پنجشنبه 19 مرداد 1385

گزارشگران بدون مرز: ممنوع شدن فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر در ايران را محکوم می کنيم

گزارشگران بدون مرز ممنوع کردن فعاليت های کانون مدافعان حقوق بشر را توسط مقامات مسئول ايران قاطعانه محکوم می کند و حمايت همه جانبه خود را از کانون مدافعان حقوق بشر ايران که فعالانه از آزادی مطبوعات و حقوق روزنامه نگاران دفاع می کند اعلام می دارد.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " ممنوع کردن فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر بر خلاف موازين جهانی شناخته شده ی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی است. سازمان های غير دولتی نيازی به اجازه نامه ی رسمی دولت برای فعاليت خود ندارند. اين ضربه ای ديگر بر پيکر حقوق بشر در ايران است. ما از مقامات جمهوری اسلامی خواهان ادامه فعاليت های کانون مدافعان حقوق بشر در ايران هستيم."

شنبه ١٤ مرداد وزارت کشور ايران کانون مدافعان حقوق بشر ايران را "غير قانونی" اعلام کرد. اين تصميم ظاهرا به دليل نداشتن مجوز از سوی اين وزارت خانه صورت گرفته است. دبيرخانه کميسيون ماده ‪۱۰‬ قانون فعاليت احزاب و جمعيت ها در ايران اعلام کرده است که " فعاليت های اين کانون، غيرقانونی و متخلفان تحت پيگرد قضائی قرار می ‌گيرند. عليرغم عدم نياز به درخواست مجوز برای فعاليت، با اين حال کانون مدافعان حقوق بشر ايران در همان روزهای آغاز فعاليت خود، تقاضای رسمی برای کميسيون ماده ١٠ ارسال کرده بود. تقاضايی که تا امروز از سوی اين وزارتخانه بدون پاسخ مانده است. خانم شيرين عبادی رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در اين باره به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که " ما نياز به مجوز نداشتيم اما برای احترام به قانون تقاضای مجوز کرديم، امروز به ما می گويند چون تقاضا نکرديد اجازه فعاليت نداريد. سوال ما اين است که چرا فقط به انجمن ما اين اجازه داده نمی شود. متاسفانه جمهوری اسلامی به قانون خود احترام نمی گذارد."

کانون مدافعان حقوق بشر توسط وکلای صاحب نام ايرانی چون شيرين عبادی، برنده ی جايزه صلح نوبل، محمد سيف‌ زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شريف تأسيس شد. اين کانون علاوه بر ابراز نظر در باره ی نقض حقوق بشر در ايران، تا کنون به شکل رايگان از زندانيان عقيدتی و روزنامه نگاران زندانی دفاع کرده است. از بدو تاسيس تا به امروز دفاع حقوقی از بيش از ٧٠ درصد پرونده های "سياسی" را اين کانون بر عهده داشته است. ممنوع کردن فعاليت کانون مدافعان حقوق بشر ايران، تلاشی ديگر برای به سکوت وادار کردن مدافعان حقوق بشر و انجمن های غير دولتی در ايران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصميم وزارت کشور در باره ی کانون مدافعان حقوق بشر ايران درست در زمانی صورت می گيرد که عبدالفتاح سلطانی در يک پرونده سازی آشکار در تاريخ ٢٥ تيرماه به ٥ سال حبس قطعی محکوم شده است. عبدالفتاح سلطانی وکيل، عضو بنيان گذار کانون مدافعان حقوق بشر ايران وکالت بسياری از روزنامه نگاران زندانی بر عهده دارد وی همچنين از جمله وکلای خانواده زهرا کاظمی خبرنگار عکاس کانادايی ايرانی تبار است که در هنگام بازداشت در سال ١٣٨٢ در زندان اوين به قتل رسيد.

با ٥ زندانی، ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در خاورميانه است
آيت اله خامنه ای رهبر و محمود احمدی نژاد رئيس جمهور جمهوری اسلامی از جمله ٣٨ رهبر و مقام دولتی در جهان هستند که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند.

Copyright: gooya.com 2016