پنجشنبه 11 مرداد 1386

سعيد مرتضوی پيش از اجرای حکم اعدام عاملان ترور قاضی مقدس: تا لحظه آخر هم از کرده‌ خود پشيمان نبودند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق

دادستان تهران صبح امروز پيش از اجرای حکم اعدام عاملان ترور قاضی مقدس معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ارشاد به بيان نحوه‌ی دستگيری، محاکمه و اظهارات متهمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، قاضی سعيد مرتضوی در جمع خبرنگاران تصريح کرد: دو محکوم به اعدام به نام‌های حسين و مجيد کاووسی‌فر که عمو و برادرزاده هستند دست به جنايت‌های زيادی در سطح تهران زده بودند که آخرين جنايت‌شان ترور شهيد مقدس بود. اين افراد پس از ترور قاضی مقدس، متواری، مخفی، دستگير و نهايتا محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

وی افزود: اتهام مجيد عبارت بود از مشارکت در ۳ فقره قتل عمدی، يک گروهبان محافظ بانک، ارباب رجوع بانک و قاضی مقدس. اتهام ديگر او مباشرت در ايراد ضرب و جرح عمدی در جريان سرقت مسلحانه از بانک به وسيله‌ی سلاح گرم است. هم‌چنين شرکت در ۵ فقره سرقت مسلحانه، مشارکت در سرقت مسلحانه ۳ دستگاه اتومبيل، مشارکت در سرقت مسلحانه‌ی اسلحه‌ی سازمانی سرباز محافظ سفارت قرقيزستان، مشارکت در سرقت سلاح کمری نگهبان بانک، حمل و نگهداری سه قبضه اسلحه به همراه تجهيزات و مهمات مربوطه، از ديگر اتهامات اين شخص بوده است.

دادستان تهران در مورد موارد اتهامی حسين کاووسی‌فر گفت: اين شخص نيز با مجيد در ارتکاب جرايم مربوطه،‌ معاونت، مشارکت و همکاری داشته است.

مرتضوی با اشاره به يکی از سرقت‌های اين افراد گفت: اين اشخاص يک بار در خيابان اشرفی اصفهانی از تاکسی تلفنی درخواست ماشين می‌کنند. در بين راه با چاقو راننده را تهديد کرده و با بيهوش کردن او با استفاده از گاز اشک‌آور اقدام به سرقت خودروی او می‌کنند. در ادامه‌ی راه يک دستگاه خودروی پرشيا می‌بينند که خانمی راننده‌ی آن بوده است و اين افراد قصد می‌کنند خودروی اين خانم را سرقت کنند. به همين دليل يک تصادف صوری ترتيب می‌دهند و زمانی که خانم از خودروی خود پياده می‌شود، گاز اشک‌آور به صورت اين خانم زده و نفر دوم پرشيا را سرقت می‌کند.

وی ادامه داد: اين افراد در ادامه با دو خودروی سرقتی به سرقت مسلحانه از يک بانک می‌روند. وقتی متوجه می‌شوند خودروها شناسايی شده است آنها را در خيابان رها می‌کنند و می‌روند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اين دو نفر در حين سرقت از بانک وقتی متوجه می‏شوند سرباز محافظ بانک متوجه حرکات آنان شده و به سمت رييس بانک می‌رود، او را به ضرب گلوله به شهادت می‌رسانند. هم‌چنين در اقدامات ديگر خود يک استوار نيروی انتظامی را نيز مجروح می‌کنند که حال اين شخص وخيم است. در اين سرقت مسلحانه يک ارباب رجوع بيگناه بانک به نام هوشنگ تلاشی را نيز مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند که اين شخص ۱۰ ماه در کما بود و نهايتا فوت کرد.

معاون دادستان تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی اين دو متهم محکوم به اعدام افزود: يکی از نشانه‌های جنايتکار بودن اين افراد آن بود که به هرکس که می‌خواستند شليک کنند او را از ناحيه‌ی کمر به بالا مورد اصابت گلوله قرار می‌دادند و اين نشان می‌دهد قصدشان تنها متوقف کردن افراد نبوده بلکه می‌خواستند آنها را بکشند.

وی در بيان آخرين اظهارات مجيد کاووسی‌فر گفت: در گفت‌وگويی که الان با اين شخص داشتم وی ادعا می‌کرد که به درجه‌ای از فهم و شعور رسيده است که تشخيص بدهد چه کسی فاسد است و با حسين(متهم ديگر) هم عهد شده بودند که هرکسی را تشخيص می‌دهند فاسد است او را بکشند.

دادستان تهران ادامه داد: اين اشخاص امکانات و وضعيت مالی‌شان در حد زيادی نبوده که بتوانند جنايت بزرگ و گسترده‌ای صورت دهند وگرنه مجيد ادعا می‌کند که می‌خواسته از کفر برای انجام اقدامات خود کمک بگيرد، به همين دليل تشخيص داده که از آمريکا کمک بگيرد، بنابراين بنا به ادعای خودش با يک تور مسافرتی به کشور امارات و بعد به سفارت آمريکا در آنجا مراجعه کرده است تا از آنها پول و سلاح دريافت کند. وی مدعی است که بنا داشت اگر در گرفتن سلاح و پول از آمريکا موفق نمی‌شد، به سفارت اسراييل مراجعه کند و برای اقدامات تروريستی خود از آنان پول و سلاح دريافت کند.

