سه شنبه 16 خرداد 1385

گزارش وزارت امور خارجه آمريکا: ايران، منبع، محل عبور و مقصد زنان و دختران برای بهره برداری جنسی است، راديو فردا

وزارت امور خارجه آمريکا ششمين گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان و بهره برداری جنسی از کودکان و زنان را به کنگره آمريکا ارائه داد. بر اساس اين گزارش هر سال هشتصد هزار نفر انسان به صورت قاچاق به کشورهای مختلف برده می شوند، مجبور به بيگاری می شوند، يا مورد سوءاستفاده های جنسی قرار می گيرند. در اين گزارش آمده است ايران منبع، محل عبور و مقصد زنان و دخترانی است که به صورت قاچاق برای مقاصد جنسی و خدمات غيرداوطلبانه مورد سوءاستفاده قرار می گيرند. ناظران خارجی می گويند زنان و دختران ايران به پاکستان، ترکيه، کشورهای خليج فارس و اروپا برده می شوند و از سوی ديگر پسران کم سن و سال از بنگلادش، پاکستان و افغانستان به صورت قاچاق به ايران آورده می شوند يا از طريق ايران به کشورهای خليج فارس برده می شوند. حکومت ايران به طور کامل حداقل معيارهای لازم را برای از بين بردن قاچاق انسان و مبارزه با آن رعايت نمی کند.
پريچهر فرزام


وزارت امور خارجه آمريکا ششمين گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان و بهره برداری جنسی از کودکان و زنان را به کنگره آمريکا ارائه داد. بر اساس اين گزارش هر سال هشتصد هزار نفر انسان به صورت قاچاق به کشورهای مختلف برده می شوند، مجبور به بيگاری می شوند، يا مورد سوءاستفاده های جنسی قرار می گيرند. دولت آمريکا سال گذشته ۴۰۰ ميليون دلار صرف مبارزه با قاچاق انسان در سراسر جهان نموده است. در بخش مربوط به قاچاق انسان و بهره گيری جنسی از کودکان و زنان در ايران آمده است حکومت ايران قربانيان قاچاق انسان را مجازات و گاهی به مرگ محکوم کرده است. متن کامل گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره قاچاق انسان در ايران به شرح زير است:
تارا عاطفی و علی سجادی (راديو فردا): «ايران مبدا، واسطه و مقصد بسياری از زندان و دخترانی است که به منظور استثمار جنسی و بردگی غيرداوطلبانه قاچاق می شوند. چنانچه ناظران خارجی می گويند، زنان و دختران به پاکستان، ترکيه، کشورهای حاشيه خليج فارس و اروپا برای بهره گيری جنسی قاچاق ميشوند و پسران از بنگلادش، پاکستان و افغانستان از طريق ايران به کشورهای حاشيه خليج فارس قاچاق می شوند.

اين پسران در نهايت به گدايی، باربری يا شتررانی واداشته می شوند. به همين منوال زنان و کودکان در داخل ايران به منظور ازدواج های اجباری، بهره گيری جنسی و به کار گمارده شدن اجباری قاچاق می شوند. حکومت ايران به طور کامل حاضر به پذيرفتن حداقل معيارها برای از بين بردن پديده قاچاق نيست و حتی در ان رابطه تلاش چندانی نيز نمی کند. پس از انتشار گزارش های معتبر و مداوم مبنی بر اين که مقام های ايرانی قربانيان قاچاق انسانی را با مجازات بدنی، زندان و حتی اعدام تنبيه می کنند، رتبه ايران در ميان کشورهايی که در آن قاچاق انسان انجام می شود، به رده سوم تنزل يافته است. دسترسی نداشتن دولت آمريکا به ايران مانع از آن می شود که اطلاعات کامل و دقيقی از مشکل قاچاق انسان در ايران و تلاش های ايران برای کنترل آن داشته باشد.

گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريکا درباره قاچاق انسان می افزايد: با وجود اين، منابع گزارش می دهند که حکومت ايران حداقل معيارها را برای حفاظت از قربانيان قاچاق رعايت نمی کند. آنها را مورد بازجويی قرار می دهد و در برخی موارد نيز به اعدام قربانيان به اتهام های اخلاقی که خود نتيجه قاچاق آنها بوده، مبادرت می ورزد.

اما با اين حال ايران برای ارتقای همکاری با منابع و کشورهای مقصد برای ممانعت از قاچاق انسان گامهايی برداشته و لازم است تا دولت برای جلوگيری از تنبيه شدن قربانيان قاچاق انسان نيز گام هايی بردارد. ايران بايد جزئيات طرحی برای اقدام در اين باره و تنبيه قاچاقچيان و نيز ممانعت از قاچاق افراد را مشخص سازد.

طی سال گذشته بر اساس گزارش ها ايران برای مجازات قاچاق به عنوان جرمی شخصی، تلاش هايی کرده است. در ماه آوريل شماری از مقام های دولتی که در ميانشان اعضای نيروهای اطلاعاتی امنيتی کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ديده می شد، به خاطر شرکت داشتن در تجارت بهره کشی جنسی از کودکان بازداشت شدند.

اين گزارش می افزايد: به رغم اين تلاش در معرفی قاچاق انسان که اعضای دولتی در آن همکاری داشتند، ايران شواهدی مبنی بر آن که اين مقام ها به طور رسمی به جرم قاچاق متهم، بازجويی يا محکوم شده باشند، ارائه نکرده است. کودکان قربانی که گاه نوجوانان ۱۳ ساله نيز در ميانشان ديده می شود، خود به جرم فحشا بازداشت می شوند.

دولت بايد به بازداشت و شناسايی تنبيه قاچاقچيان ادامه دهد و در عين حال بايد قاچاقچيان را تحت پيگرد قانونی قرار داده و مجازات های سختی را برايشان در نظر گيرد. ايران بايد همچنين به مقام های دولتی خود روش های تحقيق و پيگيری جنايات و جرم های قاچاق را آموزش دهد. طی امسال دولت ايران وضع محافظت از قربانيان قاچاق را بهبود نبخشيد. هرچند ارگان های دولتی برای برخی قربانيان خدمات بهداشتی، مشاوره ای و قانونی فراهم آوردند. گزارش ها همچنين نمايانگر آن است که نمايندگان خود به خاطر نقض معيارهای اخلاقی بازداشت شده اند، از جمله به جرم زنا که به عنوان رابطه جنسی خارج از ازدواج تعريف شده است.

البته شمار قربانيانی که خود به خاطر تبعات قاچاق شدن مورد تنبيه واقع شده و يا تعداد کودکانی که در مسير استثمار جنسی مرتکب جرايمی نظير زنا يا فحشا شده و اعدام شده اند، نامشخص است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به عنوان مثال يک دختر ۱۶ ساله که خود قربانی قاچاق جنسی بوده، از سوی مقام های مذهبی به اتهام اعمال منافی عفت در ملا عام به دار آويخته شد. فرماندار شهر بعدها به اين مقام دينی به خاطر اقدام قاطعش تبريک گفت. دولت ايران بايد گام های مشخصی برای جلوگيری از تنبيه اين قربانيان بردارد و خدمات حفاظتی موجود از قربانيان را ارتقا دهد.

طی سالی که گذشت، ايران پيشرفت های نسبی در تدابير ممانعت از قاچاق انسان داشته است. بنا بر گزارش ها، دولت نظارت بر مرزهای خود با افغانستان را افزايش داده، اما جزئيات آن را انتشار نداده است. ايران بايد تلاش های خود را برای ممانعت از قاچاق انسان، نظارت مرزی در مرز با پاکستان و ديگر کشورهای همسايه که زنان و دختران ايرانی به آن قاچاق می شوند را بهبود بخشد. دولت همچنين بايد به آگاه سازی افراد در سطح عمومی اقدام کند و زنان و کودکان را در مناطق روستايی از خطرات قاچاق آگاه سازد.»

Copyright: gooya.com 2016