دوشنبه 16 مهر 1386

تجمع اعتراضی نسبت به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران برگزار شد، همراه با عکس های تجمع، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: نيروهای امنيتی از ساعات اوليه صبح امروز در اطراف، مقابل درب ها و داخل دانشگاه تهران حضور گسترده داشته و کوچکترين تحرکات را با دقت زير نظر داشتند. مديريت دانشگاه تهران به منظور کنترل هر چه بهتر فضای اين دانشگاه در آستانه حضور رئيس جمهور، از نيروهای حراست و انتظامات ديگر دانشگاه های تهران درخواست کمک کرده بود. نيروهای حراست و انتظامات، محمداسماعيل سلمانپور و کوروش دانشيار، دو نفر از دانشجويان اميرکبير، را پيش از آغاز مراسم از دانشگاه بيرون انداختند. از صبح نيز افراد ناشناس زيادی در محوطه دانشگاه تهران قدم می زنند و داخل دانشگاه کارت دانشجويی افراد را چک می کنند. ساعت ۹:۳۰ امروز نيز افرادی که ظاهر بسيجی داشتند با اتوبوس به داخل دانشگاه آورده شده و مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، جايی که تالار علامه امينی، محل سخنرانی احمدی نژاد، در آن قرار دارد، پياده شدند. در حالی که خبرنگاران ساعتی پيش وارد سالن محل سخنرانی شده بودند، بسيجيان از همان لحظه مقابل کتابخانه مرکزی تجمع کرده بودند.

16 mehr (2).jpg

به گزارش خبرنامه اميرکبير دانشجويان از دانشگاه های مختلف شهر تهران به منظور شرکت در جلسه سخنرانی احمدی نژاد از صبح امروز به پرديس مرکزی دانشگاه تهران مراجعه کرده بودند. در حالی که بخشی از دانشجويان موفق شدند وارد دانشگاه شوند، بخشی ديگر نيز موفق به ورود به دانشگاه نشدند. انجمن سنتی دانشگاه تهران ابتدا تجمعی را مقابل دانشکده ادبيات دانشگاه تهران ترتيب داده بود. برخی از دانشجويان حاضر در صحن دانشگاه با حضور در اين تجمع خواستار شکل گيری تجمع مقابل کتابخانه مرکزی، محل سخنرانی احمدی نژاد، شده اند که اين مسئله با مخالفت انجمن سنتی دانشگاه تهران مواجه شد. دانشجويان به صورت خودجوش از مقابل دانشکده ادبيات دانشگاه تهران به سمت کتابخانه مرکزی حرکت کرده و در آن جا تجمع کردند. دانشجويان شعار می دادند «توپ تانک بسيجی، ديگر اثر ندارد»، «حکومت حيا کن دانشگاه رو رها کن»، «دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد»، «شکنجه دانشجو، محکوم است محکوم است»، «حکومت زور نمی خوايم، پليس مزدور نمی خوايم»، «دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد»، «محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد» و… .

16 mehr (3).jpg

تجمع ۵۰۰ نفری دانشجويان در محاصره نيروهای امنيتی و دانشجويان بسيجی قرار داشت. نيروهای امنيتی از طبقه بالای کتابخانه در حال فيلمبرداری از تجمع و درگيری دانشجويان بودند. تعداد معدودی از دانشجويان بسيجی با تجمع مقابل کتابخانه مرکزی، پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: «مرگ بر انگليس»، «ما بيداريم» و... بسيجی ها شعار می دادند «مرگ بر آمريکا». بسيجی ها همچنين با فرستادن صلوات و سينه زدن شعار «حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست» را سر می دادند. بسيجی ها چندين بار با دانشجويان که قصد ورود به کتابخانه را داشتند به شدت درگير شدند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در اين درگيری لباس های چند نفر از دانشجويان پاره شد و دانشجويان جراحاتی برداشتند. چند نفر از دانشجويان بعد از تجمع به بيمارستان مراجعه کردند. اعضای انجمن سنتی دانشگاه تهران سپس تريبون خود را به مقابل کتابخانه مرکزی انتقال دادند و در آن جا اقدام به برگزاری تريبون آزاد کردند. در اين تريبون ابتدا انجمن سنتی اقدام به قرائت بيانيه خود به مناسبت آغاز سال تحصيلی نمودند.

