواپيما، فيلترينگ سايت ها، اطلاعيه ديده بان حقوق بشر و...، ايسنا

- استيضاح حق مجلس است؛ اما...
- براي حل مشكل تحريم هوايي ابتكاراتي داريم
- دولت هيچ پايگاه اطلاع‌رساني مجاز را محدود نكرده و نمي‌كند
- ديده‌بان حقوق بشر بايد براي ما تكليف تعيين كند و بگويد چه وزرايي را كنار بگذاريم؟!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

غلامحسين الهام، سخنگوي دولت، صبح روز دوشنبه در دومين جلسه‌ي هفتگي خود با رسانه‌هاي گروهي خبر داد كه رييس‌جمهور روز سه‌شنبه سفر يك روزه‌اي به نخجوان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر غلامحسين الهام سخنگوي دولت، در اين جلسه اظهار داشت كه اين سفر به منظور افتتاح پروژه‌ي انتقال خط گاز و بررسي موضوع تفاهم‌نامه‌ي مشترك بين دو كشور ايران و آذربايجان در رابطه با مسأله‌ي انرژي انجام مي‌شود.

وي افزود: سعي بر اين است كه ظرف امروز و فردا اين تفاهم‌نامه‌ي مشترك نهايي شود و در سفر رييس‌جمهور اين سند مشترك امضا شود.

الهام در ادامه با بيان اين‌كه در ارتباط با سفر استاني رييس‌جمهور هنوز تصميم قطعي گرفته نشده، گفت: دو استان در اين ارتباط در نظر گرفته شده‌اند كه ظرف امروز يا فردا نهايي مي‌شود دكتر احمدي‌نژاد به كدام استان سفر خواهد كرد. قطعا روز سه‌شنبه استاني كه رييس جمهور به آن سفر مي‌كند اعلام خواهد شد و اگر گزارش‌هايي تا كنون در ارتباط با سفر آينده‌ي ايشان ارائه ‌شده، رسمي نيست.

سخنگوي دولت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سفر رييس‌جمهور به زاهدان و امضاي مصوباتي در ارتباط با رفع مشكلات اين استان در جلسه‌ي هيأت دولت روز پنج‌شنبه در زاهدان گفت: اتفاقي در اين سفر موجب تأثر شديد شد. اشرار به چند نفر از برادران پاسدار كه در اين سفر در حال انجام مأموريت بودند و از سراوان به چابهار مي‌رفتند، حمله كردند. اين اشرار معمولا از سارقان مسلح هستند و براي اهداف كثيف و پليد مادي امنيت منطقه را به خطر مي‌اندازند. در اين حادثه يكي از برادران پاسدار به شهادت رسيد و راننده‌ي وسليه‌ي نقليه كه از افراد بومي و بلوچ بود و آشنايي كافي به منطقه داشت و در شبكه‌ي بهداشت منطقه فعاليت مي‌كرد نيز به شهادت رسيد. يكي ديگر از برادران پاسدار نيز مجروح شد كه البته مشكل جدي نداشت و از بيمارستان ترخيص شد.

الهام گفت: در اين درگيري يك نفر از اشرار نيز در همان موقع كشته شد و وقتي كه نيروي انتظامي و مأموران امنيتي اقدام كردند تعداد ديگري از اشرار دستگير شده و يك نفر ديگر نيز در درگيري با مأموران كشته شد.

وي تصريح كرد كه اين اشرار شناسايي و دستگير شده‌اند.

الهام گفت: اين حادثه نشان مي‌دهد كه مسأله‌ي امنيت، بومي، غيربومي، سني، شيعه، بلوچ و غيربلوچ نمي‌شناسد و كساني كه مخالف امنيت هستند همه را مورد هجوم خود قرار مي‌دهند. در مسأله‌ي امنيت، خون بلوچ و غيربلوچ با هم آميخته مي‌شود و هر دو براي ايجاد امنيت در كنار هم جان مي‌دهند كه اين امر نشان‌دهنده‌ي پيوند بين مردم و بيانگر وحدت است.

