چهارشنبه 7 دی 1384

عماد افروغ: سكولاريسم مملكت ما را تهديد مي‌‏كند، ايلنا

* اختلاف ما با برخي دوم خردادي‌‏ها به مباني معرفتي اصلاحات برمي گردد
* اگر ما نقد نكنيم فرصت به نقدهاي برون گفتماني و سكولاريسم داده مي‌‏شود


تهران- خبرگزاري كار ايران

نماينده تهران در مجلس هفتم گفت: اگر ما نقد نكنيم چه بسا فرصت به نقدهاي برون گفتماني و سكولاريسم داده شود.

به گزارش "ايلنا، عماد افروغ كه در جلسه ماهانه شاخه جوانان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و با موضوع "بايسته‌‏ها و شايسته‌‏هاي اصولگرايي" سخن مي‌‏گفت، اظهار داشت: قطع نظر از كلياتي كه درباره اصولگرايي مطرح مي‌‏شود، اگر بايدها و نبايدهاي آن تئوريزه و ايدئولوژيزه نشود، چه بسا اصولگرايي نيز دچار آفتي خواهد شد كه اصلاح طلبي به آن دچار شد.
افروغ، نام اصولگرايي فعلي را "اصولگرايي خلاق و انتقادي" كه به گفته وي به مراتب خلاق‌‏تر از اصولگرايي دهه اول انقلاب است، توصيف كرد و از جمله ويژگي‌‏هاي كلي اين اصولگرايي را توجه به ابعاد فلسفي و جوهري انقلاب اسلامي، وحدت در عين كثرت، فهم وجوه نرم افزاري انقلاب در راستاي صدور انقلاب و جهاني شدن و جهان گستري و بازگشت به انديشه‌‏هاي امام(ره) دانست.
عضو فراكسيون اكثريت مجلس با بيان اينكه انقلاب اسلامي فقط به لحاظ زماني و نه به لحاظ معرفتي پست مدرنيستي است، اظهار داشت: لايه زيرين تفكر انقلاب اسلامي، تفكر صدرايي است و فهم اين تفكر مي‌‏تواند مايه نجات و پويايي انقلاب شود. تفكر صدرايي به يك معنا همان كل‌‏گرايي توحيدي است كه هيچ مرز و حد جغرافيايي نمي‌‏شناسد.
افروغ با بيان اينكه اگر تفكر فلسفي صدرايي كه اساس لايه زيرين تفكر انقلاب اسلامي است مورد بي‌‏مهري و بي‌‏اعتنايي قرار گيرد، انقلاب به مرور زمان به لحاظ نظر آسيب خواهد ديد، گفت: امام، زماني صدور انقلاب را مطرح كردند، اما اين پيام خوب درك نشد و در مقطعي از تاريخ انقلاب، انحراف ايجاد شد، اما اكنون و در دوران جديد اصولگرايي خلاق، توجه به ابعاد جوهري انقلاب و صدور آن تقويت مي‌‏شود.
وي با يادآوري شرايط دهه اول انقلاب و اعتقاد به اينكه در اين دوره در يك قالب‌‏گرايي ناموجه (فرم‌‏گرايي و محتواگرايي واحد) محصور شده بوديم، بيان داشت: خوشبختانه در دهه چهارم به حدي از معرفت رسيديم كه فرم‌‏گرايي تكثر و محتواگرايي واحد را دنبال كنيم و اين همان هويت يا وحدت در عين متكثر است.
به باور افروغ با اتصال روشنفكري نسل چهارم با نسل دوم، جريان اصولگرايي خلاق و انتقادي شكل گرفته است كه البته نتيجه مستقيم آن نيز پيروزي اصولگرايان در شوراها، مجلس و رياست جمهوري بود و لذا اينكه يكي بگويد او مستقل بوده و بدون حمايت و پشتوانه هيچ گروهي در رقابت پيروز شده، نشانگر اين است كه تاريخ را خوب متوجه نشده است.
