جمعه 10 شهریور 1385

نگرانى از "پروژه اعتراف‌گيرى" در مورد موسوى خويينى، گفتگوی بهنام باوندپور با حجت‌الله شريفى، صدای آلمان

”در سطح كلان حاكميت چنين تصميمى وجود دارد كه آقاى موسوى را فعلا (در زندان) نگه دارند“


ديروز مجمع عمومى فوق‌العاده سازمان دانش‌آموختگان ايران «ادوار دفتر تحكيم وحدت» با موضوع محورى اعتراض به بازداشت على‌اكبر موسوى خويينى دبيركل اين سازمان برگزار شد.

در اين مجمع عبداله مومنى دبير تشكيلات و سخنگوى «ادوار دفتر تحكيم وحدت» در سخنان خود مواضع و ديدگاههاى اين نهاد مدنى را پيرامون مسايل روز مطرح كرد و از جمله اعلام نمود كه اين سازمان در جهت حركت به سوى حزب شدن تلاش خواهد كرد. در اين نشست كه اعضاى مجمع عمومى و كميته‌ها و شعبه‌هاى سازمان دانش‌آموختگان ايران شركت داشتند، حجت‌اله شريفى نيز طى سخنانى اقدامات اين نهاد مدنى را در جهت آزادى دبيركل خود برشمرد.

در رابطه با وضعيت على‌اكبر موسوى خويينى، و نيز بازداشت ونوع برخورد با وى، حجت‌اله شريفى رييس شوراى مركزى سازمان دانش‌آموختگان ايران، به پرسشهاى ما پاسخ داده است.

مصاحبه‌گر: بهنام باوندپور

آقاى شريفى، شما در سخنرانى خودتان در مجمع عمومى فوق‌العاده سازمان دانش‌آموختگان ايران از جمله به اين مسئله‌ اشاره كرده‌ايد كه بارها پيش از دستگيرى به مهندس موسوى خوئينى اخطار داده شده بود كه از هماهنگى گروه‌هاى تحول‌خواه صرف‌نظر كند. ممكن است بفرماييد اين اخطارها از جانب چه نهادى بوده و آيا تهديدى هم در كار بوده يا نه؟

حجت‌اله شريفى: از اوايل امسال و اواخر سال گذشته تهديدهاى مختلف يا تعقيب و گريزها يا احضارها يا بازجويى‌ها از اعضاى سازمان، بخصوص اعضاى شوراى مركزى سازمان، شروع شده بود. يكى دو سرى اخطارهايى به خود آقاى مهندس موسوى داده شده بود، يكى دو بار تعقيب و گريزى كه در مورد آقاى مؤمنى، سخنگوى سازمان صورت گرفته بود. دو سه تا از اعضاى سازمان مورد بازجويى قرار گرفته بودند و به نوعى مورد تهديد هم واقع شده بودند. اينها مجموعه چيزهايى بود كه قبل از بازداشت آقاى موسوى اتفاق افتاده بود.

اين اخطارها يا تهديدها از جانب چه نهادى بود؟

حجت‌اله شريفى: بيشتر نهادهاى امنيتى و اطلاعاتى.

شما فرموده‌ايد كه مسئله‌ى شركت آقاى موسوى خوئينى در تجمع زنان، تنها يك بهانه براى دستگيرى ايشان بوده. پس علت اصلى دستگيرى ايشان از نظر شما چيست؟

