شنبه 22 اردیبهشت 1386

دومین حمله ارتش انگلیس به سفارت ایران در بصره، آفتاب

آفتاب: بنا بر گزارش برخی رسانه‌های عربی، نیروهای انگلیسی شامگاه پنج‌شنبه از داخل یك خودروی گشتی نظامی به سركنسول‌گری ایران در بصره تیراندازی كردند. این حادثه پنج‌شنبه شب رخ داده است اما از میزان خسارات احتمالی آن خبری در دست نیست.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، سرفرماندهی نیروهای چند ملیتی در عراق طی بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای انگلیسی یك فرد مسلح را در نزدیكی سركنسول‌گری ایران هدف گرفته بوده‌اند. بنا بر این بیانیه، گشتی‌ انگلیسی در مسیر خود به سوی كاخ‌های دولتی بصره قرار داشت كه از سوی اشخاص مسلح در منطقه «السراجی» در مجاور سركنسول‌گری ایران هدف قرار گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: نیروهای انگلیسی پس از این حادثه، به مدت 10 دقیقه با افراد مسلح درگیر شدند كه در پی آن،‌ یكی از این افراد زخمی شد. ظاهراً در نهایت نیروهای انگلیسی با پرتاب نارنجك‌های دودزا موفق به گریز از محل درگیری شده‌اند.

این دومین اقدام نظامیان انگلیسی در تعرض به سركنسول‌گری ایران در بصره پس از ماجرای بازداشت ملوانان این كشور توسط مرزبانان ایرانی در آب‌های اروندرود به شمار می‌رود.
پیش از این، نیروهای انگلیسی نهم فروردین‌ماه گذشته با محاصره دو ساعته ساختمان سركنسول‌گری ایران در بصره، از همه طرف به سوی این ساختمان تیراندازی كرده و جنگنده‌های انگلیسی نیز بر فراز ساختمان سركنسول‌گری به پرواز درآمده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پی اقدام تحریك آمیز نظامیان انگلیسی علیه سركنسولگری ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای بر مسوولیت مقامات ذیربط عراقی در تامین امنیت كاركنان سركنسولگری ایران در بصره تاكید كرد. در این اطلاعیه ضمن اعلام مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه عراق آمده بود: طرفهای ذیربط در عراق برابر با كنوانسیونهای بین‌المللی در راستای تامین امنیت كاركنان سركنسولگری ایران باید اقدام نمایند.

ایالات متحده نیز حدود 4 ماه قبل با حمله به دفتر ارتباطی ایران در شهر اربیل 5 دیپلمات جمهوری اسلامی را در اقدامی غیرقانونی بازداشت کرده و تاکنون از آزاد کردن آنان خودداری ورزیده‌اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دومین حمله ارتش انگلیس به سفارت ایران در بصره، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016