جمعه 26 خرداد 1385

گزارش کامل کنفرانس خبری مشترک شورای ‌مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ايران و دفتر تحکيم‌وحدت، ادوار نيوز

ادوارنيوز:‌ کنفرانس خبری مشترک شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران و دفتر تحکيم وحدت با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی صبح امروز جمعه پيرامون بازداشت دبيرکل سازمان دانش آموختگان ايران ، فعالان دانشجويی و نقض گسترده حقوق بشر در محل سازمان ادوار تحکيم برگزار شد .

در اين نشست خبری آقايان دکتر احمد زيدآبادی عضو شورای سياستگذاری سازمان ،‌ عبدالله مومنی سخنگوی سازمان و مجتبی بيات عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت حضور داشتند و به اظهار نظر در مورد برخوردهای اخير پرداختند .

دکتر احمد زيدآبادی درابتدای اين نشست با اشاره به اين نکته که برای آ‍زادی مهندس موسوی خوئينی تلاش‌ها و رايزنی هايی صورت گرفته و در حال انجام است گفت :‌ از اين رو کنفرانس خبری مشروح امروزعملا تا چند روز آينده به تعويق می افتد و چنانچه تا چند روز آينده اميدهای ابراز شده برای آزادی مهندس موسوی محقق نشود ،‌ در کنفرانس خبری ديگری به تشريح روند بازداشت و برنامه های سازمان برای پی گيری آزادی ايشان خواهيم پرداخت .

زيدآبادی گفت : تجمع ۲۲ خرداد برای طرح مطالبات زنان بوده است که در قوانين ايران مورد تبعيض قرار گرفته اند .

عضو شورای سياستگذاری سازمان افزود : مهندس موسوی خوئينی به دليل اعلام همبستگی با جنبش زنان در اين تجمع که يک گردهمايی مسالمت آميز بوده است شرکت کرده اند .

وی در ادامه گفت :‌ گفته می شود که دستگيرشدگان در اين تجمع توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند که اين مساله با توجه به اينکه اين موارد به هيچ وجه در حوزه اختيارات اين دستگاه نيست ، به شدت نگران کننده است .

زيدآبادی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته در چند ماهه اخير به ويژه در مناطق ترک نشين گفت : در شرايط کنونی برای حاکميت بهتر است که خود را در بحران جديدی گرفتار نکند .

همچنين در اين نشست خبری ، عبدالله مومنی عضو شورای مرکزی و سخنگوی سازمان ادوار تحکيم گفت : در حال حاضر تلاشهای زيادی برای آزادی مهندس موسوی در جريان است و وعده هايی در اين زمينه داده شده بنابراين برنامه های سازمان برای پيگيری آزادی دبير کل فعلا اعلام نخواهد شد اما در صورت عدم آزادی ايشان در کنفرانس خبری ديگری اين برنامه ها اعلام خواهد گرديد.

دبير تشکيلات سازمان دانش اموختگان گفت: سوالی که در حال حاضراز حاکميت مطرح می باشد اين است که اگر مردم و نهادهای مدنی قصد اعتراض و يا انتقاد داشته باشند بايد از چه طريقی اين امر را اعلام کنند.

وی ادامه داد: در فرانسه شاهد هستيم که حق تظاهرات مردم و شهروندان در خيابانها به رسميت شناخته می شود و نظام حاکم در اين کشور نيز با اينگونه مسائل دچار تغييرات و واژگونی نمی گردد و حاکميت ما بايد پاسخ دهد که چه سازوکاری برای برخوردار کردن مردم از حق اعتراض و انتقاد در نظر گرفته است. در حکومتی که قرار بود حزب توده حق فعاليت داشته باشد و ايدئولوگ آن تاکيد می کرد که اصول مارکسيسم در دانشگاهها تدريس گردد ما امروز با اينچنين وضعی روبرو هستيم.

مومنی گفت: هيات حاکمه ايران که خود را محق می بينند که برای مقامات اتحاديه اروپا نامه نگاری کنند و نسبت به نقض حقوق بشر در اروپا اعتراض کنند ، بايد در داخل کشور نيز تصوير روشنی از رعايت حقوق بشر را محقق سازند. و درست است که حاکميت و دستگاه ديپلماسی کشور ماجراجويی را در عرصه سياست خارجی برگزيده اند اما اگر می خواهند که در تعامل با دنيا به يک نقطه غير قابل برگشت نرسند بايد حق اعتراض و انتقاد را به رسميت شناخته و حقوق بشر را رعايت کنند.

