چهارشنبه 28 تیر 1385

بيانيه شورای وزيران اتحاديه اروپا: ابراز نگرانی از ادامه بازداشت اسانلو، روزآنلاين

شورای وزيران اتحاديه اروپا مراتب نوميدی عميق خود را درخصوص اينکه ايران هيچ گونه پاسخ مثبتی به درخواست ازسرگيری مذاکرات نداده است، اعلام می کند. اين درخواست به دنبال موافقت نمايندگان عالی رتبه کشورهای فرانسه، آلمان، بريتانيا، چين، روسيه و ايالات متحده در تاريخ ششم ژوئن و با حمايت کامل اتحاديه اروپا برای آن دولت ارسال شده بود.

اينها پيشنهادات جامعی بودند که در قالب يک توافق نامه بلند مدت، هرآنچه را که برای گسترش برنامه صلح آميز هسته ای ايران در زمينه توليد الکتريسيته لازم بود، مشخص می کردند. به واسطه اين مشوق ها، راه برای يک ارتباط جديد با ايران مبتنی بر احترام دوطرفه و همکاری های بسط يافته در زمينه های سياسی و اقتصادی هموار می گرديد و نگرانی های بين المللی درخصوص ماهيت صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران نيز از بين می رفت.

شورای وزيران اتحاديه اروپا خاطرنشان می سازد که شورای حکام آژانس اتمی و شورای امنيت سازمان ملل به کرات از ايران خواسته اند تا تمامی فعاليت های اتمی، به ويژه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند. مشوق های تسليم شده به ايران به مثابه تلاش برای يافتن راهی هستند تا اين خواسته ها بدون نياز به اقدامات بيشتر از سوی شورای امنيت برآورده شوند.

با توجه به اينکه هيچ گونه نشانه ای از تمايل جدی از سوی ايران نسبت به همکاری براساس اين مشوق ها ديده نشده، جامعه بين الملل اجباراً اين مسأله را به شورای امنيت ارجاع خواهد داد تا حکم شورای حکام آژانس اتمی بر روی ايران را تصويب نمايد. و در صورتی که ايران خواسته جامعه ملل را برآورده نکند، تدابيری بر اساس ماده ۴۱ بخش هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ خواهند شد.

ما همچنان به امکان دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک خوش بين هستيم و پيشنهاداتی که به ايران تسليم شدند هنوز بر روی ميز مذاکره قرار دارند. در صورتی که ايران تصميم بگيرد کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی را به حالت تعليق درآورد و مفاد پروتکل الحاقی را نيز به اجرا رساند، راه مذاکرات مجدداً باز و اقدامات شورای امنيت نيز متوقف خواهند شد.

اتحاديه تصريح می کند که درخصوص مکانيسم های کنترل بر صادرات تجهيزات حساس، شديدترين نظارت های خود را به کار بندد تا از انتقال هرگونه کالا، فنآوری و تسهيلاتی که می توانند به طور مستقيم يا غيرمستقيم در فرآيندهای مواد شکافت پذير و برنامه های ساخت موشک مفيد واقع شوند، جلوگيری شود.

اتحاديه اروپا همچنين نسبت به ايجاد يک رابطه بلندمدت با ايران که بر پايه اطمينان و همکاری استوار باشد، بسيار خوش بين است. بروز يکچنين پيشرفتی به برطرف شدن نگرانی های موجود، از جمله تروريسم، راهکارهای ايران در صلح خاورميانه و مسايل منطقه ای بستگی دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به علاوه، اين شورا مراتب تأسف خود را درخصوص وخيم تر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران اعلام می کند و با يادآوری اظهاريه مورخ ۱۵ می ۲۰۰۶ خود، مجدداً توجه خاص مقامات ايرانی را به ادامه نقض آزادی بيان و آزادی تجمع جلب می کند: سرکوب يک گردهمايی آرام در تاريخ ۱۲ ژوئن که بر ادامه تبعيضات قانونی عليه زنان صحه گذاشت، نمونه بارزی از تخلفات آن دولت در اين زمينه است. شورا همچنان مراتب نگرانی خود را درخصوص وضعيت فعالان سنديکای کارگری در ايران و بازداشت آقای منصور اسانلو اعلام می دارد.

شورای وزيران اتحاديه اروپا مجدداً از ايران دعوت می کند که بر اجرای تعهدات حقوق بشر خود، از جمله پرونده بازداشت آقای رامين جهانبگلو، پايبند باشد. اين شورا به واقع متأسف از عدم پيشرفت در اين زمينه است و از مقامات و مسؤولين ايرانی درخواست می کند که بدون هيچگونه تأخيری امکان مشاوره حقوقی را برای تمامی بازداشت شدگان فراهم کنند.

منبع: سايت خبری اتحاديه اروپا، ۱۸ ژوئيه ۲۰۰۶

مترجم: علی جواهرفروش

Copyright: gooya.com 2016