وي گفت: من به خانواده‌ي آنها اين مسأله را تبريك و تسليت مي‌گويم و به آنها اداي احترام مي‌كنم.

الهام در اين راستا از خبرنگاران خواست تا براي آمرزش آنها صلوات بفرستند.

بنابراين گزارش، خبرنگار خبرگزاري فارس از الهام در ارتباط با قطعنامه سازمان ملل متحد با موضوع با نقض حقوق بشر در ايران پرسيد و گفت: اعلام شده است كه اين بيانيه با استناد به اخبار يك خبرگزاري داخلي منتشر شده. آيا شما قصد نداريد با چنين خبرگزاري برخورد كنيد؟

الهام گفت: دولت هيچ‌گاه درصدد تحميل و سانسوري براي رسانه‌ها و مطبوعات نبوده و نيست. دقت در اطلاع‌رساني، حفظ منافع و مصالح ملي يك مسووليت است كه باور دارم رسانه‌ها به آن توجه دارند و هيچ نيازي نيست كه ما متذكر آنها شويم. ما به رسانه‌ها اعتماد داريم و معتقديم كه آنها به دنبال وحدت و همگرايي هستند و به منافع ملي توجه دارند.

وي افزود: نهادهاي بين‌المللي نيز بايد به اين امر توجه داشته باشند كه ارزش و اعتبارات مدارك حقوقي نبايد به هيچ‌وجه متزلزل باشد و چنين مدارك متزلزلي را نبايد ارائه كنند و براي هر ادعاي خود استناد قابل قبولي داشته باشند.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با مذاكرات 30 آذر و تأثير سخنان رييس‌جمهور در مورد رژيم صهيونيستي بر روند مذاكرات سوال كرد كه وي جواب داد: دولت جمهوري اسلامي ايران بر اين موضع تأكيد دارد كه مذاكرات بايد در چارچوب تأمين حق ايران در جهت برخورداري از فناوري هسته‌اي و چرخه‌ي سوخت باشد؛ بدون هيچ پيش‌شرطي. اين موضع رسمي ماست و مطمئنا چنين مواردي هيچ‌گونه اثرگذاري بر روند پي‌گيري دولت ايران در جهت حقوق ملت ندارد.

وي افزود: موضع ما در سطح جهاني موضع خوبي است. ما در سطح جهاني و در چارچوب قواعد بين‌المللي قادر هستيم شركاي اقتصادي و سياسي خود را در سطح جهان انتخاب كنيم.

سخنگوي دولت گفت: موضع ما در مورد اسرائيل موضع تازه‌اي نيست، از گذشته وجود داشته و طبق همان اصول بيان ‌شده است. رييس جمهور غرب را در برابر يك پرسش نسبت به رفتارهايي كه در گذشته داشته‌، قرار داده، آنها اصرار دارند كه در گذشته به يهوديان ظلم كرده و تعدادي از آنها را كشته‌اند. من هيچ حادثه تاريخي را سراغ ندارم كه نسبت به آن تأكيد و اغراق شده باشد. رييس جمهور خطاب به آنها گفته‌اند اگر اين ادعايتان را منطقي و حقوقي مي‌دانيد هر جنايتي كه انجام شده است آثار بعدي آن به آمران آن برمي‌گردد و آمران آن بايد اين خسارت را جبران كنند.

خبرنگاري از الهام در ارتباط با جذب سرمايه‌ خارجي پرسيد و گفت: اخباري در سطح كشور منتشر مي‌شود كه بيانگر آن است كه سرمايه‌ها از كشور خارج شده و زمينه براي سرمايه‌گذاري خارجي وجود ندارد. وي هم‌چنين از الهام پرسيد يكي از سياست‌هايي كه دولت اعلام كرده خروج شركتهاي دولتي از مركز است، آيا فكر نمي‌كنيد اين خروج هزينه‌بر است؟

الهام پاسخ داد: خروج شركتهاي دولتي ممكن است درآمدزا نيز باشد و لزوما به معناي هزينه‌آفريني نيست. وقتي تشكيلاتي زائد باشد هزينه‌هايي بر آن مترتب مي‌شود. فكر مي‌كنم اقداماتي كه دولت در اين زمينه مي‌خواهد انجام دهد صرفه‌جويي در هزينه‌هاست.