حجت‌اله شريفى: به نظر مى‌رسد چهار هدف مشخص و مهم را آقايان دنبال مى‌كردند از دستگيرى آقاى موسوى. يكى اينكه دنبال شكستن آقاى موسوى و دنبال اين بودند كه نمايش قدرت بدهند و بگويند كه نماينده‌ى مجلس بابت پيگيرى مسائل دوران نمايندگى‌اش مصونيت ندارد. هدف ديگر اينكه به نوعى دنبال انتقام‌گيرى از آقاى موسوى بودند با توجه به افشاگرى‌هاى او در مورد بازداشت‌گاه‌هاى مخفى و افشا‌گرى‌هاى ايشان در مورد بسيارى از فسادها و مشكلاتى كه در مجموعه‌ى سيستم وجود داشته و همچنين نسبت به نطق‌هاى شجاعانه و انتقاداتى كه صراحتا از تريبون مجلس ابراز كرده بودند، همانطور كه در دوران نمايندگى مجلس هم ايشان مستقيم و غير مستقيم مورد تهديدهايى قرار گرفته بود، مى‌خواهند به نوعى از او انتقام بگيرند،‌ يعنى انتقام بيان شجاعانه مواضع را مى‌خواهند از آقاى موسوى بگيرند. هدف بعدى هم اينكه من فكر مى‌كنم، ‌‌آقاى موسوى در موقعيتى قرار داشتند كه مورد وثوق بسيارى از گروه‌هاى اصلاح‌طلب و گروه‌هاى منتقد وضعيت موجود بودند و همين هم ظاهرا براى آقايان، نگرانى ايجاد مى‌كرد. به هر حال براى ضربه زدن به وجهه و شخصيت ايشان هم به نظر مى‌رسد كه يكى از اهداف اين بازداشت هم همين باشد و نگران‌كنند‌ه‌ترين بخش آن اين است كه تداوم بازداشت ايشان با توجه به اينكه هيچ گونه توجيهى ندارد، روند بازجويى‌ها هم نشان مى‌دهد كه آقايان،‌ ديگر توجيهى براى ادامه‌ى بازداشت ايشان ندارند، مخصوصا بعد از فوت پدرشان كه به هر حال ضايعه‌ى بسيار بزرگى بر ايشان وارد شد و متأسفانه حتى اجازه‌ى شركت در مراسم تدفين هم ندادند، اين نگرانى حداقل وجود دارد كه دنبال اجراى پروژه‌اى براى نوعى اعتراف‌گيرى و امثال آن باشند كه تابه‌حال چنين چيزى اتفاق نيفتاده، ولى به هر حال اين نگرانى وجود دارد، همانطور كه براى آقاى اسانلو و آقاى جهانبگلو وجود داشت.

اتفاقا يكى از سئوالات من در ارتباط با همين مسئله بود. چه نوع رابطه‌اى مى‌بينيد بين نوع دستگيرى و نوع برخورد با مهندس موسوى و نوع برخورد با دكتر جهانبگلو؟

حجت‌اله شريفى: ظاهرا هر زمانى دستگاه‌هاى اطلاعاتى ـ امنيتى يك پروژه‌اى را دنبال مى‌كنند. در سال‌هاى ۶۷ تا ۷۶ به نوعى پروژه‌ى تواب‌سازى را به‌شدت دنبال مى‌كردند و پروژه‌هايى را كه به نوعى آقاى سعيد امامى دنبال مى‌كرد، در سيستم اطلاعاتى آن زمان كه نهايتا با قتل‌هاى زنجيره‌اى آقاى فروهر، پوينده،‌ مختارى، پرستو فروهر و آقاى مجيد شريف، به نوعى اين قضيه حداقل تا مقطعى متوقف شد. به نظر مى‌رسد، در اين مقطع هم پروژه‌ى ويژه‌اى را دارند دنبال مى‌كنند و حداقل دل‌نگرانى از اين قضيه وجود دارد، والا نه به لحاظ ارتباطى كه بين آقايان وجود داشته باشد، اما به لحاظ برنامه‌اى كه در اين مقطع دنبال مى‌كنند، ظاهرا قرائن و شواهد ناشى از همين است. البته اميدواريم كه براى آقايان ثابت شود كه اين روش‌ها نخ‌نما شده است و اگر زمانى مى‌شد افكار عمومى را فريب داد، امروز افكار عمومى ديگر كمتر تحت تأثير چنين شيوه‌هايى قرار مى‌گيرد.

