یکشنبه 4 دی 1384

نخستين بركناري در هيأت وزيران، بازتاب

"دوره اسلامگرايي به پايان رسيده است. اشتباه برداشت نشود! معنايش اين است كه روند توسعه در دنيا دارد به اين سمت مي‌رود، اما روند تحولات اين نيست كه بشريت مسلمان شود تا به حقانيت برسد."

فيلم اين بخش از اظهارات مشايي را در زير ببينيد.

يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «بازتاب» از بركناري قريب‌الوقوع رحيم مشايي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد.

اين نماينده مجلس با تأكيد بر اين‌كه مشايي به دليل عملكرد و سابقه خود، از اين مسئوليت بركنار مي‌شود، افزود: وي به سمت سفير جمهوري اسلامي در يكي از كشورها منصوب خواهد شد.

«بازتاب» ماه گذشته نيز در گزارشي، عملكرد مشايي را مورد بررسي قرار داده بود. در اين گزارش، به سفرهاي خارجي و اظهارات وي اشاره شده است.

«بازتاب» پيشتر، نحوه عملكرد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را اين گونه مورد بررسي قرار داده بود:
تلاش‌هاي طاقت‌فرساي يك مدير ارشد فرهنگي دولت در دوره كوتاه مسئوليت، تعجب ناظران و اهالي فرهنگ را برانگيخته است و به ويژه جمع زيادي از هواداران دكتر احمدي‌نژاد از تناقض عملكرد وي با ديدگاه‌‌هاي رئيس‌جمهور حيرت‌زده شده‌اند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، كه به داشتن ديدگاه‌هاي جالب توجه در زمينه پايان تاريخ و موضوعات ماوراء‌الطبيعه مشهور است، در دوره دوماهه مسئوليت خود، چند اقدام عمده را براي گسترش گردشگري و پاسداشت ميراث كهن ايران و جهان انجام داده كه از جمله آنها مي‌توان به دو سفر به لندن در فاصله كمتر از يك ماه از يكديگر و يك سفر خارجي ديگر براي بازديد از جاذبه‌هاي تايلند اشاره كرد.

مذاكره و رايزني با مسئولان فرهنگي واتيكان براي ايجاد يك مركز ترويج مسيحيت در كشور به عنوان مركز فرهنگي در جوار كليساي جلفاي اصفهان به منظور ارج نهادن به ميراث فرهنگي مسيحي در ايران، كه در جلسه سفير واتيكان با وي درخواست شده بود و همچنين مذاكره و رايزني با جك استراو، وزير امور خارجه انگليس و مقام ضدايراني اروپا بدون هماهنگي با مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات، از ديگر فعاليت‌هاي اين مدير سخت‌كوش فرهنگي در دوره مسئوليتش به شمار مي‌رود.

گفتني است، دو سفر به انگليس و يك سفر به تايلند، برنامه‌هاي اصلي برون‌سازماني اين شخصيت فرهنگي در دوره مسئوليت جديد بوده، هرچند گفته مي‌شود، وي در دوره مسئوليت سابق، خدماتي چون برجاي گذاشتن بدهي چند ميليارد توماني و صرف كامل بودجه ساليانه در شش ماه نخست سال را هم به انجام رسانده است.

چنان‌كه با بررسي مدير جديد اين سازمان، مشخص شده است كه نزديك به پنجاه ميليارد تومان از بودجه اين سازمان، خارج از رديف خرج شده و سرنوشت هفده‌ميليارد تومان از اموال سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران نيز نامعلوم است.

گزارش خبرنگار «بازتاب» مي‌افزايد: يكي از سفرهاي رحيم مشايي به لندن براي شركت در نمايشگاه «اكسل» بوده كه اصولاً جنبه عمومي ندارد و تنها مربوط به مؤسسه‌‌هاي گردشگري در سراسر جهان است و اين مطلب همراه با تعجب، در خبر ارسالي خبرنگار ايرنا در انگليس به ايران منعكس شده است.

اين مدير فرهنگي، با وجود ارائه اين خدمات در دوره كوتاه مسئوليت خود، از حضور در مسائل مناقشه‌انگيز مربوط به حوزه كاري‌اش خودداري و براي نمونه؛ در جريان اختلافات و مسائل گوناگون پيرامون سد سيوند، از حضور در منطقه و بازديد تخريب احتمالي يكي از ميراث هاي فرهنگي كشور سر باز زده بود.

