شنبه 13 خرداد 1385

اين صدای اعتراض مردم است! نامه مسعود برزگرجلالی، مديرمسئول هفته نامه ساقی خطاب به استاندار آذربايجان شرقی

استاندار محترم آذربايجان شرقی
جناب آقای مهندس معمارزاده
سلام عليکم

هفته گذشته تبريز شاهد يکی از پرحادثه ترين هفته های خود پس از انقلاب بود و در عرض ۲ ساعت نظم و آرامش و امنيت در سرتاسر شهر بر هم خورد و شيشه های اکثر بانکها در مسيرهای اصلی شکست و عده ای زخمی و عده ای دستگير و يک جريان هماهنگ يا ناهماهنگ اعتراض خود را از وضع موجودشان بدينگونه به مديران کشور و استان رسانيدند.

اما آنچه در اينگونه حوادث تاکنون تجربه شده و می شود اين است که مسئولين کشور بويژه استان بدون بررسی و آسيب شناسی و دريافت پيام های آشکار و پنهان آن هيچ خم به ابروی شريف نياورده و تنها به ماست مالی کردن وقايع و موضوعات پيش آمده اکتفا کرده و هيچ تعمق و تعقل در چرايی و چگونگی ايجاد اينگونه حرکتهای آشوب طلبانه و به ظاهر انقلابی به مخيله خود راه نمی دهند و می خواهند با اعلام اينکه چند نفر انگشت شمار و نفوذی که از آن سوی مرزها آمده بودند, مشکلات خود را به گردن نمی دانم که؟ و اجنبی و ... بيندازند و به غائله مثلا خاتمه دهند.

جناب آقای استاندار, يقينا خبر داريد و يا به شما اين خبر نرسيده که در همه اين آشوب های خيابانها در سطح شهر و شکستن شيشه های بانکها و مراکز دولتی و آتش زدن خودروی پليس و ضرب و شتم مامورين انتظامی نکته بسيار بارز و قابل تعمق و شايسته تحليل کارشناسانه و دلسوزانه ای بود و آن اينکه مردم عادی و رهگذر و کوچه و بازار, در برابر اين بی نظمی ها و تجاوز به حريم امن مراکز دولتی و خصوصی, اعتراضی نکرده و مقابله مردمی با موضوع نداشته و بی تفاوت به اين ناهنجاری های اجتماعی فقط تماشاگر اين صحنه ها بوده و احتمالا از ديدن چنين صحنه هايی لذت هم می بردند.

آيا به راستی می دانيد چرا چنين بود؟ مطمئنا اگر در بطن و متن اين تظاهرات و اعتراضات و آشوب ها و جنجالها و سنگ پراندن ها و شيشه شکستن ها و آتش زدن ها و ... بوديد حتما اين بی تفاوتی قاطبه مردم را می ديديد و آنگاه در خلوت و تنهايی خود با خدايتان قطعا اين علامت سوال بزرگ در ذهنتان نقش می بست که: چرا مردمی که در تمام عرصه های سرنوشت ساز از اول انقلاب تاکنون در صحنه حاضر و ناظر و همدوش دولتمردان بودند, اينک اينچنين بی تفاوت و فقط ناظر شده اند؟

اينجانب به جهت انجام رسالت انقلابی و ميهنی و ملی خويش و به جهت ايفای نقش مطبوعاتی خود و به قداست قلم که خداوند تبارک و تعالی بر آن قسم ياد کرد می خواهم صميمانه و بعنوان يک برادر کوچک بطور تيتر وار به چند علت از علل بروز چنين حوادثی تنها ازبعد اينکه چرا مردم بی تفاوت شده اند ؟ اشاره کنم شايد مورد توجه واقع شده و در تنهايی خود با خدای خويش ما را نيز از دعای خير خود بی نصيب نفرمائيد. انشاءالله .