يعنى به نظر شما طرح مسئله‌ى «انقلاب مخملين» از سوى وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى ايران، يك پروژه‌ى جديد در برخورد با مخالفان است؟

حجت‌اله شريفى: فقط اين را مى‌توانم بگويم كه به هيچ عنوان فردى مثل آقاى موسوى كه تمام حركت‌هايش در چارچوب همين قانون و با توجه به اعتقاد ايشان به فعاليت در چارچوب همين قانون است، اصلا چنين چيزى مثل انقلاب مخملى صادق نيست. من اين را با اطمينان مى‌دانم كه حداقل در مورد آقاى موسوى، اين مسئله نه ارتباطى با اعتقاد ايشان نه با خودشان دارد.

شما در سخنرانى‌تان به اين مسئله‌ هم اشاره كرده‌ايد كه گويا اراده‌اى كه مى‌خواهد آقاى موسوى خوئينى در بازداشت باشد، محكم‌تر از تلاش‌ها براى آزادى ايشان است. سرچشمه‌ى «اراده»‌اى كه از آن نام برديد در كجاست؟

حجت‌اله شريفى: روال معمول حداقل اين است، وقتى پدر آقاى موسوى فوت مى‌كند، صحبت‌ها هم مبنى بر اين بود كه قرار بود، آقاى موسوى آن روز تبديل قرار بشود قرار بازداشتشان، و آزاد بشود، اما ظاهرا اراده‌‌ى ديگرى پشت اين قضيه هست و از جاى ديگرى در هر حال اصرار بر نگاه داشتن ‌آقاى موسوى در زندان هست، اينكه منشآ آن كجاست، به نظر مى‌رسد در سطح كلان حاكميت چنين تصميمى وجود دارد كه آقاى موسوى را فعلا نگه دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مجمع عمومى فوق‌العاده‌ى سازمان دانش‌آموختگان ايران، بر اين مسئله‌ تأكيد شد كه اين نهاد مدنى مى‌خواهد به‌سوى حزب شدن سمت‌گيرى كند. آيا در شرايط كنونى ايران،‌ اين مسئله مخاطرات بيشترى را براى سازمان شما به همراه نخواهد آورد؟

حجت‌اله شريفى: به هر حال ما جهت‌گيرى‌‌مان در اين سمت هست، اما اينكه در كوتاه‌مدت در جهت حزب شدن حركت كنيم و يا آن را اعلام بكنيم،‌ فكر مى‌كنم زود باشد، به علت اينكه ما الان در اين شرايط با اين جهت‌گيرى، مقدماتى را براى حزب شدن احتياج داريم كه مهم‌ترين آن توسعه‌ى تشكيلاتى و از مهم‌ترين آنها ايجاد پيش‌مقدمه‌ها و زمينه‌هاى تشكيل يك حزب است. سعى ما بر اين است كه با ايجاد مقدمات و زمينه‌هايى به اين سمت حركت بكنيم، اما اينكه در كوتا‌ه‌مدت اين اتفاق بيافتد، طبيعتا زمينه‌ها‌يى را نياز دارد كه فكر مى‌كنم اين در زمان كوتاه ميسر نيست.

پرسش دقيقا اين است كه آيا حتا فقط با صرف سمت‌گيرى به سوى حزب شدن، حساسيت بر روى سازمان دانش‌آموختگان ايران بيشتر نخواهد شد؟

حجت‌اله شريفى: هر چند كه در قانون اساسى، فعاليت احزاب و گروه‌ها به رسميت شناخته شده، اما نحوه‌ى تعامل حاكميت با احزاب و گروه‌ها، بخصوص نحوه‌ى تعامل دولت جديد با اين گروه‌ها،‌ نشان مى‌دهد كه نسبت به هر گونه فعاليت جمعى، حاكميت به‌شدت مخالفت دارد و حداقل دولت جديد نهايت ممانعت خودش را در اين راستا به عمل مى‌آورد، ولى براى نيروهاى تحول‌خواه و اصلاح‌طلب چاره‌اى جز تقويت نهادهاى مدنى و تقويت فعاليت‌هاى حزبى و گروهى وجود ندارد. براى نهادينه شدن فعاليت احزاب، ما بايد در اين راستا گام برداريم و سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامى با توجه به پتانسيلى كه در اين زمينه دارد، سعى خود را در اين راستا خواهد كرد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016