الهام در مورد خروج سرمايه از كشور هم گفت: اخباري كه در اين ارتباط منتشر مي‌شود، درست نيست. تردد سرمايه هميشه به معناي خروج سرمايه نيست. بخشي از سرمايه‌داران داخلي در خارج از كشور سرمايه‌گذاري مي‌كنند ولي سود آن را به كشور بازمي‌گردانند كه اين خود درآمدزا و سرمايه‌گذاري مثبت است. ما در داخل زمينه را براي سرمايه‌گذاري فراهم كرده‌ايم و با كشورهاي منطقه نيز در اين ارتباط صحبت‌هايي شده كه سرمايه‌گذاران ايراني بتوانند در آنجا نيز سرمايه‌گذاري كنند. سياست كلي ما در جهت حمايت از بخش خصوصي و ايجاد زمينه براي سرمايه‌گذاري است و در اين عرصه جدي هستيم. اين از جمله موضوعاتي است كه دولت نسبت به آن اهتمام جدي دارد. دولت سعي مي‌كند امنيت سرمايه‌گذاري را ايجاد كند. دولت برنامه جدي براي واگذاري امور به بخش خصوصي بر اساس سياست‌هاي علمي و عملي دارد و آثار آن نيز در جاهايي ديده مي‌شود. البته در اين راستا نيز گزارش‌هايي ارائه شده كه ريسك سرمايه‌گذاري در ايران كاهش يافته است.

به گزارش ايسنا وي ادامه داد: مبارزه‌ي دولت با فساد اداري نيز داراي تأثيرات خوبي بوده و شرايط را براي سرمايه‌گذاري و جلب سرمايه ‌ملي و بين‌المللي فراهم كرده است. گزارش‌هايي كه در اين ارتباط يعني خروج سرمايه ارائه مي‌شود، گزارش‌هاي دقيقي نيست و براي ايجاد ناامني است. صاحبان صنايع خود امور را دقيق‌تر مورد رصد قرار داده و بهتر مي‌توانند تصميم‌گيري كنند.

در ادامه‌ي جلسه‌ي هفتگي سخنگوي دولت با خبرنگاران، خبرنگار مهر در ارتباط با استيضاح وزير دفاع از سوي نمايندگان مجلس پرسيد و از الهام خواست توضيح دهد پي‌گيري مسأله‌ي سقوط هواپيما به كجا رسيده است؟

به گزارش ايسنا الهام گفت: همان‌طور كه قبلا گفتم كارگروه ويژه‌يي در اين ارتباط در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شده كه اين كارگروه گروهي فني و تخصصي است و با دقت تمام امور را به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار داده و به جلو مي‌برد و اين كميته مربوط به دولت نيست. البته دولت تأكيد دارد كه در اين ارتباط به صورت منظم اطلاع‌رساني شود و سخنگوي اين كميته از طريق رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي نتايج خود را اعلام كند. تاكنون خوشبختانه فضاي اطلاع‌رساني بد نبوده و اميدواريم با همكاري صدا و سيما و رسانه‌ها اين همكاري‌ها ادامه داشته باشد تا مردم در جريان روند كار قرار بگيرند. دولت نيز خود پي‌گير و مصمم است كه اين مسأله به نتيجه برسد.