۱_ وقتی مامور راهنمايی و رانندگی که از آموزشهای اوليه آداب اجتماعی محروم بوده و با دست آويز قرار دادن دهها نوع جريمه قانونی, با بی احترامی و تحقير به جريمه کردن مردم پرداخته و هيچ ارزشی به احساس انسانی آنها ندارد و باعث ايجاد عقده در مردم می شود و هر روز شاهد هزاران نوع از اين برخوردها هستيم آيا بنظر شما اين مردم که به زور و توهين و تحقير جريمه شده اند , روزی اعتراض خود را و عقده های خود را خالی نخواهند کرد؟

۲_ زمانی که مردم در طبقات ساختمانهای متعدد دادگستری علاف و سرگردان بوده و سالها طول می کشد تا به حق و حقوق آنان رسيدگی شده و زمانيکه با برخوردهای ناشايست و از روی هوی و هوس برخی قضات دادگستری روبرو شده و با برخورد ناشايست برخی از آنان که هيچ ندارند مگر آن قدرت پوشالی و خالی صندلی و ميز قضاوت که در جايگاه علی (ع) نشسته است هر بار از ساختمان دادگستری عصبی و ناراضی بيرون در می آيد آيا انتظار داريد که در برابر تخريب اموال عمومی توسط هر کس با هر عقيده يا ايده ای اعتراض خواهد کرد؟

۳_ زمانی که مديران دلسوز و شايسته و صادق و حافظ بيت المال, از صحنه مديريت و خدمت با دسيسه شياطين و خناسان حذف شده و به جای آنان مديران ظاهرساز و بی لياقت و سودجو و منفعت طلب به هر نام و عنوانی که باشد سر کار می آيند آيا انتظار داريد خود آن مدير حذف شده يا خانواده او يا کسانی که او را به صداقت و سلامت می شناسند و اين نوع برخوردهای غيراسلامی و غيرقانونی را با آنان می بينند آيا از صدای شکستن شيشه های يک مرکز دولتی آب سردی بر زخم دل آنان پاشيده نمی شود.
و آيا صدای شکستن اين شيشه ها به نظر شما نمی تواند صدای عدالت باشد؟

۴_ خدای امروز همان خدای ميليونها سال پيش است و همان خدايی است که انقلاب را پيروز گردانيد و همان خدايی است که خرمشهر را آزاد کرد و همان خدايی که غرب و اروپا را هر روز پيشرفته تر می کند.
قطعا برای او مسلمان و مسيحی و يهودی و حتی بی دين فرق نمی کند و عدالتش عدالت است و به قول مرحوم مطهری عدالت همچون ذرات پراکنده در فضا است که روزی به هم برخورد کرده و نيروی حاصل از اين برخورد حادثه ای و انقلابی و دگرگونی ای پديد می آورد.
اين خدا هر جا ببيند که ظلم و بی عدالتی انجام می شود به خشم آمده و ديگر برايش گورباچف و ريگان و بوش و صدام و موسی و عيسی و عرب و عجم و مسلمان و غيرمسلمان و تبريز و تهران فرق نکرده و آنچه مقدر الهی است خواهد شد.

۵_ زمانی که در حيطه مديريت جنابعالی در سطح استان با مديران دلسوز به آرمانهای امام راحل (ره) برخورد غير اصولی شده و از صحنه حذف می شوند و هيچ وقعی به گذشته پاک و سالم آنان که می توانستند مثل برخی مقربين نظام! دست در بيت المال داشته و يک شبه راه صد ساله را طی کنند اما نکردند و بر نفس خود غالب شدند و حتی دست متجاوزين به بيت المال را کوتاه کردند آيا اين مديران عزلت اختيار کرده و گوشه نشين, دوباره بخاطر شما آقای معمارزاده استاندار, از جان و مال خود گذشته و به برخورد با بر هم زنندگان نظم اجتماعی می پردازند؟

۶_ زمانی که جلوی چشم مردم در اثر بی کفايتی و بی لياقتی برخی مديران, ميلياردها تومان به شهر و بيت المال ضربه می رسد اما آقای استاندار و دستگاه عريض و طويل استانداری و بازرسی و اطلاعاتی خم به ابرو نمی آورند آيا باز هم انتظار ندارند که به هر بهانه کوچکی شاهد عقده گشايی های مردم نباشيم؟

