سه شنبه 15 اسفند 1385

تجمع و تريبون آزاد در دانشگاه تهران در اعتراض به بازداشت گسترده فعالين زن (همراه با عکس)، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: ظهر امروز‏، سه شنبه ۱۵ اسفندماه، تجمع و تريبون آزادی در اعتراض به بازداشت ۳۳ نفر از فعالين جنبش زنان خصوصا دانشجويان بازداشت شده در مقابل دادگاه انقلاب در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. در اين تجمع که حدود ۲۵۰ نفر از دانشجويان در آن شرکت کرده بودند، پلاکارد هايی که روی آنها جملاتی همچون "حقوق زن حقوق بشر است" و "دوستانمان را آزاد کنيد" نوشته شده بود، در دست گرفته بودند و اعتراض خود را نسبت به دستگيری زنان فعال نشان دادند.

گفتنی است ۶ نفر از دستگير شدگان به نام های سارا لقايی، نيلوفر گلکار، زينب پيغمبر زاده، آزاده فرقانی، نوشين احمدی خراسانی و نسرين افضلی از جمله دانشجويان بازداشت شده هستند.

در حاشيه اين تريبون نمايشگاه عکسی از تجمع ۲۲ خردادماه در ميدان هفت تير بر پا شده بود. در اين تجمع که توسط کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت برگزار شد، ابتدا فاطمه دهدشتی‏، يکی از اعضای کميسيون زنان دفتر تحکيم، بيانيه اين کميسيون را که در اعتراض به بازداشت ۳۳ نفر از فعالين زنان و لغو مجوز برنامه های مربوط به ۸ مارس، روز زن، صادر شده بود قرائت کرد. در بخشی از اين بيانيه آمده است: جمعی از فعالين جنبش زنان که در حمايت از متهمين پرونده ۲۲ خرداد ۸۵ در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کرده بودند، توسط نيروهای امنيتی محاصره و مورد ضرب و شتم قرار گرفتتند و سپس کليه افراد شرکت کننده، متهمين و وکيل ايشان دستگير شدند. دستگيرشدگان ابتدا به پليس امنيت و از آنجا به مرکز مبارزه با مفاسد اجتماعی (ساختمان وزرا) منتقل شدند. با توجه به اين که نگه داری فعالين زن درچنين مکانی تناسبی با شان و جايگاه اجتماعی آن ها ندارد و طبق نص صريح قانون اساسی مذکور درماده ی ۲۷ شرکت در تجمع های اعتراض آميز مردمی مجاز شناخته شده است، چنين اقداماتی نقض آشکار حقوق بشر و خلاف قانون اساسی است. نگه داری دستگير شدگان بدون تفهيم اتهام به آنان بازداشت غير قانونی محسوب می شود.


سپس کاوه مظفری، طی سخنانی با اشاره به شعار مورد ادعای حاکميت که انرژی هسته ای را حق مسلم مردم می داند، گفت: صلح، دموکراسی و آزادی جزء حقوق مسلم ماست. وی در ادامه با اشاره به اين که ملت ايران خواهان جنگ نيست و خواستار صلح است خاطرنشان کرد: جنبش زنان پای حقوق خود ايستاده و بازداشت گسترده و ايجاد محدوديت مانعی برای ادامه راه آنان ايجاد نخواهد کرد.

در ادامه اين برنامه ديگر دانشجويان شرکت کننده به بيان نظرات خود پيرامون بازداشت گسترده فعالين زن پرداختند. در پايان مراسم هم بيانيه انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران و فراخوان فعالين زن جهت برگزاری تجمع مقابل دادگاه انقلاب قرائت شد. همچنين طوماری نيز در حمايت از افراد بازداشت شده تهيه شده بود که به امضا دانشجويان شرکت کننده در تجمع رسيد.

پس از اين تجمع‏، تجمع و تريبون آزاد ديگری با همين موضوع در دانشکده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد. اين تجمع که در يکی از آمفی تئاترهای اين دانشکده برگزار شده بود با استقبال دانشجويان مواجه شد. در اين تجمع چند نفر از دانشجويان در حمايت از فعالين زن بازداشت شده سخنرانی کردند. همچنين سخنرانان ابراز اميدواری کردند که افراد بازداشت شده‏، خصوصا خانم نيلوفر گلکار‏، دانشجوی دانشکده مديريت دانشگاه تهران‏، هر چه سريعتر آزاد شود. يکی از دانشجويان در سخنان خود از حضور کمرنگ دانشجويان دختر در اين تجمع انتقاد کرد.

پس از آن فريد هاشمی‏، يکی از اعضای انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران‏، با انتقاد از اين موضع بعضی از سخنرانان که اين تجمع را غيرسياسی و صرفا صنفی می خواندند‏، گفت: تجمع ما سياسی و در اعتراض به عملکرد حاکميت است. وی سپس با انتقاد از نحوه برگزاری تجمع گفت: در مقابل اين حرکت بی سابقه حاکميت واکنش درخورتری بايد نشان داد و تجمع بايستی در فضای باز دانشکده برگزار شود و تجمعی که در فضای در بسته برگزار شود مورد قبول ما نيست. فريد هاشمی سپس از دانشجويان شرکت کننده در اين تجمع خواست که به صحن دانشکده مديريت بروند و ادامه تجمع را در صحن برگزار نمايند.

دانشجويان شرکت کننده در تجمع با جمع شدن در صحن دانشکده مديريت اقدام به خواندن سرود «ای ايران» و «يار دبستانی» کردند. در انتهای برنامه بهنام سپهرمند‏، عضو ديگر انجمن دموکراسی خواه، در سخنان کوتاهی از دانشجويان شرکت کننده در تجمع تشکر کرد.

همچنين عباس حکيم زاده‏، يکی از دانشجويان دانشگاه اميرکبير‏، طی سخنانی گفت: حاکميت اقتداگرا با سياستی که در پيش گرفته نشان داده است که هر زمان فعالين مدنی و فعالين اجتماعی يک گام عقب بنشينند‏، حاکميت در راستای تضييع حقوق حقه مردم يک گام به جلو بر می دارد. حکيم زداه در ادامه افزود: اگر ديروز ۵۴ نفر از دانشجويان دانشگاه اميرکبير از دانشگاه اخراج شدند و به سربازخانه اعزام شدند، امروز شاهد هستيم که ۳۳ نفر از فعالين زنان را بی هيچ دليل موجهی بازداشت می کنند. اين دانشجوی دانشگاه پلی تکنيک در پايان به مقاومت مدنی جنبش های اجتماعی ايران اشاره کرد و گفت: تنها راه مقابله با فشارها، تسليم نشدن و ادامه مقاومت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016