وي در مورد استيضاح وزير دفاع نيز گفت: معتقديم استيضاح حقي براي نمايندگان مجلس است و مجلس مي‌تواند با امضاي 10 نماينده وزيري را استيضاح كند . دولت نيز از امر نظارت مجلس استقبال مي‌كند. ما معتقديم مجلس بايد در اين امور مستقل باشد و هر موقعي كه تشخيص دهد كه دولت بايد پاسخگو باشد دولت پاسخگو خواهد بود؛ ولي من عرض كردم كه استيضاح مانند دادخواست طلاق است كه چيز زيبايي نيست. قانوني است و افراد حق دارند كه از اين حق استفاده كنند. هم‌چنين روشي است كه نمايندگان در اختيار دارند و مجلس نيز موظف است اجازه دهد نمايندگان از اين حق استفاده كنند، از اين رو اشكالي ندارد.

الهام گفت: البته در مواقعي بعد از ارائه دادخواست طلاق پيوندهاي مستحكم‌تري به وجود آمده، ولي همان‌طور كه گفتم ارائه دادخواست طلاق چندان زيبا نيست.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه كشف حقيقت نيازي به استيضاح وزير ندارد، ادامه داد: دولت و مجلس هر دو علاقه‌مندند به حقيقت برسند؛ ولي همان‌طور كه گفتم كشف حقيقت مستلزم استيضاح نيست؛ البته اين حرف من به معناي ايجاد محدوديت در مجلس نيست. مجلس وظيفه‌ي خود را انجام مي‌دهد.

خبرنگار ديگري در ارتباط تعامل مجلس با دولت از الهام پرسيد. سخنگوي دولت گفت: تعامل مجلس و دولت با هم خيلي خوب است و ما از اين بابت نگراني نداريم. البته تعامل خوب به اين معنا نيست كه اين دو قوه از اختياراتي كه در چارچوب قانون دارند استفاده نكنند. مجلس با اقتدار و آزادانه امر نظارت خود را انجام مي‌دهد و اين دو نهاد در مقام اعمال وظيفه‌ي خود آزاد هستند. روابط آنها بر اساس اصول و مصالح ملي و روابط برادرانه‌اي است. ما در اين راستا جلسات تفاهم با يكديگر داشته‌ايم كه دو روز ديگر نيز يكي از اين جلسات برگزار مي‌شود. ما مذاكراتي با يكديگر داشتيم كه قرار است اين مذاكرات استمرار داشته باشد و مجلس نظرات كارشناسي خود را كه اصولا از سوي مركز پژوهشها ارائه مي‌شود به دولت ارائه مي‌دهد، دولت نيز نظرات كارشناسي خود را اعلام مي‌كند . اين نظرات كارشناسي با يكديگر تلفيق مي‌شود. اين تعامل مثبت به اين معنا نيست كه دو قوه از سوي يكديگر تحت فشار باشند. ما در چارچوب اصولگرايي و منافع ملي و در چارچوب قانون عمل مي‌كنيم و اگر مواردي پيش مي‌آيد نبايد به معناي اختلاف و فاصله گذاشت. هميشه گفته‌ام اين تعامل براي ارتقاي برنامه‌ريزي‌ها در جهت حل مشكلات و برنامه‌ريزي‌هاي كارشناسي است نه به معناي كاهش اختيارات و اعمال محدوديت.

خبرنگار خراسان از الهام در ارتباط با قانون انتخابات پرسيد و گفت: قانون انتخابات از سوي دولت و مجلس در حال بررسي است. مي‌خواهم شما توضيح بدهيد كه دولت اين قانون را تا كجا مورد بررسي قرار داده و به چه نتيجه‌اي رسيده. آيا هدف فقط تجميع انتخابات است يا اين‌كه اهداف ديگري مانند تغيير سن رأي‌دهندگان را نيز دنبال مي‌كند؟

الهام در جواب وي گفت: آنچه كه در مورد قانون انتخابات در حال حاضر داراي اهميت است، تجميع انتخابات است. وزارت كشور به دنبال انجام يك برنامه‌ريزي است كه هر دو سال يك بار به جاي هر سال ،انتخابات داشته باشيم كه اين خود داراي اثرات مثبتي است. يكي از اثرات آن كاهش هزينه‌هاي مالي و اجرايي در اين زمينه است كه البته اين امر با حفظ اصل برگزاري و آزادي انتخابات صورت مي‌گيرد. البته بايد منتظر ماند كه طرح آن كامل شود. آن‌چه در اين طرح مورد بررسي است، بازنگري جامع در انتخابات است. اين موضوعي است كه در وزارت كشور در حال بررسي است و هنوز طرحي در اين ارتباط به مجلس و دولت ارائه نشده است.