قاضی مرتضوی گفت: وقتی از اين شخص سوال کردم که چرا اقدام به سرقت کرده است؟ وی مدعی شد که احساس می‌کرده پولی که در بانک است پول نفت بوده و حق اوست به همين دليل بايد آن را برمی‌داشته است. زمانی‌که پرسيدم چرا در جريان سرقت افراد بيگناه را مجروح کردی و به قتل رساندی؟ می‌گويد اين ديگر طبيعت کار است و مشکلی ندارد و همه‌ی اين قتل‌ها غيرعمد به حساب می‌آيد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه‌ی دستگيری متهمان گفت: وقتی مجيد کاووسی‌فر برای تحقق خواسته‌هايی که مطرح شد قصد ورود به سفارت آمريکا در امارات را داشته است در ابتدا قدری با افسر محافظی که در مقابل سفارت پست می‌داده بگو مگو و مشاجره می‌کند. نکته جالب توجه اين است که مدتی قبل از مراجعه‌ی او به سفارت،‌ شخص ديگری با هويت صالحی به سفارت آمريکا در امارات مراجعه می‌کند و ادعا می‌کند که قصد پناهندگی دارد. اما با بررسی‌هايی که می‌کنند متوجه حالت غيرعادی روانی اين شخص می‌شوند به همين دليل دستور انجام معاينات و بررسی‌های پزشکی در مورد او را می‌دهند و پی می‌برند که او به صورت کامل جنون دارد. زمانی هم که مجيد کاووسی به سفارت مراجعه می‌کند، در ابتدا به لحاظ برخورد بدی که با مامور نگهبان سفارت می‌کند او را به پاسگاه انتظامی می‌برند و به لحاظ نمونه‌ی قبلی تصور می‌کنند که وی نيز دارای جنون است.

مرتضوی ادامه داد: به همين دليل به سفارت ايران در امارات اطلاع می‌دهند، سفارت نيز موضوع را به دادسرای تهران منعکس کرد و ما فورا درخواست استرداد مجرمين را کرديم که خوشبختانه از طريق همکاری‌های پليس بين‌الملل اين افراد به ايران تحويل داده شد و به تهران منتقل شدند.

دادستان تهران با بيان اين‌که اين شخص مدعی است قصد پناهندگی نداشته و فقط می‌خواسته امکانات و تجهيزات دريافت کند، اظهار داشت: اين شخص عامل دستگيری‌اش را مشيت الهی می‌داند، اما به دليل آن‌که می‌دانست نهايتا اعدام می‌شود محرک‌ها، گروه‌ها و افرادی که او را ترغيب و تشويق به انجام اين اقدامات کرده بودند را به هيچ وجه معرفی نکرد.

وی در مورد سلاح‌هايی که اين اشخاص در اختيار داشتند، گفت: يکی از سلاح‌ها را مدعی است در سفر به کشور عراق تهيه کرده است. سلاح‌های بعدی را هم از يک سرباز نيروی انتظامی پس از بيهوش کردن او با گاز اشک‌آور سرقت کرده و باقی سلاح‌ها نيز سرقتی بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، مرتضوی با بيان نحوه‌ی دستگيری حسين کاووسی‌فر گفت: زمانی که مجيد در امارات دستگير می‌شود با حسين تماس گرفته و به او می‌گويد که همه‌ی مطالب را لو داده و او نيز برود اسلحه‌ها را تحويل داده و خود را معرفی کند. سپس حسين در منزلی که در محلاتی بوده است تمام اسلحه‌ها را آماده‌ی شليک می‌کند تا وقتی ماموران برای دستگيری او مراجعه می‌کنند چندتن از ماموران را هم بکشد. خوشبختانه با هوشياری ماموران انتظامی خانه‌ی اين شخص محاصره می‌شود اما هيچ اقدامی برای دستگيری او در طول روز صورت نمی‌گيرد. حدود ساعت ۲ يا ۳ نيمه شب به منزل او حمله و اين شخص را در خواب دستگير می‌کنند. اگر دستگيری او به اين شيوه صورت نمی‌گرفت ممکن بود چند تن از ماموران را نيز هنگام دستگيری به شهادت برساند. از اين افراد بيش از ۵ سلاح جنگی کشف شده است.

دادستان تهران در ادامه با تاکيد بر اين‌که شرط اساسی قضاوت، شجاعت است، گفت: قطعا قضات شجاع ما با وقوع اين قبيل حوادث خللی در کارشان ايجاد نشده و کما فی‌السابق با شجاعت به پرونده‌های مهمی که باعث قرار گرفتن آنها در معرض خطر خواهد بود رسيدگی می‌کنند، همانطور که تا کنون اين گونه بوده است. به هرحال هر قاضی که پرونده‌های امنيتی و مسائل مربوط به آسايش عمومی را رسيدگی می‌کند علاوه بر داشتن شجاعت بايد آماده‌ی شهادت باشد و آن را فيض الهی بداند و اين حوادث و اقدامات هرگز قضات شريف و شجاع ما را در انجام وظايف خود سست نخواهد کرد.

وی در پايان افزود: تا همين لحظه هم که با اين شخص گفت‌وگو می‌کردم به هيچ وجه از کرده‌های خود پشيمان نبود و گفت می‌خواستم آن‌قدر مسئول و قاضی در اين مملکت بکشم تا اشک رييس قوه قضاييه در بيايد. لذا با پاسداشت ياد و خاطره‌ی شهيد حاج حسن مقدس و ياد مرحوم تلاشی، ارباب رجوع بيگناه بانک و نيز سرباز قطع نخاعی مجروح در پی اقدامات اين محکومان و با آرزوی شفای عاجل برای مصدومان حوادث صورت گرفته توسط اين اشخاص، حکم اعدام اين محکومان را اجرا می‌کنيم.

Copyright: gooya.com 2016