مومنی ادامه داد: مهندس موسوی (خوئينی) نماينده دوره قبل مجلس بوده اند و حکومتی که با نماينده مجلس خود بدين شکل برخورد می کند و عايدی نماينده ای که خود قانون حفظ حقوق شهروندی را تصويب کرده است، ضرب و شتم و بازداشت است ديگر تکليف بقيه شهروندان و لايه های اجتماعی مشخص است.

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم گفت: عملکرد حاکميت در عين تراژيک بودن کمی هم مضحک است که يک نماينده پارلمان که همواره معترض به روندهای غير قانونی و بازداشتها بوده اند ، خود به شکل غير قانونی بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار می گيرد و از نظر ما اين رفتار با ايشان تاوان عملکرد مهندس موسوی در بازديدهای مکرر از زندانهای امنيتی و افشاگريهای وی در مورد رفتارهای غير قانونی انجام شده در اين زندانها، و سزای انتقادات صريح ايشان از حاکميت در پارلمان است.

مومنی با اشاره به اينکه مهندس موسوی در حال حاضر دبير کل يک حزب سياسی رسمی است گفت: در کشوری که احزاب برای دريافت مجوز از دالانهای حذف و نظارت گوناگونی عبورمی کنند چرا بايد دبير کل يک حزب دارای مجوز چنين فرجامی را بابت فعاليت های سياسی و اجتماعی خود بپردازد.

عبدالله مومنی در پايان گفت: انتظار و اميد اين است که حاکميت به بازداشت مهندس موسوی ، بهاره هدايت و ساير بازداشت شدگان تجمع زنان پايان دهد و مورد ديگری را بر موارد متعدد نقض گسترده حقوق بشر در ايران نيفزايد.

مجتبی بيات عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت نيز در ادامه اين نشست با اشاره به برخوردهای شديد صورت گرفته با فعالان حقوق بشر، زنان و دانشجويان گفت: ما به عنوان اعضای دفتر تحکيم وحدت اعلام می کنيم که قدردان شجاعت، صراحت وعملگرايی مهندس موسوی خوئينی نماينده جنبش دانشجويی در مجلس ششم هستيم و اعلام می کنيم که از هيچ گونه تلاشی برای آزادی ايشان فروگذار نخواهيم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به تلاشهای فراوانی که موسوی (خوئينی) در دفاع از دانشجويان به عمل آورده است گفت: در سالهای اخير هر گاه مشکلی برای دانشجويان به وجود می آمد و دانشجويان به دليل پيگيری مطالبات خود به زندان می افتادند، برای رفع مشکل به ايشان رجوع می شد اما اينک مهندس موسوی خود در بند هستند.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با اشاره به ادامه بازداشت بهاره هدايت دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت گفت: ما اعلام کرده ايم که يکی از استراتژيهای جنبش دانشجويی اين است که با ديگر جنبشهای فعال در جامعه از جمله جنبش زنان ارتباط برقرار کرده و ياری رسان آنها باشد چرا که همه ما بخشی از مجموعه جامعه مدنی هستيم که برای تحقق آزادی، دموکراسی و حقوق بشر تلاش می کنيم و حاکميت نيزاز همين موضوع واهمه دارد.

وی ادامه داد: در تجمع اخير ديديم که برخوردهای شديدی با دانشجويان فعال در جنبش زنان صورت گرفت و بسياری از دانشجويان بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. البته اين موضوع امر بعيدی نبود زيرا زمانی که دانشجويان به کمک کارگران شرکت واحد و سنديکای اتوبوسرانی رفتند نيز همين برخوردها انجام شد و دانشجويان مورد تهديد قرار گرفته و يا بازداشت شدند.

بيات گفت: در حال حاضر ياشار قاجار و عابد توانچه دو دانشجوی عضو دفتر تحکيم وحدت به دليل پيگيری مطالبات جنبش دانشجويی در بازداشت غير قانونی هستنند .

وی افزود: ما به حاکميت اعلام می کنيم که مهندس موسوی خوئينی ،‌ بهاره هدايت ، ياشارقاجار، عابد توانچه و ساير دانشجويان در بند را آزاد کنيد ، ما اعلام می کنيم حکم حبس فريد مدرسی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت را لغو کنيد ،‌ اعلام می کنيم در کار انجمنهای اسلامی دخالت نکنيد و دانشجويان را از دانشگاهها اخراج نکنيد و ما را بی دليل به کميته های انضباطی احضار نکنيد .

مجتبی بيات در پايان گفت اميدواريم که حاکميت صدای دانشجويان را بشنود ، چرا که اين صدای فرزندان ملت ايران است.

Copyright: gooya.com 2016