پنجشنبه 1 دی 1384

هيات ايرانی در مذاکرات ايران و اروپا: دولت جديد، فضاي جديد، چارچوب جديد، پيام جديد و مذاكرات جديد را با خود همراه دارد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۰۱‬

"محمد مهدي آخوندزاده" سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در موسسات بين‌المللي مستقر در وين، اظهار داشت: هم در طرف‌هاي اروپايي و هم از سوي ايرانيان اراده لازم براي حل بحران هسته‌اي ايران وجود دارد.

وي چهارشنبه شب ساعاتي پس از پايان دو دور نشست نمايندگان ايران و تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان،فرانسه و انگليس) در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: فضاي اين مذاكرات نشان داد كه هر دو طرف داراي اراده سياسي لازم براي تداوم مذاكرات در ماه آتي ميلادي هستند.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار داشت: در مذاكرات آتي كه براي ژانويه و در وين تعيين شده است، چارچوب جديد گفت وگوها و تعاملات آينده طرفين مشخص خواهد شد.

آخوندزاده در اين گفت و گو همچنين اظهار داشت: هيات ايراني در دو دور مذاكرات روز چهارشنبه در وين تصريح كرد كه دولت جديد، فضاي جديد، چارچوب جديد، پيام جديد و مذاكرات جديد را با خود همراه دارد و بايد با آگاهي از چنين ويژگي‌هاي جديدي به گفت وگو پرداخت.

وي در مورد محتواي پيام جديد هيات مذاكره‌كننده ايراني گفت: پيام جديد هيات جديد مذاكره‌كننده ايراني زمان بندي مشخص، تمركز بر روي غني سازي در داخل ايران و اجتناب از حاشيه روي در مذاكرات است.

نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اينكه، در اين دور از مذاكرات اين ويژگي‌ها به طرف‌هاي اروپاييان گوشزد شده است، افزود:
اروپاييان نيز ديدگاه‌ها و نقطه نظرهاي خود را براي هيات ايراني تشريح و ابراز علاقه كردند كه در يك فضاي مثبت و جديد در ماه ژانويه مذاكره كنند.

آخوندزاده با مثبت ارزيابي كردن نتايج مذاكرات روز چهارشنبه هيات ايراني با تروييكاي اتحاديه اروپا، اظهار داشت: هر دو طرف از ارايه بحث هاي تنش زا اجتناب و تلاش كردند در مسيري مثبت بحث‌ها را به پيش ببرند.

وي همچنين گفت: هيات ايراني در مذاكرات وين، آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده به ويژه پيشنهاد تابستان گذشته اتحاديه اروپا را غير قابل قبول خواند.

اين مقام ايراني كه از اعضاي هيات مذاكره‌كننده ايراني بوده است، گفت: به طرف‌هاي اروپايي گفته شد كه پيشنهاد آنها هيچ مبناي پذيرشي نداشته و توهيني به ملت ايران است.

آخوندزاده در پاسخ به اين سووال كه آيا پيشنهاد اخير روسيه نيز در اين مذاكرات مطرح شد؟ اظهار داشت: مذاكرات به چنين مسير و طرح موضوعي سوق نيافت و تنها به چارچوب‌ها و آينده گفت وگوها پرداخته شد.

نمايندگان اتحاديه اروپا و ايران روز چهارشنبه در دو دور صبح و عصر در محل سفارت فرانسه و همچنين رزيدانس نمايندگي ايران در وين مذاكرات سري و پشت درهاي بسته خود را به پايان بردند.

مهمترين دستاورد اين مذاكرات كه در آخرين روز پاييزي انجام گرفت، توافق طرفين براي از سرگيري جدي مذاكرات در ژانويه آينده در همين سطح فعلي هيات‌ها در وين بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخي ديپلمات‌ها در وين در پايان اين مذاكرات به خبرنگاران گفتند:
ايران پيشنهاد غني‌سازي اورانيوم در روسيه را نپذيرفته است و به نظر مي رسد كه اروپاييان با يك واقعيت و شرايط جديد رو به رو هستند.

هيات ايراني به رياست "جواد وعيدي" معاون بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي در اين دور از مذاكرات خواستار تدوين يك زمان بندي مشخص براي از سرگيري مذاكرات در آينده و همچنين محوريت قرار دادن غني‌سازي اورانيوم در داخل جمهوري اسلامي ايران، بدون حاشيه روي به سوي ديگر موضوعات شده است.

مذاكرات هسته‌اي سه كشور اروپايي با هيات ايراني در مرداد ماه سال جاري متوقف شد و اتحاديه اروپا در تلاش است تا ايران را از غني‌سازي اورانيوم منصرف سازد، اما تهران اين امر را حق مشروع خود بر اساس معاهدات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌داند و تاكيد كرده است كه هرگز از اين حق خود صرف نظر نخواهد كرد.

Copyright: gooya.com 2016