یکشنبه 18 تیر 1385

وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی در گفتگو با خسرو کردپور روزنامه نگار، صدای آمريکا

- آقای کردپور لطفأ مارا در جریان وضعیت خانواده های زندانیان سیاسی قرار دهید .

خسرو کردپور: باید خدمت شنوندگان گرامی عرض کنم یکی از دغدغه های همیشگی و اساسی زندانی و خانواده اش ، دغدغه مالی است . این مسأله در گذاشتن وثیقه برای آزادی یا به مرخصی آمدن زندانی به شدت خودنمایی می کند . مثلاً سندی که برای وثیقه گذاشته می شود اغلب توسط اقوام ، آشنایان ویا دوستان زندانی در اختیار خانواده هایشان قرار می گیرد .
این مشکل برای خودم هم پیش آمد ، بطوریکه سندی که برای گرفتن مرخصی به دادگاه سپرده شد به وسیله یکی از نزدیکان در اختیار خانواده ام قرار گرفت .
در این میان تعدادی از متهمان سیاسی بدون حضور وکیل محاکمه و محکوم می شوند و حکمشان در کمال تعجب در دادگاه تجدید نظر و بدون حضور وکیل ، تأیید می شود .
در این اواخر ، تبعیدی که بهمراه حبس در حکم زندانیان صادرمی شود ، مشکلی بر دیگر مشکلات این خانواده ها افزوده است . چون در گذشته ، خانواده زندانی برای ملاقات زندانی اش فقط متحمل انتظار ورفت و آمد درون شهری می شد ولی در حکم هایی که همراه تبعید صادر می شوند ،خانواده زندانیان مزبور ناچارند برای ملاقات زندانی خویش ، از شهری به شهر دیگر رفته که این مسأله هم بار شدید مالی دارد ، هم اجتماعی و هم روانی .
در رابطه با ملاقات نیز ، محدودیت هایی وجود دارد . ملاقات حضوری با اجازه دادستان یا رییس زندان یا قاضی پرونده مقدور می باشد و زندانی اغلب ، در یکی دو ماه اول حبس از ملاقات محروم است و بعد از تحویل به زندان عمومی ، یک هفته ملاقات تلفنی و هفته بعد ، ملاقات حضوری می باشد .
در این بین ، خانواده زندانیان متأهل دارای فرزند ، با مشکلات بیشتری دست به گریبانند .بعضی از خانواده ها تا مدتی از گفتن زندانی بودن پدر یا مادر به فرزندانشان ، خودداری می کنند . بعدها به مرور این مسأله به کودک یا نوجوان گفته می شود ؛ که فقدان پدر یا مادر در خانواده آنهم به علت حضور در زندان ، اغلب اثرات منفی وگاه شدید بر روحیه این بچه ها دارد ؛ که اگر زندانی خانواده ، نان آور خانه نیز باشد ، قصه ناگفته پیداست .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016