چهارشنبه 7 شهریور 1386

احمدی نژاد: هاله اسفندياری آزاد است هرجا خواست برود، بی بی سی

در نشست خبری محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، خبرنگار تلويزيون آمريکايی سی بی ‌اس از او پرسيد که آيا هاله اسفندياری اجازه خواهد يافت به آمريکا بازگردد؟
هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی مقيم آمريکا يک هفته پيش پس از سه ماه حبس با وثيقه سيصد ميليون تومانی آزاد شده اما پرونده او به اتهام جاسوسی و اقدام عليه امنيت ملی ايران همچنان در دست رسيدگی است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به خبرنگار سی بی اس تأکيد کرد که قوه قضائيه بايد به اين سؤال که آيا هاله اسفندياری می تواند به آمريکا بازگردد يا نه پاسخ گويد اما نظر شخصی وی اين است که هاله اسفندياری آزاد است به هرکجا خواست برود و با خانواده اش ديدار کند.

هاله اسفندياری که تابعيت آمريکايی نيز دارد، در مؤسسه وودرو ويلسون در واشنگتن به فعاليتهای پژوهشی اشتغال دارد.

وی سال گذشته به ايران سفر کرد اما پس از چند ماه که قصد بازگشت به آمريکا داشت، از خروج از کشور منع و سپس بازداشت شد.

دولت آمريکا از آزادی هاله اسفندياری استقبال کرده و سخنگوی کاخ سفيد آن را اقدامی "دلگرم کننده" از جانب ايران توصيف کرده است.

خانم اسفندياری نيز پس از آزادی از زندان به خبرنگاران گفت: "در زندان با من رفتار خوبی داشتند و اتاق بزرگی با پنجره داشتم و غذا نيز بسيار خوب بود."

به نوشته روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، آزادی هاله اسفندياری دو هفته پس از آن صورت گرفت که دفتر آيت الله خامنه ای، رهبر ايران، طی اقدامی کم سابقه به نامه لی هميلتون، مدير مرکز وودرو ويلسون پاسخ داد که خواهان آزادی هاله اسنفدياری شده بود.

آقای هميلتون که قبلاً جمهوريخواه بوده اما اکنون دموکرات است و در تهيه گزارش گروه مطالعه عراق نيز شرکت داشته است، گفته که در نامه اش به تنشهای ميان ايران و آمريکا هيچ اشاره ای نداشته و تقاضايش را تنها بر اساس اصول انساندوستانه و مذهبی مطرح کرده بود.

علاوه بر خانم اسفندياری، يک پژوهشگر ايرانی تبعه آمريکا به نام يحيی کيان تاجبخش نيز بنابر اتهامات مشابه خانم اسفندياری در بازداشت به سر می برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از مقامی مسئول در دادسرای تهران نقل شده که برای آقای تاجبخش نيز احتمالاً بزودی قرار وثيقه صادر می شود و او هم آزاد خواهد شد.

چندی پيش، هاله اسفندياری و کيان تاجبخش دو بار بر صفحه تلويزيون ايران ظاهر شدند و گفتند که با راه اندازی همايشها و برنامه های پژوهشی در خارج، ميان فعالان سياسی و فرهنگی ايرانی و مسئولان سياسی و اطلاعاتی آمريکايی ارتباط برقرار می کرده اند.

پخش اين اظهارات واکنش اعتراض آميز فعالان حقوق بشر و برخی از تشکلهای سياسی را در پی داشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد: هاله اسفندياری آزاد است هرجا خواست برود، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016