۷_ عدم پذيرش انسان گونه مردم و مراجعين در دستگاههای اداری استان و برخورد قلدرمابانه و خائنانه و سرگردان کننده در برخی تشکيلات دولتی تحت امر جنابعالی آيا نمی تواند خود به تنهايی عامل يک خيزش مردمی در اعلام نارضايتی نسبت به شما و نوع شما باشد؟

۸_ نارضايتی مردم از وضعيت عمومی مراکز خدماتی مانند بيمارستانها و ... که بدليل عدم توجه مسئولين ذيربط, بيمار در دست صاحبش از دنيا می رود و ما هر روز بدليل بی لياقتی و خيانت عده ای شاهد از دست دادن مردم در بيمارستانها هستيم آيا باز هم انتظار داريم مردم در برابرعده ای به زعم شما اراذل و اوباش از خود مقاومت يا حساسيتی نشان دهند؟

۹_ عدم وجود مراکز تفريحی سالم برای جوانان و مثلا عدم وجود يک محل مطمئن در کل استان شما که دختران بتوانند در آنجا تفريح و بازی و سرگرمی داشته باشند و انرژی های طبيعی خود را تخليه کنند آيا نمی توانند بعنوان يکی از علل اين حوادث و خودی نشان دادن آنان در جامعه باشد؟

۱۰_ زمانی که دختر و پسری که تازه عقد مقدس زناشويی بسته اند بايد ماهها سگ دويی کنند تا چندرغاز وام مثلا ازدواج از يکی بانکها دريافت کنند و چند برابر اين پول بايد تحقير و بی شخصيت شوند آيا اين جوانان نمی توانند به يکی از اين سنگ پران ها تبديل شوند؟

۱۱_ با وجود فرار مغزها از استان و فرار مديران شايسته از استان و خالی شدن عرصه های مديريتی و هدايتی در استان و شهر تبريز آيا چه کسانی را خواهيد داشت تا به جای آنان بتوانند مردم را و جوانان را دور هم جمع کنند و طرحی نو برای آنان و برای آينده آنان بيندازند؟

۱۲_ فعال نبودن برخی معاونين و مديران کل استانداری برای شناسايی نقاط ضعف و قوت استان و جلب و جذب افراد شايسته برای خدمت و ارتباط با مردم آيا نمی تواند يکی از عوامل لجام گسيختگی های اجتماعی باشد؟

۱۳_ زمانی که مردم با دلسردی از دادگستری ها برای احقاق حق خود, به مديريت استان و مراکز بازرسی و نظارتی پناه برده و انتظار دارند مشکلات آنان در اسرع وقت و بطور کارشناسی حل و فصل شده و آنان را از دست برخی مديران نالايق و کارکنان مسئله دار در برخی دستگاههای دولتی رها سازند و مشکلات آنان را حل کنند و چنين محلی و چنين جايگاهی را با اين ويژگيها نمی يابند آيا بنظر شما آه و نفرين آنان بر سر نمازشان نمی تواند اندک اندک جمع گردد و آنگهی دريا شود؟

۱۴_ زمانی که کسی پايش به کلانتری و شهرداری برسد و برای حل يک مشکل کوچک بارها تحقير شود و ساعتها و روزها وقت خود را بايد جلوی يک مامور يا کارمند بی سواد و کم مايه بگذراند تا درخواست قانونی او را پاسخ دهند آيا بنظر شما اين فرد و اينگونه افراد در بروز حوادثی مشابه حوادث هفته پيش استان و تبريز از خود چه حساسيتی نشان خواهند داد؟