خبرنگار ديگري در ارتباط با اظهارنظرهايي مبني بر اين‌كه ايران براي امنيت منطقه‌ي كشورهاي خاورميانه خطرناك است، پرسيد كه الهام جواب داد: اين صحبت‌ها بيشتر به يك شوخي شبيه است كه ايران بخواهد براي دوستان منطقه‌اي خود تهديدي حساب شود؛ به خصوص بعد از برگزاري كنفرانس فوق‌العاده سران كشورهاي اسلامي. در اين اجلاس مذاكرات دوجانبه و چندجانبه‌اي در جهت دفاع از امنيت كشورهاي اسلامي و منطقه صورت گرفت و اعضا تأكيد داشتند كه تهديد يك كشور منطقه به معناي تهديد تمامي كشورهاي منطقه است. كشورهاي اسلامي در اين راستا از يكديگر دفاع خواهند كرد و با يكديگر پيمان‌هاي مشترك دفاعي با رويكردي كه در سازمان كنفرانس اسلامي وجود دارد، مي‌بندند.

الهام گفت: در حال حاضر امنيت منطقه براي تمام كشورهاي آن داراي اهميت است و اين امنيت با توجه به منافع مشترك دنبال مي‌شود. دشمناني آن مباحث را مطرح مي‌كنند كه در منطقه حضور دارند و از ايجاد وحدت بين كشورهاي منطقه مي‌ترسند.

وي در ادامه به حضور رييس‌جمهور در رزمايش مشترك عاشقان ولايت اشاره كرد و گفت: رييس‌جمهور در اين رزمايش اظهار داشتند كه اقتدار جمهوري اسلامي تهديدي براي هيچ كشور منطقه نيست؛ بلكه امنيت كل منطقه است. همان‌طور كه گفتم اين القائات از سوي كشورهاي اشغالگر مطرح مي‌شود و مطمئنا هيچ تأثيري بر روابط سالم بين كشورهاي منطقه نخواهد داشت.

از الهام درباره صحبت‌هاي مديرعامل هما مبني بر اين‌كه «ما راهكارها و تدابيري را براي برون‌رفت از تحريم هوايي داريم». سوال و از وي خواسته شد كه توضيح دهد اين راهكارها به دولت ارائه شده و آيا دولت در اين ارتباط تدابيري دارد؟

الهام در جواب گفت: در مورد برون‌رفت از مشكلات ناشي از تحريم برنامه‌ريزي‌ها و ابتكاراتي وجود دارد و ما از اين بابت خيلي مشكل نداريم و مي‌توانيم امور را پيش ببريم. البته اين ابتكارات و راه‌حل‌ها در جاي خود بروز مي‌كند. شما با اجرايي شدن آن مي‌توانيد اثراتش را ببينيد و دليلي براي مطرح كردن پيشاپيش ابتكارات وجود ندارد. مطمئنا اين ابتكارات در جاي خود عملي مي‌شود. اصولا وقتي كه مشكل اقتصادي يا تحريم به وجود مي‌آيد ابتكاراتي در اين ارتباط بروز پيدا مي‌كند.

به گزارش ايسنا خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با عدم تعيين استاندار برخي از استان‌ها پرسيد و گفت: حتي برخي از نمايندگان مي‌گويند كه ادارات آنها سرپرست نيز ندارد.

الهام از اين خبرنگار پرسيد كه كدام استان اين‌چنين است؟ كه خبرنگار در جواب گفت: مثلا ديروز يكي از نمايندگان استان فارس چنين مطالبي را در تذكر خود مطرح كرد.

