سه شنبه 2 خرداد 1385

تجمع هزاران تن از مردم تبریز در اعتراض به چاپ کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران به خشونت کشیده شد، تبريزنيوز و ايلنا

گزارش تبریز نیوز:
تبریز نیوز : سرویس سیاسی:تجمع هزاران تن از مردم تبریز در اعتراض به چاپ کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران به خشونت کشیده شد.
این درگیری ها از زمانی آغاز شد که هزاران تن از مردم تبریز در اعتراض به توهین و تحقیر هم وطنان ترک در روزنامه دولتی ایران که در تاریخ جمعه ۲۲ اردیبهشت با انتشار کاریکاتور و مطلب توهین آمیز صورت گرفته بود عصر امروز دوشنبه ۱ خرداد ٨۵ ، در میدان راسته کوچه منتهی به بازار تبریز دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.
دقایقی پس از آغاز این تجمع که در ساعت ۱۶ صورت گرفت پلیس تبریز تلاش کرد تا به این تجمع خاتمه دهد که به درگیری و تعقیب و گریز انجامید.
یگان ضد شورش تبریز برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.
در این میان برخی از تجمع کنندگان خشمگین به طرف میدان منتهی به استانداری و فرمانداری تبریز و تعدادی دیگر به سوی میدان ساعت و چهار راه آبرسانی حرکت کرده و در بین راه به برخی از کیوسک های تلفن ،تابلو های برق ، ایستگاه اتوبوس و صندوق صدقات و گلدان ها آسیب رساندند.
این تعداد از افراد از میدان منصور تا چهار راه آبرسانی تبریز در حالیکه شعار می دادند شیشه های اکثر بانک های دولتی و خصوص را نیز شکسته و بانک های ملت شعبه آبرسان و بانک ملی شعبه دانشگاه تبریز را به آتش کشیدند ، که سرایت این آتش طبقات فوقانی چند واحد اداری غیر دولتی را نیز طعمه حریق کرد.
تظاهرات کنندگان همچنین چند خودرو از جمله مینی بوس پلیس یگان ویژه تبریز را به آتش کشیدند.
برخی از این تعداد با نیروهای مستقر در پایگاه مقاومت بسیج در روبروی دانشگاه تبریز درگیر شدند.
هنوز از تعداد زخمی ها و دستگیر شده ها اطلاع دقیقی در دست نیست.
گفته می شود حال عمومی یک نفر که بر اثر شلیک گلوله در بیمارستان بستری شده رضایت بخش نیست.


***


گزارش ایلنا
هزاران نفر روز دوشنبه مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند

هزاران نفر در شهر تبریز به خیابانها ریختند و اعتراض خود را نسبت به چاپ یک کاریکاتور در یکی از روزنامه‌‏های کثیرالانتشار صبح تهران نشان دادند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، در پی چاپ یک کاریکاتور توهین آمیز به آذری زبانان در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار، هزاران نفر در تبریز به خیابان ها ریختند و با سردادن شعارهایی خواستار اعاده حیثیت آذری زبانان شدند.
این تظاهرات از ساعت چهار بعدازظهر روز دوشنبه در خیابان راسته کوچه و میدان نماز آغاز شد و معترضان بدون آنکه برنامه خاصی برای این تجمع تدارک دیده باشند ابتدا شروع به سر دادن شعار کردند و سپس به سمت استانداری آذربایجان شرقی حرکت کردند. در دیگر سوی شهر تبریز تعدادی از دانشجویان نیز به این حرکت پیوستند و از مقابل دانشگاه تبریز با سردادن شعارهایی اعتراض آمیز، حمایت خود را در دفاع از حقوق آذری زبانان نشان دادند.
گسترش حضور مردم در این حرکت به تدریج ارتباط دو سوی شهر تبریز را به هم پیوند می داد، اما حضور ماموران نیروی انتظامی و نیروهای ویژه مانع از ادامه حرکت معترضان و ارتباط بین دو سوی شهر شد.
باوجود آنکه بازار تبریز تعطیل بود، اما بازاریان و کسبه نیز خود نیز به این حرکت پیوسته بودند و در کنار جوانان و دانشجویان تاسف خود را از توهین به آذری زبانان اعلام کردند.
در پی قطع ارتباط میان دو سوی شهر، شرکت کنندگان در تجمع خیابان راسته کوچه و بازاز که شامل منطقه محدوده مرکزی تبریز است به سمت استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز حرکت کردند.
حاضران با سردادن شعارهایی اعتراض آمیز به زبان آذری در مقابل استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به چاپ کاریکاتور توهین آمیز نشان دادند.
این در حالی بود که هیچ یک از مسئولان محلی در میان مردم حضور پیدا نکردند و معترضان با هدایت نیروی انتظامی از مقابل استانداری متفرق شده و به سمت بانک ملی، خیابان راسته کوچه، خیابان شریعتی و سه راه امین تغییر مسیر دادند.
حضور خودروی آتش نشانی از یک سو و حرکت ماموران به سمت مردم از سوی دیگر سبب شد که این تجمع آرام بوی خشونت به خود بگیرد و ماموران برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کنند. پرتاب گاز اشک آور موجب متفرق شدن معترضان از مقابل استانداری شد که در این هنگام عده‌‏ای به سمت سردرب استانداری و فرمانداری سنگ پرتاپ کردند.
همین گزارش حاکی است تجمع کنندگان با گذر از میدان ساعت تبریز به سمت چهارراه منصور و آب رسانی و دانشگاه تبریز به مسیر خود ادامه دادند.
در طول این مسیر نیز عده‌‏ای به سمت برخی ساختمان های دولتی سنگ پرتاب کردند و این در حالی بود که ماموران نیروی انتظامی و به ویژه نیروهای یگان ویژه با حضور در بین تجمع کنندگان سعی در متفرق کردن آنها و ایجاد آرامش بودند.

مدیر کل امنیتی وزارت کشور: تجمع تبریز غیر قانونی برگزار شده است
مدیر کل امنیتی وزارت کشور گفت: نوع حرکتهایی که در تبریز در حال شکل گیری است فراتر از اعتراض به اهانت صورت گرفته از سوی یک روزنامه، تصور می شود.
"رضوی" در گفت وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: تجمع مردم تبریز ساعت ۱۶ شروع شد که تعدادشان با گذشت زمان افزایش یافت به گونه ای که این افزایش در حال رفتن به سمت ناآرامی‌‏هاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با تاکید بر اینکه این تجمع بدون مجوز و به صورت غیر قانونی برگزار شده است، اظهارداشت: ممکن بود این تجمع ساعت۴ قابل هضم و درک باشد، اما ادامه آن تا این ساعت به هیچ عنوان قابل درک نیست ،خصوصا اینکه این درگیریها در حال حاضر به سمت اوباشگری سوق داده می شود.
مدیر کل امنیتی وزارت کشور افزود: کسانی که به صورت غیر قانونی این تجمع را برگزار کرده و کسانی که این تجمع را به سمت و سوی اوباش گری می برند از لحاظ قانونی کار نادرست و غیر منطقی انجام داده‌‏اند که این مساله در حال پیگیری است.
رضوی اظهارداشت: ماموران نیروی انتظامی و کسانی که در منطقه حضور دارند در حال انجام وظایف قانونی خود در جهت آرام کردن اوضاع هستند.
وی تاکید کرد: آنچه برای ما در وزارت کشور اصل است رعایت حقوق شهروندی است و اجازه نخواهیم داد عده‌‏ای با کارهای غیر قانونی حقوق مردم را تضییع کنند.

Copyright: gooya.com 2016