دوشنبه 28 آذر 1384

به یاد یک انسان دمکرات، سکولار و ایراندوست، حسن ماسالي

HMassali@aol.com

پس از رویدادهای سیاسی سال ١٣٥٧ با دکتر سیروس یحی زاده آشنا شدم . ایشان یک حقوق دان ، یک مبارز سیاسی دمکرات ، سکولار و ایراندوست بشمار میرفت . دکتر یحی زاده به عنوان یک مبارز دمکرات و ملی، عمیقاً به یک جامعه " سکولار" و کثرت گرای سیاسی اعتقاد داشت . او از همان ابتدا پیش بینی میکرد که اگرنیروهای ملی غفلت کنند، جامعه ایران بوسیله آخوندها به سراشیبی واپسگرائی وسقوط سوق داده خواهد شد. در همان روزهای بحرانی، با تعداد مشخصی از صاحبظران و مبارزان ملی و آزاداندیش تماس میگرفت ودر دفتر خود جلسات گفتگو و مشورت برگزارمیکرد تا نیروهای ملی بعنوان ادامه دهندگان" راه مصدق" ، دنباله رو حوادث نشوند و راه خطا نروند. چند بار در این جلسات شرکت کردم و بسیار آموختم.
دکتر سیروس یحیی زاده باتفاق عده ای از دوستانش از آن جمله : هرمزان فرهنگ ، دکتر پرویز ورجاوند، و دکتر یوسف جلالی ، نشریه داخلی " پیام جبهه ملی ایران " را انتشار می دادند. شادروان قاسم لباسچی عهده دار شده بود که هزینه چاپ نشریه و توزیع آن در بازار تهران و در برخی از مناطق ایران را بر عهده بگیرد. این نشریه در شرایط ارعاب و با امکانات محدود انتشار می یافت اما خوانندگان بیشماری را جلب کرده بود.
برخی از رهبران جبهه ملی که مرعوب رادیکالیسم کور و سازمان یافته آخوندها شده بودند، در آنزمان روش
" مدارا" با نظام آخوندی را پیشه کردند . اما این سیاست با طبع " سکولاریستی " و آزاداندیشی دکتر یحیی زاده انطباق نداشت و لذا " بی سرو صدا" از فعالیتهای سیاسی کناره گیری کرد.
ازاینکه انسانهای ارزشمندی نظیر دکتر سیروس یحیی زاده قربانی سیاست " مماشات " با آخوندها شده بودند، مرا بسیار عذاب میداد و امید داشتم که هرچه زودتر بتوانیم بطور دستجمعی خطاهای گذشته را جبران کنیم و شرایطی فراهم شود که خردمندان ایران بتوانند مدیریت جامعه ایران را در آینده نزدیک بدست گیرند. اما مرگ زودرس دکتر سیروس یحیی زاده مرا بسیار متاثر ساخت .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فقدان دکتر سیروس یحیی زاده را به خانوده ایشان و به همه آزاد اندیشان ایران تسلیت میگویم و امید دارم که نیروهای اصیل ملی و دمکرات که به ارزشهای سکولاریستی و حقوق بشر وفادارند، هرچه زودتر بخود آیندو با ایجاد یک ائتلاف استراتژیک بتوانند آلترناتیو مطلوب مردم ایران را بوجود آورند تا آرمانهای دکتر سیروس یحیی زاده را نیز تحقق ببخشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به یاد یک انسان دمکرات، سکولار و ایراندوست، حسن ماسالي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016