الهام در جواب گفت: در بيشتر استان‌ها استاندار مشخص شده و فقط تعداد محدودي باقي مانده‌اند كه استاندار ندارند . اما استانداران قديمي كه در اين استان‌ها مشغول فعاليت هستند مي‌بايست وظايف خود را طبق قانون انجام دهند. از نظر قانوني استاندار اين اختيار را دارد كه در مورد مديران كل تصميم‌گيري كند. دولت از مديراني كه تازه مسووليت گرفته‌اند و كساني كه از قبل بوده‌اند حمايت مي‌كند و جاي ترديد هم نيست كه آنها بايد وظايف خود را انجام دهند. براي هيچ مديري توجيه‌پذير نيست كه مسووليت خود را انجام ندهد؛ حتي اگر يك مدير براي يك روز نيز انتخاب شود بايد مسووليت خود را انجام دهد. اين يك فرهنگ جاافتاده و قابل قبول است و حتي در مديريت كلان نيز اين‌چنين است و هيچ بخشي نبايد بدون سرپرست باقي بماند. استانداران داراي اختيارات كافي براي انتخاب مديران منطقه خود هستند و اگر جايي سرپرست ندارد بايد سريعا اقدام شود.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت پرسيد كه در حال حاضر از برخي از علماي عالي‌قدر در ارتباط با رواج خرافات پرسش مي‌كنند و اين كه دولت آيا در اين زمينه قصد دارد كاري بكند؟

الهام گفت: خرافات در جاهايي وجود دارد. اين مربوط به فرهنگ است و مواردي را كه مربوط به فرهنگ است، نمي‌توان با اعمال قدرت حل كرد. مسائل فرهنگي راه‌ حل فرهنگي دارد. بايد دستگاههاي فرهنگ‌ساز در عرصه‌ي عمومي در اين ارتباط برنامه‌ريزي كنند و امور را جلو ببرند .البته دولت نيز در امور فرهنگي داراي برنامه‌هايي هست؛ گرچه معتقد است تغييرات در عرصه‌ي فرهنگ مي‌بايست به صورت تدريجي و نرم باشد نه با زور.

الهام ادامه داد: همين علماي عاليقدري كه در ارتباط با ترويج خرافات تذكراتي ارائه مي‌دهند خود نقش مهمي در ارتباط با اصلاح فرهنگ دارند. دولت معتقد است كه نمي‌توان فرهنگ را با بگير و ببند و اعمال قدرت تغيير داد. احتياج به برنامه‌ريزي نرم دارد و بايد در چارچوب خود پيش رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در ادامه‌ي جلسه‌ي هفتگي سخنگوي دولت با خبرنگاران، خبرنگاري در ارتباط با گزارش ديده‌بان حقوق بشر مبني بر دست داشتن دو وزير از كابينه دولت جديد در اعدام‌هاي سال 1367 ايران و درخواست اين نهاد از دولت ايران براي بركناري آن‌ها سوال كرد، الهام نيز با خنده گفت: ديده‌بان حقوق بشر نيز جزء نهادهايي است كه بايد براي ما تكليف تعيين كند و بگويد چه وزرايي را كنار بگذاريم؟!


خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با صحبت‌هاي رييس‌جمهور مبني بر كاهش شهريه‌هاي دانشگاه آزاد پرسيد، سخنگوي دولت گفت: دولت وظيفه‌ي بررسي و نظارت خود را هميشه انجام مي‌دهد و در بخش خصوصي و غيردولتي نيز نظارت مي‌كند. در بخش دانشگاه آزاد نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد و ظرفيت‌هايي را كه باعث كاهش هزينه‌ها مي‌شود را مورد بررسي قرار دهد.

