دوشنبه 16 مرداد 1385

کروبی: اگر اصلاح طلبان مواضع خود را شفاف بيان نكنند نيروها پراكنده می شوند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير كل حزب اعتماد ملي گفت:جنبش مشروطه حركت مقدس و مهمي بود كه ناكام ماند و به نتيجه نرسيد و به جاي برقراري دموكراسي در ايران به روي كار آمدن استبداد رضا خاني منجر شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، "مهدي كروبي" در مراسم اختتاميه همايش" ايران، يكصد سال پس از مشروطه، نگاه به گذشته و چشم‌‏انداز آينده" با بيان اينكه بايد براي بررسي هر قيام و جنبش، پيشگامان آن، پيشينيه آن، هدف و خواسته هاي آنان بررسي شود، گفت: اينكه يك جنبش به هدف نرسد ريشه در ناكامي يا تفرقه آن جنبش دارد و در بحث ناكامي ممكن است پيشگامان بر خلاف وعده هاي داده شده عمل كنند و مواضع جديدي را اتخاذ كنند.
وي يادآور شد: جنبش مشروطه بدون مبالغه ريشه در محافل ديني دارد و پيشگامان آن علما و روحانيون ديني بودند كه در بيانات و مواضع خود خواستار حكومت قانون، آزادي و تشكيل عدالتخانه بودند.
مهدي كروبي با تاكيد بر اينكه به اعتراف افراد موافق و مخالف، براساس مكاتبات و اسناد مربوطه برخورد با علماي دين در جريان جنبش مشروطه به چشم مي خورد، گفت: علماي ديني در جريان مشروطه با خطر تبعيد، حبس و حتي قتل روبرو بودند.
وي با تاكيد بر اينكه علما در صف اول جنبش مشروطه حضور داشتند، گفت: مواضع و خواسته‌‏هاي آنان در مورد مشروطه معلوم است.
رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: با وجود هزينه‌‏اي كه صرف جريان مشروطه شد و به اعدام شيخ فضل الله نوري، ملك المتكلمين، سوراسرافيل، ترور بهبهاني و خانه نشين شدن طباطبايي منجر شد، در نهايت جنبش مشروطه دچار انحراف شد و به جاي برقراري نظام دموكراسي در ايران،به ابزاري براي روي كار آمدن استبداد رضاخاني منجر شد.
وي تصريح كرد: نبايد در جريان حركت هر جنبش از فرصت هاي ايجاد شده به جاي تلاش براي تحقق اهداف اوليه براي بيان صحبت ها و ديدگاههاي جديد استفاده كرد، چرا كه اين عمل به تفرقه و ناكام ماندن آن جنبش منجر مي شود و اين همان علت اصلي شكست مشروطه بود.
كروبي تصريح كرد: وقتي در جريان يك جنبش قرار است حرفي زده شود و يا هدفي تعيين شود بايد تبعات آن نيز بررسي شود تا از ايجاد اختلاف، تفرقه، سرخوردگي و در نهايت انحراف جنبش جلوگيري شود.
وي ادامه داد: در زماني كه امام خميني(ره) نهضت خود را آغاز كرد برخي عاقبت آن را مانند عاقبت جنبش مشروطه پيش بيني مي كردند.
دبير كل حزب اعتماد ملي با اشاره به اصلاحات، گفت: در همين جريان اصلاحات، افرادي با پيشينه مشخص و آراء مشخص انتخاب شدند، اما در عمل مسائلي مطرح شد كه مورد قبول اين افراد و طرفداران آنها نبود و در نهايت به شكست و ناكامي منجر شد.
وي با اشاره به صحبت‌‏هاي مصباح در خصوص تعبير وي از آرا، گفت: ايشان آرا را پيشنهاد مي دانند در صورتي كه از نظر امام(ره) راي ميزان تلقي مي شود.
كروبي تصريح كرد: اگر عده‌‏اي را حساب نكرده دور خود جمع كنيم، در نهايت براي رسيدن به هدف شكست خورده و منجر به سرخوردگي، خانه نشيني و حتي خروج افراد جمع شده منجر مي شود مثل خارج شدن آقاي گنجي از كشور كه در نهايت باعث مي شود از سوي طيف تندرو اصلاح طلب اكبر گنجي و مصباح يكسان تلقي شوند.
وي تاكيد كرد: اگر مواضع خود را شفاف بيان نكنيم باعث پراكنده شدن و خروج آنها خواهيم شد چنانچه در عملكرد گنجي پس از آزادي از زندان و سفر به خارج از كشور مقصر مي شويم.
كروبي با تاكيد بر اينكه جريان دوم خرداد يك جنبش بود، ادامه داد: در اين جريان آراي رياست جمهوري به 30 ميليون رسيد در حالي كه در دو دوره قبل مجموعه آرا بالغ بر 16 ميليون بود.
وي افزود: حتي در زمان رياست جمهوري خاتمي مانند جنبش مشروطه انحراف باعث شد تا خود رياست جمهوري بگويد شعارهاي من مصادره شده و در عمل با وجود كسب پيروزي در انتخابات رياست جمهوري، در انتخابات شوراي شهر و مجلس شكست خورده و با يك جريان معكوس روبرو شويم.
دبير كل حرب اعتماد ملي تاكيد كرد: بر همين اساس و حتي قبل از انتخابات رياست جمهوري به اين نتيجه رسيدم كه احزاب موجود در كشور هيچ‌‏كدام قدرتمند نبوده و همگي ساخته و سوار بر موج قدرت هستند از اين رو به فكر تشكيل حزب مستقل و قدرتمند براي برقراري دموكراسي در ايران كردم. هرچند بررسي جنبش مشروطه امري ضروري و اساسي است، اما در حال حاضر معتقدم بهتر است به جاي آسيب شناسي مشروطه به آسيب شناسي جريان اصلاحات بپردازيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي افزود: معتقدم در شرايط حاضر آسيب شناسي اقدامات گذشته در دوران اصلاحات براي اقدامات و حركات آينده و تشكيل دموكراسي در ايران به مراتب ضروري تر از بررسي مشروطه است .
كروبي تصريح كرد: مي توانيم بدون جنجالهاي رسانه‌‏اي و روزنامه‌‏اي با آسيب شناسي عملكرد جنبش اصلاحات، مقدمات تشكيل احزاب نيرومند و رقابت ميان آنها براي برقراري تشكيل دموكراسي در كشور را فراهم كنيم.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016