نماينده تهران در مجلس هفتم با ابراز تاسف از اينكه جريان روشنفكري نسل دوم كه در رأس آنها مرحوم شريعتي، شهيد مطهري و در اوج آن حضرت امام(ره) بودند، بعدها توسط برخي از روشنفكران نوظهور مورد بي‌‏مهري قرار گرفت، افزود: از سال 63 روشنفكري نسل سوم تمام تلاش خود را براي بازخواني تفكرات روشنفكران نسل اول (طالب‌‏اف، ملكم خان و ...) به كار بست به گونه‌‏اي كه حتي واژه اصلاح طلب را هم تصادفاً براي خود انتخاب نكرد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با ابراز تاسف از اينكه از سال‌‏هاي پس از جنگ تحميلي به دلايلي نقد را فراموش كرده‌‏ايم، گفت: در اين دوره پارادايمي به نام توسعه اقتصادي (سازندگي) پيش آمد كه گفته شد اگر آن را نقد كنيم، نظام و انقلاب تضعيف خواهد شد و نتيجه آن شد كه در سكوت، توجيه و تطهير گرفتار آمديم.
افروغ، در اين باره به پيوند ساختاري قدرت و ثروت در كشور، آن هم به واسطه دولت رانتي، تمركز گرايي در اداره كشور و اقتصاد نفتي اشاره كرد و گفت: متاسفانه اين پيوند ناميمون را بعد از انقلاب اسلامي نه تنها از بين نبرديم، بلكه تشديد، تطهير و توجيه نيز كرديم.
وي با تاكيد بر لزوم تفكر ساختاري و پيش گرفتن نقد درون گفتماني، گفت: نبايد انقلاب اسلامي را با جمهوري اسلامي خلط كنيم.
عضو فراكسيون اكثريت مجلس اظهار داشت: پس از پايان جنگ تحميلي، نقد درون گفتماني نكرديم و حاصلش اباحه‌‏گري دولتي شد، الان هم بايد حواسمان را جمع كنيم كه دچار پراگماتيسم كور نشويم.
افروغ با بيان اينكه هيچ مصلحتي بالاتر از مصلحت نظام نيست، ضمن يادآوري نقدهايش در جريان راي اعتماد مجلس به برخي وزراي پيشنهادي گفت: متاسفانه برخي نسبت به نقدهاي من اين گونه عنوان مي‌‏كردند كه دنبال سهم خواهي هستم، حال آن كه من همواره كوشيده‌‏ام برپايه ملاكي به نام انقلاب اسلامي به نقد جمهوري اسلامي و پالايش بدي‌‏ها از خوبي‌‏هاي آن بپردازيم و اگر سهمي خواسته‌‏ايم، سهم بندگي و مسلماني بوده است كه بحمدالله از خداوند متعال گرفته‌‏ايم كه البته با سهم اخذ نمايندگي از سوي مردم شريف تهران، الف وظيفه دو چندان شده است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس بيان داشت: اگر ما نقد نكنيم چه بسا فرصت به نقدهاي برون گفتماني و سكولاريسم داده شود، بنابراين بايستي قبل از اينكه از بيرون بيايند ما را شلاق بزنند، بايد خودمان اين كار را انجام دهيم.
افروغ با تاكيد بر لزوم پرهيز از نگاه يك‌‏سويه به مفاهيمي چون آزادي و عدالت، تصريح كرد: ما حقوق شهروندي، آزادي و عدالت را به طور جامع مي‌‏خواهيم و با هر نوع افراط و تفريط در اين مقولات مخالفيم.
اين استاد دانشگاه در ادامه سخنانش در خصوص بايسته‌‏هاي فرهنگي اصولگرايي نيز اظهار داشت: صيغه فرهنگي، فلسفي و تاريخي نمود، عنصر مقوم هويت ايراني و اسلامي و ضرورت تقويت و شناسايي اين هويت، ضرورت تفكر استراتژيك در فعاليت بخشيدن و اهداف انقلاب وتشكيل اتاق فكر براي رصد كردن چالش‌‏هاي جهان اسلام، توجه به حقوق فرهنگي مردم و تشكيل اتحاديه‌‏هاي فرهنگي از جمله بايسته‌‏ها و ضرورت‌‏هاي اصولگرايي است كه بايد در حوزه فرهنگ به آن توجه كنيم.
