پنجشنبه 5 مرداد 1385

نوام چامسکی در ديدار با اکبر گنجی حمايت خود را از جنبش تحول دموکراتيک ايران اعلام کرد، روز آنلاين

محمد تهوری - صبح ديروز نوام چامسکی روشنفکر و متفکر سرشناس امريکايی در ديدار با اکبرگنجی حمايت خود را از جنبش تحول دموکراتيک ايران اعلام کرد.

در اين ملاقات که حدود يک ساعت به طول انجاميد نوام چامسکی گفت: من از جنبش دموکراسی خواهی و آزادی خواهی ايرانيان دفاع می کنم.

وی به اکبر گنجی پيشنهاد کرد متنی در برگيرنده مبانی جنبش دموکراتيک ايران تهيه و آن را در اختيار روشنفکران جهان بگذارد تا آنها با امضا آن، حمايت خود را از اين جنبش اعلام کنند.

چامسکی تاکيد کرد با اين حرکت جبهه وسيع دموکراسی خواهی ايرانيان جهانی می شود.

سازماندهی و متشکل کردن جنبش تحول دموکراتيک ايران پيشنهاد چامسکی برای حرکت موثرتر جنبش بود و گفت: اگر جنبش شما سازمان يافته و متشکل باشد حمايت از آن راحت تر است، چون حمايت از يک چيز مشخص صورت خواهد گرفت.

در همين راستا مقرر شد طی مصاحبه ای که اکبر گنجی با نوام جامسکی در نيمه ماه آگوست انجام خواهد داد به جزئيات بيشتری از حمايت چامسکی از جنبش دموکراسی خواهی ايرانيان اشاره شود.

اين روشنفکر امريکايی آنگاه با طرح چند پرسش از اکبر گنجی ، خواستار دريافت نظرات وی شد. پرسش اول او دربرگيرنده نکته ای درباره گفتگوی روز گذشته گنجی با امی گود من گزارشگر راديو WBAI بود که گفته بود بايد در ايران رفراندومی برگزار شود که همه مدل ها برای آينده ايران مطرح و مردم بتوانند آزادانه نظام سياسی ايران را تعيين کنند. چامسکی پرسيد آيا آخوندهای ايران با چنين ايده ای موافقت می کنند؟ گنجی در پاسخ گفت: رژيم چنين چيزی را نمی پذيرد ما از طريق مبارزه بايد شرايطی را بيافرينيم که رفراندوم امکان پذير شود.

پرسش ديگر چامسکی ناظر به شعله ور شدن آتش جنگ در خاورميانه و تاثير آن بر چنبش دموکراسی خواهی ايران بود. چامسکی به مقاله سعيد حجاريان اشاره کرد که نوشته است نظامی شدن منطقه تاثير منفی بر جنبش ما می گذارد، او پرسيد آيا شما هم همين ايده را داريد؟ گنجی در پاسخ گفت: نظامی شدن منطقه و تصويب بودجه ۷۵ ميليون دلاری و ديگر اقداماتی از اين دست تاثير مخربی بر جنبش ما دارد.

وی اضافه کرد : اولا رژيم مدتی است که کليه مخالفان خود را امريکايی می خواند.

ثانيا در شرايط بحرانی و جنگ، سرکوب به بهانه جنگ راحت تر توجيه می شود و فضا بيشتر بسته خواهد شد.

در اين ديدار گنجی همچنين از حمايت ها و کوشش های اين متفکر امريکايی برای آزادی اش از زندان تشکر کرد و در پاسخ به اين نکته چامسکی که گفت سفر هيجان انگيزی را آغاز کرده ای گفت: ملاقات با شما ، برايم از ديگر بخش های سفر هيجان انگيز تر بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گنجی همچنين به دعوت جمعی از اساتيد ايرانی دانشگاههای ايالت ماساچوست امريکا، ظهر ديروز در ميان آنها حاضر و به گفتگو پرداخت.

برنامه پايانی سفر يک روزه اکبر گنجی به ايالت ماساچوست امريکا به سخنرانی در ميان ايرانيان و غير ايرانيان حاضر در دانشگاه ام آی تی اختصاص داشت که گزارش کامل آن منتشر خواهد شد.

اکبر گنجی از روز ۱۵ جولای وبرای شرکت در مراسم اعتصاب غذا مقابل سازمان ملل متحد و دريافت جايزه انجمن ملی روزنامه نگاران امريکا به اين کشور سفرکرده است.

Copyright: gooya.com 2016