الهام گفت: رييس‌جمهور امروز با رييس دانشگاه آزاد در اين ارتباط جلسه‌اي خواهد داشت، البته اين كاهش شهريه‌ها تنها مربوط به دانشگاه آزاد نيست و سعي مي‌كنيم در دانشگاه‌هاي شبانه نيز اين كاهش هزينه‌ها را داشته باشيم. به نظر ما دانشگاه آزاد از اين امر استقبال مي‌كند. با بررسي راهكارهايي مشخص خواهيم كرد كه چگونه مي‌توان شهريه دانشگاهها را كاهش داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار ايرنا درباره سياست دولت در ارتباط با فيلترينگ پرسيد كه الهام پاسخ داد: در مورد صافي گذاشتن يا فيلترينگ بايد بگويم كه دولت هيچ پايگاه اطلاع‌رساني مجاز را محدود نكرده و نمي‌كند. البته طبق قانون مواردي براي پايگاههاي غيرمجاز و نظارت بر آن‌ها مشخص شده كه البته اين مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و طبق قانون نيز در اين ارتباط عمل مي‌شود. مبناي دولت اين است كه هيچ محدوديتي را در عرصه‌ي گردش آزاد و اطلاع‌رساني ايجاد نكند و از محدوديت نيز دفاع نمي‌كند. معتقديم چارچوب‌هايي كه در قانون مشخص شده اجرا شود. البته در اين ارتباط دستگاه‌هاي قضايي نيز وجود دارد و اگر فردي احساس مي‌كند در اين مورد به وي ظلمي صورت گرفته مي‌تواند به دستگاه قضايي مراجعه كند.

همين خبرنگار از الهام درباره مصوبه‌ي اخير مجلس در مورد دو شغله بودن اعضاي شوراي شهر پرسيد و اين كه گفته مي‌شود اين قانون شامل دبيري هيات دولت نمي‌شود، الهام در جواب گفت: ما براي مجلس احترام قائليم و هرچه را كه مجلس تصويب كرد و مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفت، اجرا مي‌كنيم. وقتي مصوبات مجلس جنبه‌ي قانوني گرفت براي دولت لازم‌الاجراست و اجرا خواهد شد. اگر در نحوه‌ي اجرا اختلافاتي وجود داشته باشد اين اختلافات از طريق مكانيزم‌هاي قانوني قابل بررسي است. منتظريم اين قانون به ما ابلاغ شود و آنچه كه در قانون هست اجرا مي‌شود. مصاديق آن قابل بررسي است.

خبرنگار ديگري از الهام درباره نامه‌هايي كه از سوي مردم به دولت ارسال مي‌شود، پرسيد كه وي پاسخ داد: نامه، نشانه‌ي مهر است. در قديم وقتي كسي نامه‌اي نمي‌نوشت مي‌گفتند بي‌مهر شده و مردم در حال حاضر به اين روش علاقمند شده‌اند. اين نامه‌ها داراي پيام‌هاي زيادي است و خواست مردم به دولت انتقال داده شده و يك نوع تكليف براي دولت حساب مي‌شود. رييس‌جمهور خود در پيگيري نامه‌ها حساسيت ويژه‌اي داشته و دارد و اگر در مسير حركت به جايي متوجه شوند كه فردي مي‌خواهد به وي نامه دهد متوقف شده و تا زماني كه مطمئن نشود نامه دريافت شده حركت نمي‌كند. اين اطمينان را به دست مي‌آورد كه نامه دريافت شده، بعد از دريافت نامه نيز مساله را به شدت پيگيري كرده و حتي مي‌گويد از نيروهاي كمكي ويژه براي دسته‌بندي نامه‌ها استفاده شود. اين نامه‌ها بعد از دريافت بسته‌بندي شده و دستورهاي مربوط به آن صادر مي‌شود و به نظر من مي‌تواند منبع خوبي براي نظرسنجي مشكلات مردم و عملكرد دستگاههاي دولتي باشد.

سخنگوي دولت گفت: من به عنوان مسوول دفتر رييس‌جمهور روزانه چندين پوشه حاوي دستورات رييس‌جمهور براي حل مشكلات مردم را امضاء و ابلاغ مي‌كنم . سعي داريم اين نامه‌ها با حساسيت مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.

