چهارشنبه 3 مرداد 1386

عباس اميرانتظام:از دانشجويانی که روز ۱۸ تير ماه تحصن کردند کاملاً دفاع می‌کنم، ادوارنيوز

ادوارنيوز:کميته‌ پی‌گيری دفتر تحکيم وحدت برای وضعيت دانشجويان در بند به ديدار مهندس عباس اميرانتظام- سخنگوی دولت موقت و قديمی‌ترين زندانی سياسی- رفتند. در اين ديدار که در منزل مهندس اميرانتظام شکل گرفت، دانشجويان به بيان دغدغه‌های خود پرداختند و مهندس اميرانتظام به عنوان قديمی‌ترين زندانی سياسی، به تحليل شرايط سياسی کشور و مشکلات موجود پرداخت و با حمايت از حرکت دانشجويان بازداشت‌شده در روز ۱۸ تير ماه، از بيانيه دانشجويان حمايت کرد و ديدگاه‌های خود را مطرح کرد، که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانيد:

در آغاز مهندس اميرانتظام با بيان اين‌که در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، گفت:" بار پيش که به مرخصی طولانی مدت آمدم مربوط به سال ۱۳۷۵ می‌شود، آن زمان شرايط کشور خيلی آرام‌تر بود و اکنون که باز هم برای معالجه در خارج زندان به سر می‌برم، شرايط را خيلی بدتر می‌بينم." در ادامه مهندس اميرانتظام با بيان اين‌که طرز تفکری وجود دارد که می‌گويد با تشکيلات گسترده می‌توانند تحول عظيمی در کشور ايجاد کنند، عمل تشکيلاتی گسترده در حکومت‌های توتاليتری مانند ايران را کاری غيرممکن دانست و دانشجويان را از هزينه‌های بی‌فايده و احساسی‌گری بر حذر داشت. وی شروط شکل‌گيری تحول در هر کشوری را آگاهی مردم و شرايط سياسی جهان دانست و گفت اگر اين هر دو با هم باشند، تحول صورت می‌گيرد. با تبصره‌ای که در برخی از کشورها مانند شيلی، عراق و اندونزی شکل گرفت و تشکيلات خارجی منجر به تحول شدند.

وی با بيان اين‌که عده‌ای همواره به دنبال اين هستند که احساسات مردم را تحريک کنند، اين عمل را بزرگترين خيانت دانست و نشانی از تحريک احساسات را در گفتمان کسانی دانست که در کسوت روحانيت همواره مردم را عليه افراد و کشورهای خارجی تحريک می‌کنند و بيان کرد:" مشت نمی‌تواند مقابل موشک بايستد. اما اين امر باز هم باعث نمی‌شود که بنشينيم و بگذاريم آن‌ها هر کاری می‌خواهند بکنند. تنها بايد ببينيم که چه زمانی بايد عمل کنيم و چگونه عمل کنيم." و با توجه به اقدامات دولتمردان، اظهار داشت:" در چنين شرايطی وظيفه ما آگاه کردن خودمان و ملت‌مان به شرايط خود و جهان است و نبايد بنشينيم که اگر اين طور بود، ۲۷ سال پيش تسليم می‌شدم و در زندان نمی‌ماندم، اما بايد حقی را که می‌توانيم بگيريم."

وی در ادامه با توجه به اتهامات واهی که در سناريوسازی‌های حکومتی شکل می‌گيرد، اظهار داشت:" اگر آن‌ها بخواهند به اتهامات دانشجويان بيافزايند و زندان‌ها را پر کنند، به جايی نمی‌رسيم. راه حل نجات ايران اين است که ما شرايط را بشناسيم و از اين رو بايد جمع‌های فکری دانشجويی شکل گيرد و با اين جمع‌ها کار کرد." وی هم‌چنين در مورد موضع خود در مورد حرکت‌های اکنون جنبش دانشجويی، اظهار داشت:" من همان آدمی هستم که پيشنهاد رفراندوم را مطرح کردم و اکنون هم دنبال آن هستم و از اين رو از دانشجويانی که روز ۱۸ تير ماه تحصن کردند کاملاً دفاع می‌کنم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه با بيان اين‌که اکنون حکومت در مقابل شرايط جهانی و جوهای روانی آن‌ها قرار دارد، دانشجويان را از هزينه بر حذر داشت و گفت:" در اين شرايط بايد کم‌ترين هزينه را داد و افراد بی‌جهت به زندان نروند. من ۲۷ سال هزينه داده‌ام و افتخار هم می‌کنم. از هزينه ابايی ندارم و اکنون ۲۷ سال است خانواده‌ام را نديده‌ام و تا کنون ۲۷ عمل جراحی داشته‌ام و اکنون هم نمی‌گويم بنشينيم و استراحت کنيم. اما باز هم نبايد درگير احساسات شويم. زمانی آقای خاتمی از لاجوردی تقدير کرد و به او و نظام حمله کردم و ۵ سال هزينه دادم. و نمی‌گويم بنشينيم، در مورد همه مسائل اظهار نظر کنيد، جمع‌های کوچک تشکيل دهيد و عمل‌کرد حکومت را نقد کنيد. اما درگير احساسات نشويد."

وی با اشاره به برخوردی که اکنون با دانشجويان می‌شود، اين اقدامات را حرکتی در جهت ايجاد رعب و وحشت برای مردم و خانواده‌های اين دانشجويان دانست و اين قضيه با توجه به شرايط خانواده‌های ايرانی که تمام آمال خود را در فرزندان خود می‌بينند اهميت بيشتری می‌يابد و نيروی آن‌ها را تحليل می‌برند.

وی در پايان با تأکيد بر اين که ايجاد تشکيلات در حال و آينده در کشورهای توتاليتر که حکومت اجازه نمی‌دهد تشکيلاتی مقابل‌اش شکل گيرد، به دانشجويان توصيه کرد، کارهای خود را به شکل علنی و با حفظ روابط‌شان با دوستان خود، علی‌رغم کنتر‌های موجود، انرژی خود را حفظ کنند و بر آگاهی خود بيافزايند و با شناخت شرايط خود و کشور به نقد عمل‌کرد حکومت بپردازند. و در مورد اتهاماتی که به دانشجويان وارد می‌شود، گفت:" ورود به سياست همواره با اين مسائل همراه است. مهم اين است که آنچه می‌ماند، پاکی شما در تاريخ است."

Copyright: gooya.com 2016