چهارشنبه 25 مرداد 1385

قاضی دادگاه: "رای صادر شده درباره رفع توقيف روزنامه ايران، قطعی خواهد بود، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۵/۲۵‬

"حسين محمدخاني" قاضي شعبه ‪ ۱۰۶۰‬مجتمع قضايي شهيد بهشتي دادگستري استان تهران، گفت: راي صادره مربوط به جلسه امروز دادگاه روزنامه ايران، قطعي بوده و قابل تجديد نظر نيست.

وي، اين مطلب را روز چهارشنبه پس از جلسه رسيدگي به‌اعتراض دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات به قرار "رفع توقيف " روزنامه ايران، كه در شعبه ‪ ۱۰۶۰‬مجتمع قضايي شهيد بهشتي برگزار شد، مورد تاكيد قرار داد.

محمدخاني در گفت وگو با خبرنگاران افزود: طنز نوشته شده در فرايندي تكميل شده واين متن صامت است واين اراده نويسنده و انگيزه است كه مي‌تواند بررسي شود و در نهايت با توجه به اينكه متن صامت دلالتي بر هيچگونه مطلبي نمي‌تواند داشته‌باشد، انگيزه نويسنده و پيش فرضهايي كه خواننده دارد، مي تواند به متن معنا ببخشد.

وي، ادامه داد: دادگاه بر اين‌است كه‌بار معنايي بيشتر بر متن نيافزايد و براساس فلسفه حقوق مفاهيم مندرج در طنز را بررسي كند و تصميم لازم را اتخاذ نمايد و بايد تفسير براساس اصول و مقررات حقوق و همچنين سه محور اراده نويسنده، خوانش خواننده و خود متن انجام شود.

قاضي‌محمدخاني تاكيد كرد: هيات‌نظارت بر مطبوعات با عدم حضور نماينده‌اش از حق قانوني خود نتوانست بهره گيردو دادگاه براساس ماده ‪ ۱۸۱‬آيين دادرسي كيفري، اختيار آن را دارد كه راي را صادر كند.

وي اظهار داشت: با توجه به موازين قانوني ، اختيار آن را دارم كه پس از اتمام رسيدگي، راي را صادر كنم.

وي درپاسخ به اين سووال كه نظرش به‌عنوان يك شهروند نسبت به كاريكاتور مورد اشاره چيست؟ گفت: من در اين جا بعنوان قاضي حضور دارم و نمي‌توانم به عنوان يك شهروند عادي اظهارنظر كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه ايران، اوايل خرداد ماه امسال، در پي چاپ كاريكاتوري در صفحه طنز كودكان هفته‌نامه "ايران جمعه"، با راي هيات نظارت بر مطبوعات، توقيف و پرونده آن به دادسرا ارسال شد.

پس از رسيدگي به اين پرونده، دادستان تهران در نامه‌اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به قرار صادره از سوي بازپرس رسيدگي‌كننده به پرونده، مقرر كرد كه از روزنامه "ايران" رفع توقيف شود، اما اين روزنامه به دليل اعتراض دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات به قرار صادره، تاكنون انتشار خود را از سر نگرفته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاضی دادگاه: "رای صادر شده درباره رفع توقيف روزنامه ايران، قطعی خواهد بود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016