۱۵_ زمانی که صدا و سيمای استان به جای تقويت فرهنگ و زبان آذربايجانی به تهيه برنامه هايی می پردازد که سر تاسر لودگی و کم مايه و بی مايه نشان دادن اين فرهنگ غنی و مردمان دلاور آن است و همه شاخصه های يک فرد آذری در شخصيت فردی به نام « هوشی »خلاصه می شود آيا انتظار داريد باز هم رگ غيرت مردم بجنبد؟ آيا از خود تاکنون پرسيده ايد که اين رسانه ملی در استان جهت تقويت هويت دينی و ملی آذربايجان چه کار کرده؟

۱۶_ آقای استاندار, وقتی زمينه اعلام حضور گروههای قومی به مناسبتهای مختلف به طور کاملا قانونی و تحت نظارت دستگاههای ذيربط داده نشده و بدليل عدم تدبير مسئولين مثلا موضوع هر ساله قلعه بابک به يک جريان ضد نظام و ضد امنيت کشور تبديل می شود آيا باز هم انتظار داريد که مردم به دنبال بهانه ای برای اعلام اعتراض خود نباشند؟

۱۷_ زمانی که برخی مديريتهای استان با توسل به آراستگی ظاهری خود به ظواهر اسلامی و شعار مذهبی, حداکثر استفاده را از بيت المال نموده و عقده های دوران کودکی و جوانی خود را در چند روز مديريت خويش بر مجموعه ای از يک دستگاه دولتی خالی می کند و استاندار و فرماندار هم می بيند و نمی خروشد آيا فکر نمی کنيد که اينجا خدا می بيند و بلاخره خواهد خروشيد؟

۱۸_ زمانی که بيکاری جوانان به جای اينکه به برنامه اصلی دولتها جهت حل و رفع تبديل شود به يک ابزار سياسی برای پيروزی در انتخاباتها تبديل می شود و هر روز بر تعداد بيکاران جامعه افزوده می شود آيا فکر نمی کنيد اين جوانان بيکار و محروم از ابتدايی ترين امکانات اجتماعی, پرتاب سنگ و شکستن شيشه يک مرکز دولتی را بهترين تفريح و دلخوشی برای خود بدانند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۱۹_ زمانی که مواد مخدر براحتی در دسترس مردم بوده و ميانگين ابتلا به اعتياد هر روز کمتر و کمتر شده و به سن ۱۳سالگی در کشور می رسد آيا خانواده بچه های اين مرز و بوم که دولت را عامل اصلی در عدم برنامه ريزی برای جوانان می داند و با ديدن صحنه های اغتشاش و بر هم خوردن نظم عمومی از خود حساسيتی نشان خواهند داد؟ و وقتی خانواده آنان بر اثر اعتياد يکی از فرزندان کلا از هم پاشيده می شود آيا پاشيده شدن نظم جامعه برای او مهم جلوه خواهد کرد؟

۲۰_ و کلام آخر اينکه وقتی موقع تحويل سال پدر يک خانواده در تبريز فرزندان و همسر خود را بدليل فقر و فلاکت از بين برده و خود را نيز حلق آويز می کند و حقيقتا يک فاجعه انسانی در اين شهر رخ داده و هيچ نهاد فرهنگی و سياسی به آسيب شناسی موضوع نپرداخته و ائمه محترم جماعات و روحانيون معزز و متفکران و دانشمندان حوزه و دانشگاه اعتراض نکرده و شورای هماهنگی سازمان تبليغات استان بيانيه ای صادر نکرده و صدا و سيمای منفعل و بی خاصيت استان, هيچ ککی از او گزيده نشده و فرمانداری و استانداری موضوع را به طور جدی پيگيری نمی کند آيا باز هم انتظار داريد عرش الهی به لرزه درنيامده و يک سوسک بی ارزش! عامل هشداری برای مسئولين مسلمان و شيعه و علی چی و حسين چی و نماز جمعه خوان و شب زنده دار و ... نمی شود؟!
همچنان که فرعون با آن همه تفرعنی که کرد بوسيله يک پشه نابود شد!

والسلام علی من اتبع الهدی

مسعود برزگرجلالی - مديرمسئول هفته نامه ساقی
info@saghiweekly.com

Copyright: gooya.com 2016