شنبه 3 دی 1384

فريد مدرسي: ۱۸ تير سرآغاز جدايي دانشجويان از اصلاح‌‏طلبان در قدرت بود، ايلنا

جنبش دانشجويي و احزاب به تنهايي نمي‌‏توانند به اهداف و مطالبات خود دست ‏يابند


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، گفت: ارتباط نزديك جنبش دانشجويي با احزاب بايد بر مبناي هويت اين جنبش باشد، بر اين اساس جنبش دانشجويي به احزاب معتقد به آزادي، عدالت و حقوق بشر نزديك‌‏تر است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، فريد مدرسي در مجمع عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي، گفت: نگاهي به قبل از انقلاب اسلامي نشانگر نزديكي جنبش دانشجويي به جريان‌‏هاي سياسي است اما پس از انقلاب اسلامي عوامل مختلف باعث پيدايش جنبش دانشجويي كه نماد آن دفتر تحكيم وحدت است، شد.
وي با اشاره به نزديكي جنبش دانشجويي با چپ مذهبي از سال 1368 به بعد، گفت: در دوره‌‏هاي بعد، اين جنبش با يك دگرديسي فكري به افكار دكتر سروش نزديك شده و پس از آن در دوره انتخابات رياست جمهوري 76 با دوم خرداد گره خوردند و متأسفانه وارد قدرت شد.
وي افزود: جنبش دانشجويي با نزديك شدن به اصلاح‌‏طلبان و حمايت از اين جريان، فعاليت‌‏هاي بسياري در اين زمينه انجام داد و بعضا اقداماتي انجام داد كه باعث غفلت از كار اصلي خود شد و در مقطعي وظيفه نقادي دولت را به كلي كنار گذاشت.
وي با اشاره به تاثير واقعه 18 تير در نگاه جنبش دانشجويي نسبت به اصلاح‌‏طلبان در قدرت، گفت: حادثه 18 تير كه به دنبال توقيف روزنامه "سلام" و حمايت از آقاي موسوي‌‏خوئيني رخ داده بود اما شخص آقاي موسوي خويني حاضر به حضور در جمع دانشجويان شد. همان‌‏طور كه آقاي خاتمي نيز در كسوت رياست جمهوري حاضر به عيادت از آسيب ديدگان اين حادثه نشد. اين واقعه موجب بروز فاصله ميان اصلاح‌‏طلبان و جنبش دانشجويي شد.
مدرسي در ادامه با انتقاد از فاصله گرفتن جريان دانشجويي از بدنه دانشگاه، گفت: اين فاصله باعث كاهش كارآمدي جنبش دانشجويي شد. جنبش دانشجويي پس از دوري از اصلاح طلبان به جاي روي آوردن به دانشگاه، به برخي احزاب ديگر كه مي‌‏توان از آنها به عنوان اپوزيسيون ياد كرد، نزديك شد.
وي در تحليل نتايج شرايطي كه در بخش پيشين اظهارات خود توضيح داد، گفت: آنچه در جنبش دانشجويي رخ داد، باعث طراحي استراتژي دوري از قدرت و ديده‌‏باني جامعه مدني از سوي اين جنبش شد. از آن جا كه يك پاي احزاب در قدرت و يك پي احزاب جامعه مدني است، اقتضاي تحقق دو استراتژي ياد شده، تعامل با احزاب در عين حفظ استقلال جنبش دانشجويي است.
وي افزود: در نوع تعامل مثبت دفتر تحكيم وحدت با احزاب، گروه رهبري اين جنبش با احزاب گفت‌‏وگو مي‌‏كنند و در نوع تعامل منفي با احزاب، افراد زير مجموعه اين جنبش به لابي با احزاب مي‌‏پردازند.
مدرسي با تأكيد بر حفظ هويت جنبش دانشجويي در تعامل با احزاب سياسي، گفت: جنبش دانشجويي و احزاب هيچ يك به تنهايي به اهداف و مطالبات خود دست نخواهند يافت، بر اين اساس، اين رابطه بايد بر اساس حفظ استقلال جنبش دانشجويي، ضمن وجود اتاق فكر براي تشكل‌‏هاي دانشجويي شكل گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: طبيعت احزاب با طبيعت جنبش دانشجويي بسيار متفاوت از يكديگر است. جنبش دانشجويي در برقراري تعامل با احزاب به اين نكته دقت داشته باشد كه با احزاب به عنوان بخشي از نخبگان جامعه ارتباط برقرار مي‌‏كنند و يا با عمل‌‏گرايان سياسي. ارتباط ما با احزاب بايد به صورت تاكتيكي و استراتژي باشد نه به صورت ارتباط ايدوئوژيك كه متاسفانه در گذشته شاهد آن بوديم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فريد مدرسي: ۱۸ تير سرآغاز جدايي دانشجويان از اصلاح‌‏طلبان در قدرت بود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016