پنجشنبه 8 دی 1384

واكنش به اظهارات وزير علوم، شيرزاد :‌ برخي صاحبان قدرت درصددند كه معيارهاي متقن علمي كشور را خدشه دار سازند، ادوار نيوز

ادوار نيوز : در پي اظهارات اخير وزير علوم مبني بر تشكيل هيات هاي مميزي در دانشگاه ها ،‌ايجاد كرسي آزاد انديشي و اينكه « اساتید دانشگاه به جای رفتن به خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی، به حوزه علمیه قم بروند» دكتر احمد شيرزاد رييس كميسيون آموزش در مجلس ششم و استاد دانشگاه در گفتگويي با ادوار نيوز گفت: در همه جاي دنيا يكي از حساس ترين گلوگاههاي آكادميك، كميته اي است به نام هيات مميزي كه به مساله خطير ارتقاء دانشگاهي رسيدگي مي كند ، معناي هيئت مميزه اين است كه گروهي از خبرگان علمي پس از بررسي كارهاي علمي و پژوهشي افراد دانشگاهي ، در صورت احراز شرايط به آنها رتبه بالاتر مي دهند. كه اگر اين سيستم درست كار كند يك رقابت سازنده و يك جامعه علمي پيشرو به وجود خواهد آمد. اما چنانچه هيات مميزه و ضوابط ارتقا، دستخوش مطامع سياسي و اهداف گروههاي داراي منافع سياسي شود، فاجعه غير قابل جبراني در نظام علمي كشور به وجود مي آيد كه اين موضوع گهگاه مورد تمايل صاحبان قدرت بوده است كه البته فرايند علمي كشور علي رغم تمامي موانع در چند دهه گذشته فرايند رو به رشدي بوده است.

دكتر شيرزاد افزود: در مورد معيار ارزيابي ISI كه اخيرا توسط وزير علوم مكرارا به آن اشاره شده است بايد به اين نكته اشاره كنم كه دو هفته پيش در گردهمايي پژوهشگران كشور كه در دانشگاه تهران و به دعوت معاونت پژوهشي وزارت علوم انجام شد قاطبه پژوهشگران كشور تاكيد داشتند كه معيارهاي ارزيابي علمي بايد معيارهاي استوار و محكمي باشد كه در ميان اين معيارها ISI از اهميت ويژه اي برخوردار است. و هيچ كس هم مدعي نيست كه همه چيز با ISI سنجيده شود.

دكتر شيرزاد افزود: به اعتقاد بنده دستگاه زير نظر وزير علوم با اين نظرات و آرا دكتر زاهدي مخالف هستند و متاسفانه برخي صاحبان قدرت درصددند كه معيارهاي متقن علمي كشور را خدشه دار سازند و معلوم نيست از اين كار چه منافعي براي دولت و جناح سياسي ايشان ايجاد مي گردد. و البته اين موضوع مطروحه مسئله‌‌‌اي است كه جناب وزير در هنگام راي اعتماد به آن اشاره داشته‌اند و حال دوباره آن را تكرار مي كنند.

دكتر شيرزاد گفت: پيشنهاد وزير علوم مبني بر تشكيل يك هيئت مميزه مستقل علوم انساني ، بسته به اينكه چگونه اجرا شود هم مي تواند منشا ارتقا شود و هم باعث انحطاط علوم انساني گردد و اين در حالي است كه در 3 دهه گذشته علوم انساني به كرات مورد هجوم دولتها و گروههاي قدرت بوده است و به همين دليل نگاه بدبينانه ما به اين پيشنهاد تقويت مي شود و آن نگاه عبارت است از تشكيل يك هيئت كاملا دولتي با تركيبي از مسئولان دولتي . كه در اين هيات به سرعت به عده زيادي كه فاقد صلاحيت هستند مراتب بالا بذل و بخشش مي شود. و در مقابل حق كساني كه در علوم انساني تحقيق كرده اند ضايع مي گردد.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ششم با اشاره به اينكه نگاه جامعه تحقيقاتي كشور به وزارت علوم فعلي نگاه خوش بينانه اي نيست گفت: نصيحت جدي من به آقاي وزير اين است كه همان وزارت را اداره كنند و اجازه دهند كه ضوابط ارزيابي آكادميك و ارتقاء علمي به طور طبيعي و با گفتگو و تعامل كارگروههاي تخصصي تكامل يابد و دخالت زودرس و بيجاي وزارتخانه در مسئله مراتب اكادميك مورد استقبال اهل علم قرار نخواهد گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر شيرزاد در ادامه در پاسخ به اظهارات وزير علوم مبني بر يافتن راهكار اجرايي براي ورود حوزه به دانشگاه و اصلاح منابع و مباحث علوم انساني از سوي حوزويان گفت: قدمت اين حرفها به 25 سال پيش بازمي گردد زماني كه با همين تصور كه اصلاح ساختار علوم انساني بايد به حوزه هاي علميه سپرده شود ضربه اي به علوم انساني وارد شد كه اثرات آن تا چند دهه برجاي خواهد ماند. اين موضوع ، موضوعي تجربه شده اي است. همين جناب مصباح يزدي به مدت بيش از يك دهه از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئوليت اصلاح و تغيير منابع علوم انساني در دانشگاه‌ها را بر عهده داشته‌اند. و البته اگر حوزه بتواند در ارتقا علوم انساني نقش ايفا كند اين قضيه مورد استقبال ما نيز هست. اما اگر بخواهند با ديد جلوگيري از رشد علوم انساني از طريق حوزه بر آن كنترل داشته باشند راه به جايي نخواهند برد.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در مورد اين گفته دكتر زاهدي كه وزارت علوم آماده است كه با پرداخت هزينه هايي معادل هزينه هاي سفرهاي مطالعاتي خارج از كشور، دانشگاهيان را براي فرصت مطالعاتي به قم بفرستد گفت: تا اينجاي حرف كه فردي براي مطالعه به حوزه برو و وزارتخانه هزينه هاي آن را بپردازد مشكلي نيست و البته اين امر چندان متقاضي هم نخواهد داشت اما تجربه نشان مي دهد كه قسمت نافيه اين گونه اظهارات مسلط خواهد شد . و كم كم امكان ارتباط محققين و مجامع علمي كشور با مجامع خارجي ضعيف خواهد شد.

و البته بينش دكتر زاهدي به دليل عدم آشنايي ايشان با حوزه هاي مختلف تحقيقاتي بينش بسيار خطرناكي است كه اگر ايشان دخالتهاي خود را به اندازه وزير محدود نكند كار به مشكل خواهد خورد.

دكتر احمد شيرزاد در پايان گفت اين بينش فكري كه در دكتر زاهدي نيز وجود دارد ، 25 سال پيش در دانشگاهها اجرا شد و كمترين اثر آن 2 سال تعطيلي دانشگاه‌ها بود و براي مدت قريب به يك دهه آموزش عالي را ابتر كرد و بسياري از محققين را نا اميد و پراكنده ساخت . و اين گونه افكار و بينشهاي خطرناك امتحان خود را پس داده است و قابليت اجرا ندارد و آنچه در عمل اتفاق مي افتد افزايش ممنوعيتها و گزينشها خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016