افروغ، بايسته‌‏هاي سياسي اصولگرايي را در توجه به حقوق سياسي افراد، گروه‌‏ها، جامعه، تشكيل اتحاديه‌‏هاي سياسي، منطقه‌‏اي، اسلامي، آسيايي و حتي جهاني براي برون رفت از ديپلماسي منفعل، مبارزه همه جانبه با پيوند ساختاري قدرت و ثروت و پرهيز از تبارگماري‌‏ها، خويشاوند سالاري‌‏ها و رابطه گرايي‌‏ها در عزل و نصب‌‏ها برشمرد.
وي افزود: ما در راستاي حقوق سياسي شهروندان، بر اين حقوق اصرار داريم، تا بتوايم سطح مشروعيت نظام را در سطح حقانيت و مقبوليت ارتقاء بخشيم.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، همچنين توجه به حقوق اقتصادي عامه مردم و عدالت اجتماعي، فرصت سازي‌‏هاي برابر اقتصادي با حفظ و تقويت انگيزه‌‏هاي فردي، تشكيل اتحاديه‌‏هاي منطقه‌‏اي، اسلامي و آسيايي اقتصادي و اشتغال مولد را از جمله بايسته‌‏هاي اصولگرايي ذكر كرد.
عضو هيات علمي دانشگاه همچنين نسبت به سكوت، توجيه و تطهير سياست‌‏ها و رفتارها و بي‌‏توجهي به نقد درون گفتماني، انتظارگرايي نامعقول و غيرموجه و مشتبه شدن تدريجي امر بر صاحبان قدرت، قديس‌‏سازي و هزينه كردن مفرط آموزه‌‏هاي ديني در راه اهداف دولتي، هزينه كردن آموزه‌‏هاي شيعي به هر شكلي، تحريك عواطف و احساسات مردم در مراسمات ديني عليه منتقدان، فقدان عقلانيت و بي‌‏توجهي به ابزارهاي مشاوره، فقدان نگاه جامع به عدالت و حقوق شهروندي، تفوق نگاهي توده‌‏دار و ناديده انگاشتن تفاوت‌‏ها، نگاه توده‌‏دار و انتخاب مشاورين ضعيف در كشور تذكر و هشدار داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين گزارش، در بخش ديگر اين كارگاه آموزشي، افروغ در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه "نقد اصولگرايي چه تفاوتي با نقد دوم خردادي‌‏ها از نظر ملاك دارد؟"، گفت: نقد اصولگرايان بر اساس مباني انقلاب و لايه‌‏هاي چهارگانه نگرش صدرايي اسلام گرايي و شيعه خواهي، شعارهاي انقلاب (استقلال- آزادي، جمهوري اسلامي) و قانون اساسي است و به دنبال آگاهي بخشي است، حال آن كه در انتقادات دوم خردادي‌‏ها اين ملاكها وجود نداشت. اختلاف ما با طيف غالبي از دوم خردادي‌‏ها به ضرورت اصلاحات در جامعه برنمي‌‏گردد، بلكه به مباني معرفتي اصلاحات، جايگزيني‌‏هاي آنها، دستگيري آنها و در برخي موارد موضوعات مورد اصلاح برمي‌‏گردد.
از رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در خصوص موضع‌‏گيري‌‏هاي رئيس جمهور در قبال مسئله فلسطين و رژيم صهيونيستي سئوال شد كه افروغ در پاسخ گفت: رئيس جمهوري موضع خوبي در اين مورد گرفته بود و اين موضع‌‏گيري‌‏ها داراي آثار اجتماعي بود، به ويژه اين كه مسلمانان خيلي جذب اين شعار شدند، به گونه‌‏اي كه به دولتمردان خود فشار مي‌‏آورند و اين براي ما فرصت خوبي است.