الهام خاطرنشان كرد: بيشتر مشكلات مردم مالي است و در رديف اول مشكل اشتغال وجود دارد. البته دانشجويان نيز داراي مشكلاتي هستند كه بيشتر مالي و نقل و انتقالات در امور آموزشي است. در جلسات هيات دولت نيز رييس‌جمهور اين مسائل را مورد نظر قرار داده و دستگاههاي اجرايي و هيات دولت را موظف به پيگيري آن‌ها مي‌كند.

خبرنگاري با اشاره به آن‌چه مبني بر در اختيار قرار دادن صد ميليارد تومان از سوي رييس‌جمهور براي اصلاح بافت‌هاي فرسوده در اختيار آستان قدس رضوي مطرح مي‌شود، سوال كرد كه آيا بهتر نبود اين منبع درآمد در اختيار مردم محروم آن منطقه قرار داده مي‌شد؟ الهام جواب داد: گزارشاتي كه در اين ارتباط ارائه شد دقيق نبود. و اين اعتبار از منبع اعتبار دولتي نيست بلكه تسهيلات بانكي و وام است كه براي اصلاح بافت‌هاي فرسوده و حل مشكلات مردم و ايجاد تسهيلات ارزان و مناسب در اختيار مردم قرار داده شده است. آستان قدس خود داراي متولي خاص است و منبع درآمد خاص دارد و دولت نمي‌تواند براي نذورات و درآمدهاي آن برنامه‌ريزي كند و اين خارج از چارچوب برنامه‌ريزي دولت است. البته ما همگي به توجه مولايمان امام هشتم نياز داريم و هيچ‌گاه نسبت به آن بي‌نياز نمي‌شويم.

درباره حضور شهردار در جلسات هيات دولت سوال شد كه سخنگو گفت: جلسات هيات دولت داراي تركيب حقوقي مشخص و قانوني است. البته دولت براي حسن برنامه‌ريزي و گرفتن بهترين تصميم، از كساني كه نياز باشد براي حضور در جلسه‌ي هيات دولت دعوت مي‌كند. اگر افراد خاصي كه داراي حق راي نيستند، در جلسه حضور داشته باشند و جلسه‌ي هيات دولت مربوط به حيطه‌ي كاري آن‌ها نباشد، حضورشان بي‌اثر خواهد بود. دولت مطمئنا در برنامه‌ريزي شهري خود از نظرات شهردار و كارشناسان آن استقبال مي‌كند و در جاي خود نيز اگر نياز باشد آن‌ها را براي شركت در جلسات هيات دولت دعوت مي‌كند. دولت با آغوش باز نظرات كارشناسي براي تمامي دستگاه‌ها را مي‌پذيرد.

الهام قبل از آغاز گفت‌وگوي خود با خبرنگاران به تشريح مصوبات دولت در روز پنجشنبه و يكشنبه‌ي جاري پرداخت و خبر داد كه در جلسه‌ي روز يكشنبه هيات دولت، با معرفي وزير كشور انتخاب شفقت به عنوان استاندار جديد مازندران به تصويب هيات دولت رسيد.

به گفته وي در اين جلسه 232 ميليارد تومان براي جبران خسارت‌هاي ناشي از حواث و سوانح غيرمترقبه در مناطق مختلف كشور اختصاص يافت.


اين مبلغ براي جبران حوادث و سوانح استان ادربيل، منطقه آزاد قشم و ستاد حوادث غيرمترقبه استانهاي ديگر اختصاص يافته و از بانك كشاورزي براي صندوق بيمه محصولات كشاروزي و كمك به خسارت‌ديدگان كشاورز و جهاد كشاورزي، هلال احمر و راه و ترابري هم براي احداث پل‌هاي موقت در مواقع اضطراري اختصاص داده خواهد شد.
هم‌چنين طبق مصوبه دولت، «شفقت» به پيشنهاد وزير كشور و تصويب هيات وزيران استاندار مازندران شد.

Copyright: gooya.com 2016