دوشنبه 28 آذر 1384

لاريجاني: غني سازي از نظر ايران جدي است، ايسنا

* فضاسازي‌هاي آمريكا ايران را مصمم‌تر مي‌كند
* سياست‌هاي اعلامي و اعمالي كشورهاي حوزه خليج فارس متفاوت است



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

لاريجاني روز دوشنبه گفت كه اگر ايران احساس كند مذاكرات سازنده پيش مي‌رود قطعا قوت عمل بيشتري را براي ادامه كار خواهد داشت.

وي هم‌چنين گفت: فضاسازي‌هاي آمريكا ايران را نسبت به سريع‌تر رسيدن به خواست‌ هسته‌يي‌اش مصمم‌تر مي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بعد از ظهر روز دوشنبه دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي، پس از ديدار و گفت‌وگو با نيشيدا، معاون وزير امور خارجه ژاپن، در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگي افزايش همكاريهاي اقتصادي تجاري با ژاپن با توجه به راي اين كشور در شوراي حكام نسبت به مساله هسته‌يي ايران گفت: ژاپن كشوري متمدن در مشرق زمين است و تراز همكاري‌هاي بالايي به لحاظ اقتصادي سياسي با ايران دارد.

وي گفت: همكاري‌هاي خوب ايران و ژاپن كمك مي‌كند تا به يكديگر در حل مسايل بين‌المللي كمك كنيم.

لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره تركيب تيم مذاكره كننده در مذاكرات 30 آذر ابراز داشت: تيم هسته‌يي مشخص شده است و مذاكرات در وين انجام مي‌شود.

وي گفت: تيم مذاكره كننده مجموعه‌اي از كارشناسان دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي به سرپرستي جواد وعيدي، معاونت امنيت ملي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي است.

لاريجاني در پاسخ به اينكه پيش بيني‌اش از مذاكرات 30 آذر چيست و تا چه اندازه رسيدن به توافق و تفاهم را پيش بيني مي‌كند خاطر نشان كرد: عادت ندارم تفعل منفي بزنم.

وي درباره پيشنهادهاي احتمالي ايران در اين مذاكرات گفت: اگر بنا بود در اين باره اينجا بگوييم كه ديگر مذاكره نمي‌كرديم، قطعا پيشنهادهايمان و مباحث مطرح در مذاكرات پيرامون مساله عدم انحراف ايران از برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي‌اش است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه درحال حاضر رايزني‌هاي ديپلماتيك ايران در بحث هسته‌يي با كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي حوزه خليج فارس چگونه است؟ ابراز داشت: بايد سياست‌هاي اعلامي و اعمالي كشورهاي حوزه خليج فارس را متفاوت بدانيم، قطعا در اين سياست‌ها فراز و فرود‌هايي وجود دارد، اما قطعا اين فهم وجود دارد كه اراده ايرانيان بر تحقق هدفشان از انرژي صلح آميز هسته‌يي است.

لاريجاني با بيان اينكه غني سازي از نظر ايران امري جدي مي‌باشد، گفت: مذاكرات آينده بايد در خور و شان باشد و هر گونه اظهارنظرهاي نگران كننده و تهديد آميز مانعي در اراده مذاكره كنندگان ايجاد نمي‌كند.

وي در خصوص اظهارات تهديدآميز رايس نيز اظهار داشت: اين اظهارات را جدي نمي‌گيريم. مذاكرات هسته‌يي براي ايران و اروپا مورد توجه و داراي منفعت است.

لاريجاني خاطر نشان كرد: ما قايل به بازي برد - برد هستيم و اين تبليغات و فضاسازي‌ها ايران را نسبت به اينكه هر چه سريعتر به خواست خود برسد مصمم‌تر مي‌كند. بنابراين بهتر است آمريكا گام‌هاي معقول و سنجيده‌اي بردارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: اظهارات نمايندگان كشورهاي حوزه خليج فارس نسبت به مساله هسته‌يي ايران چندان عجيب و شديد نيست. در عالم سياست گاهي از ابزارهاي مختلف استفاده مي‌شود.

لاريجاني با اشاره به موضع گروه نم نسبت به مساله هسته‌يي ايران گفت: گروه نم در موضع ايران همفكر هستند.

وي تصريح كرد: بي‌اعتمادي بين‌المللي به مساله هسته‌يي ايران تبليغاتي است و برخي كشورها نيز بر اساس همين تصور موضع‌گيري مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اينكه ما براي رفع اين بي‌اعتمادي‌ها مذاكره مي‌كنيم افزود: نگاه ما به مذاكرات از اين نظر است و آنچه برايمان مهم است اينكه مذاكراتي جدي برگزار شود و اگر احساس شود كه اين مذاكرات سازنده به پيش مي‌رود قطعا قوت عمل بيشتري را براي ادامه كار خواهيم داشت.

لاريجاني افزود: از نتايج مذاكراتي كه احقاق حقوق ايرانيان در آن رعايت شود استقبال مي‌كنم.

وي همچنين تيم مذاكره كننده طرف اروپا را در سطح مديران و معاونان وزارت‌هاي امور خارجه سه كشور عنوان كرد.

همچنين نيشيدا، معاون وزير امور خارجه ژاپن با اشاره به گفتگوهايش با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ابراز داشت: ايران و ژاپن دو كشور دوست هستند كه بر اساس همين زمينه دوستي گسترش روابط دو جانبه و حل و فصل مسايل بين‌المللي را پيگيري مي‌كنند. هم چنين در اين ديدار در موضوعاتي كه بيان كردم با آقاي لاريجاني گفتگوهايي صورت گرفت.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا نگراني‌هاي دنيا از برنامه‌ي هسته‌يي ايران را واقعي مي‌دانيد را نوعي تبليغات رواني است گفت: در همسايگي ژاپن كره شمالي قرار دارد و ما تلاش حداكثري داريم تا برنامه‌هاي هسته‌يي اين كشور حفاظت شود. ايران يك كشور بزرگ در منطقه است و ما اميدواريم مساله هسته‌يي ايران از طريق گفتگو حل و فصل شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري كه از اقدامات و رايزني‌هاي آمريكا با ژاپن در خصوص اعمال تحريم نسبت به ايران حاكي است گفت: ما تا 21 دسامبر كه مذاكرات مقدماتي ايران و اروپاست منتظر خواهيم بود و ژاپن انتظار دارد اروپا و ايران مذاكراتي صميمانه و رو به جلويي پيش برند، اما در خصوص اينكه آمريكا براي اعمال تحريم نسبت به ايران با مقامات ژاپن رايزني‌هايي داشته است خبري ندارم كه آمريكا چنين موضوعي را مطرح كرده باشد.

معاون وزير امور خارجه ژاپن درباره حضور ژاپن در طرح مشاركت هسته‌يي ايران گفت: نظر فعلي ژاپن اين است كه مساله هسته‌يي ايران حل خواهد شد. اما در خصوص طرح مشاركت هسته‌يي در حال حاضر برنامه‌اي براي مشاركت و همكاري با ايران نداريم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: غني سازي از نظر ايران جدي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016