افروغ سخنان احمدي‌‏نژاد درباره هولوكاست را پسنديده خواند و با ابراز تاسف از اين كه ديپلماسي ما تا كنون منفعل بوده است، خاطرنشان كرد: ديپلماسي عقلاني با وجه تهاجمي نرم افزارانه آن پسنديده است.
عضو هيات علمي دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه وضعيت ليبراليسم و دنباله‌‏هاي آن پس از انتخابات اخير رياست جمهوري چه خواهد شد، گفت: به لحاظ هويتي و تاريخي و ديني، ليبراليسم هيچ وقت در ايران پا نخواهد گرفت، خطري كه مملكت ما را تهديد مي‌‏كند سكولاريسم (جدايي دين از سياست) است.
به گفته افروغ، ليبرال‌‏ها اگر فرصت‌‏هاي دولتي را در اختيار بگيرند آن وقت به نام جمهوري اسلامي منافعي را به دست خواهند آورد كه البته نتيجه آن اباحه‌‏گري دولتي مي‌‏شود و الا اگر يك حكومت غير ديني را به دست بگيرند خود مردم آنان را ساقط خواهند كرد.
نماينده تهران در مجلس هفتم در پاسخ به اين پرسش كه مرزبندي اصولگرايي از راست سنتي و چپ افراط چيست، اظهار داشت: اين تفاوت كاملا آشكار و روشن است به اين معنا كه من بارها گفته‌‏ام كه مجلس هفتم، مجلس پنجم نيست و اين به مزاج برخي هم خوش نيامده است، مجلس هفتم اهل مصلحت انديشي كاذب، مخدوش و شبه ناك نيست.
وي در خصوص اين تفاوت‌‏ها گفت: راست‌‏هاي سنتي در اقتصاد نه طرفدار عدالت، بلكه مدافع عرضه و تقاضا بودند و چپ‌‏هاي افراطي هم كه ليبرال شدند.
افروغ بيان داشت: اصولگرايان در بعد عدالتخواهي، انقلاب اسلامي را به سوسياليسم خشك و عرضه و تقاضاي حرف تقليل نمي‌‏دهند.
به گفته وي، راستگرايان سنتي، ميانه خوبي با هويت ايراني نداشتند، اما اصولگرايان مدافع هويت ايراني اسلامي هستند.
از اين عضو هيات علمي دانشگاه در خصوص عملكرد قوه قضائيه در مبارزه با مفاسد اقتصادي و عدم اعلام اسامي مفسدان اقتصادي و نقش هيات تحقيق و تفحص از اين قوه سوال شد كه افروغ نيز در پاسخ با بيان اينكه ظاهرا آقاي هاشمي شاهرودي بر اساس تفكري كه دارد، اعتقادي به اين مسئله ندارد، گفت: من ديگر اين طرح را ادامه نمي‌‏دهم، چرا كه معلوم است هيچ كاري در خود قوه قضائيه در اين خصوص نشده است.
افروغ با رد اين مسئله كه طرح اين قبيل مسايل به خروج و فرار سرمايه از كشور منجر مي‌‏شود، گفت: اصولا تحليل‌‏هايي مربوط به عدم پيگيري مفاد اقتصادي خود فسادزا بوده و عامل اصلي فرار سرمايه از كشور است.
عضو فراكسيون اكثريت مجلس در ارزيابي خود از طرح استيضاح وزير دفاع نيز اظهار داشت، با استيضاح زودرس مخالفيم، اما فرض استيضاح را منتفي نمي‌‏دانيم، منتظريم كه اطلاعاتي در زمينه علل سقوط هواپيما بدست آيد، اگر برخوردي صورت نگرفت آن وقت حتي استيضاح هم مي‌‏كنيم.
به گفته افروغ، استيضاح زودرس وزير دفاع، استيضاح اصولگرايان را مي‌‏سوزاند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عماد افروغ: سكولاريسم مملكت ما را تهديد مي‌‏كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016