سال گذشته نيز گروهي از اعضاي گروه مشاوران جوان شهرداري تهران با انتصاب مشايي به سمت رياست سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، به دليل مسائل فرهنگي و همگرايي با انجمن حجتيه و ابهامات مالي وي مخالفت كرده بودند كه پس از ترتيب اثر ندادن به اعتراضات آنان، از گروه مشاوران جوان شهرداري، استعفا كردند.

اظهارات عجيب

اما يكي از موارد بروز انتقادات به عملكرد مشايي، اظهارنظر وي درباره گذشت دوره اسلامي‌گرايي و مقايسه اسلامگرايي با اسب‌سواري و ماشين‌سواري است.مشايي كه از وي به عنوان يكي از افراد نزديك به تفكرات «انجمن حجتيه» نام برده مي‌شود، چندي پيش، در نشستي با اعلام اين‌كه تحول بزرگي در حال رخ دادن و خيلي هم نزديك است، اظهار داشته است: بشر به سمت يك انفجار عظيم مي‌رود.

وي در يك نشست دانشجويي گفته است: پيشروان فناوري اطلاعات، متحيرترين انسان‌هاي روي زمين هستند، چون بهتر از من و شما مي‌دانند كه چه اتفاقي افتاده و چه روزنه عظيمي در حال گشوده شدن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي مي‌افزايد: اگر نجنبيم، بسياري از انسان‌هاي روي كره زمين از ما شيعيان كه هزاران مجلس روضه نشسته‌ايم، در اعتقاد به آمدن او راسخ‌تر مي‌شوند.هم‌اكنون در فناوري اطلاعات، دارد حرف‌هايي مطرح مي‌شود كه بسيار زيبا و نو است، اما متأسفانه پيشروان اينها ما نيستيم. نمي‌خواستم امروز اين را بگويم، اما اين را بگويم، اگر كسي مسئله را نگرفته بعدا از من بپرسد، بعدا مي‌گويند، فلاني چه حرف‌هايي زد!

اسفنديار رحيم مشايي در ادامه در سخنان عجيبي گفته است: دوره اسلامگرايي هم به پايان رسيده است. يك انقلاب كرديم در سال 57 كه انقلاب اسلامي را صادر كنيم. نيست؟ اما من اينجا عرض مي‌كنم، دوره اسلامگرايي هم به پايان رسيده است؛ معنايش اين نيست كه اسلامگرايي وجود ندارد يا رو به نزج نيست، نه! دوره‌اش تمام شده وگرنه الان دوره اسب‌سواري تمام شده، ولي خوب اسب هم هست و سواري‌اش هم هست. دارد دوره ماشين‌سواري هم تمام مي‌شود، ولي ماشين هم هست، سوارش هم هست. اشتباه برداشت نشود! معنايش اين است كه روند توسعه در دنيا دارد به اين سمت مي‌رود، «ان الدين عند الله الاسلام»؛ در اين هيچ ترديدي نيست، اما روند تحولات اين نيست كه بشريت مسلمان شود تا به حقانيت برسد. اين دوره رو به پايان است. تمام نشده، رو به پايان است. بشر سرعتش بالا رفته، فهمش تيز شده و به يك حقايقي مي‌رسد كه آن را لازم نيست ديگر از دوره پوسته اسلام طي كند.

وي در ادامه مي‌گويد: مقاله‌اي را مي‌خواندم در فناوري اطلاعات، پيشروان فناوري اطلاعات، تحليلشان از آينده اين است كه جهان آينده، جهان به شدت مذهبي است. در حالي كه صد سال پيش چيز ديگري مي‌گفتند. ديگر قرار نيست ما از اين مسير حركت كنيم. مسيحي، يهودي، زرتشتي، بودايي، برهمايي، هندو و فلان، اينها هم بايد بيايند مسلمان شوند. [دوستي] سؤال مي‌كرد، وقتي آقا امام زمان بيايد، با اين همه آدم چه كار مي‌خواهد بكند؟ شيعه كه اينقدر نيست؟ اصلا در دنيا كه كسي از امام زمان اسم نمي‌برد؟ او فكر مي‌كرد كه بايد اين سلسله طي شود، ولي اصلا اينطوري نيست.

[فيلم اين بخش از اظهارات مشايي را در اينجا ببينيد]

[متن مشروح اظهارات مشايي را براي جلوگيري از شايبه مونتاژ، در اينجا ببينيد]

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نخستين بركناري در هيأت وزيران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016