سه شنبه 13 شهریور 1386

شکست در پايين، پيروزی در بالا، در پيرامون انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان، حميد فرخنده


hamid_farkhondeh@hotmail.com

بعد از دو شکست پياپی در انتخابات مجلس ششم و رياست جمهوری نهم، بسياری نقش هاشمی رفسنجانی را در صحنه ی سياسی کشور پايان يافته تلقی می کردند. هاشمی رفسنجانی اما شناسنامه ی نظام اسلامی است. نظامی که در عصر "تخريب بولدوزری" در داخل و زنجيره قطعنامه های تحريم در خارج، برای "عبور از بحران"، حال که مردم را نامحرم می داند، در پستوهای قدرت بايد چاره ای بينديشد. هاشمی رفسنجانی نشان داده است بيش از آنکه نگهبان آرای مردم باشد، محافظ اسرار قدرت است. از همين رو بود که مرد قدرتمند نظام در فردای انتخابات ناسالم رياست جمهوری نهم بجای تعقيب قانونی و شفاف متخلفان و "صيانت از آرای مردم"، ترجيح داد پرونده ی شکايت خود را پيشگاه عدل الهی در آسمان مطرح کند تا نيروی باقيمانده ی خويش در بارگاه زمينی قدرت را متضرر نسازد.
انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان رهبری با ۴۱ رای از مجموع ۸۶ رای، آن هم در برابر احمد جنتی با ۳۴ رای موافق، مردی که قبل از هر چيز نگهبان بی قانونی در کشوربوده و در نمازهای جمعه نيز با شمشير شورای نگهبان با مخالفان و حتی منتقدان خودی سخن می گويد، گويای مبارزه ی تنگاتنگ قدرت ميان روحانيون بلند پايه ی نظام است. درست در روزهايی که خبرهايی در مورد تماس تيغ سانسور حتی بر گردن هاشمی رفسنجانی بخاطر نقل قولی از آيت الله خمينی در مورد موافقت وی با حذف شعار "مرگ بر امريکا و مرگ بر شوروی" در رساناها منتشر شد، گويا نظام مصلت ديد تا با سپردن رياست خبرگان خويش به دست هاشمی، از شناسنامه ی خويش گردگيری کند. سانسور کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی نيز شايد بزرگترين هديه ای باشد که در اين شرايط، ناخواسته از سوی مخالفانش به او برای ترميم محبوبيت خويش، تقديم شده است.
هاشمی رفسنجانی مرد ديپلماسی پنهان هم در داخل است و هم در خارج. بی شک افراط گرايی های دولت محمود احمدی نژاد و حاميان وی، نقش مهمی در برجسته کردن اعتدال گرايی هاشمی رفسنجانی در داخل و خارج کشور ايفا کرده است. تحکيم قدرت او می تواند يکی از نتايج تلاش نامتعارف امريکا در عرف بين المللی برای قرار دادن سپاه پاسداران در ليست سازمان های تروريستی، که معنای ديگر آن نوعی اعلام جنگ به جمهوری اسلامی است، باشد.
اصلاح طلبان نيز در ديدارهای اخير خويش با هاشمی، خواستار پادرميانی او برای تاييد صلاحيت کانديداهای خود در انتخابات هشتمين دوره ی مجلس شده اند. پاسخ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام چانه زنی در راهروهای قدرت، وعده ی مذاکره با مقام رهبری و آرزوی برگزاری "انتخاباتی سالم" بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در روزگاری که از يکسو شاگردان ناپيگير اصلاحات با شيخوخيت مبتکر "ديپلماسی ريش سفيدی" برای نشان دادن حسن نيت خود به نگهبانان صافی قدرت، خود را برای ادای مراسم "توبه" آماده می سازند و از سوی ديگر شاگردان پيگير اصلاحات سياست سکوت دسته جمعی در برابر گوش ناشنوای قدرت را توصيه می کنند. بازگشت پدرخوانده" بی شک خبر خوشی برای همه ی اصلاح طلبان است.

Copyright: gooya.com 2016