16 mehr (4).jpg

يکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران در اين تريبون گفت: «آقای احمدی نژاد که در دانشگاه کلمبيا ادعا کرده در دانشگاه های ما آزادی وجود دارد بايد دوستان ما را از زندان آزاد کند. رئيس جمهور بايد پاسخگوی اين دروغگويی خود باشد. آقای احمدی نژاد شما بايد دانشجويان و اساتيد ما را بر سر کلاس های درس بازگردانيد. اساتيد ما به اتهام توهين به مقدسات از دانشگاه اخراج می شوند، آقای احمدی نژاد شما جزء مقدسات نيستيد.» يکی ديگر از اعضای انجمن سنتی دانشگاه تهران در اين تريبون گفت: «سه دوست پلی تکنيکی در بند ما بايد آزاد بشوند. دانشجو نبايد در زندان باشد. ما به صورت مسالمت آميز می خواهيم از رئيس جمهور سوال بپرسيم، ما حق داريم از احمدی نژاد سوال بپرسيم.» اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه، سخنانی در تاييد جمهوری اسلامی و مسالمت آميز بودن تجمع ايراد کرد که مورد اعتراض عموم دانشجويان قرار گرفت.

16 mehr (5).jpg

در ادامه مجيد شيخ پور، از دانشجويان شکنجه شده دانشگاه اميرکبير در مدت بازداشت در بند ۲۰۹، طی سخنانی گفت: «من برای دانشجويان دانشگاه تهران متاسفم که با ۳۰ هزار دانشجو نتوانستند يک تريبون آبرومند برگزار کنند. چيزی که به ما داده شده يک بوق است نه سيستم صوتی. شيخ پور همچنين گفت از نظر ما برگزار کنندگان اين تريبون(اعضای انجمن سنتی)، خود منتسب حاکميت هستند و نه نمايندگان دانشجويان.» اعضای انجمن اسلامی سنتی دانشگاه تهران در پاسخ به اين اظهارات اين دانشجوی دانشگاه اميرکبير با ضرب و شتم مجيد شيخ پور او را پايين کشيدند و ميکروفون را از دستش گرفتند. در ادامه تريبون محسن سيدين از اعضای قديمی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير گفت: «من به نمايندگی از دانشجويان پلی تکنيک می گويم ما عليرغم تمام اختلاف نظرهايی که داريم امروز برای يک هدف اينجا جمع شديم و آن هم افشاگری عليه دولتی است که خائن به منافع ملی است. احمدی نژاد سال گذشته به پلی تکنيک رفت که در آستانه انتخابات شوراها محبوبيت خودساخته ای را نمايش بگذارد و شوی تبليغاتی پر کند که دانشجويان اميرکبير او را مفتضح کردند. من می خواهم وضعيت سه دانشجوی مظلوم پلی تکنيک که الان بيش از ۴ ماه است که به جرم ناکرده در زندان به سر می برند و تحت شديدترين شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند و الان فريادرسی ندارند. مسئولين کشور اعم از سخنگوی قوه قضاييه، رئيس دادگستری فقط در مقابل اجحافی که در حق دانشجويان شده سر تکان دادند و ابراز تاسف کردند ولی هيچ کدام هيچ کاری برای آزادی آن ها انجام ندادند. افراد به اتهام جاسوسی، تجاوز به آب های ايران و... از زندان آزاد شدند و با هدايا به کشور خودشان رفتند. احمدی نژاد بايد پاسخ دهد چرا سه دانشجوی اميرکبير که به خاطر اعتراض و انتقاد به او دارند تاوان می دهند از زندان آزاد نمی شوند؟! آيا گناه آن ها از کسانی که به قول خودتان جاسوس و متجاوزند سنگين تر است؟!» دانشجويان شعار می دادند: «مرگ بر اين دولت مردم فريب».

16 mehr (6).jpg

به گزارش خبرنامه اميرکبير در ادامه تريبون رشيد اسماعيلی، يکی از دانشجويان محروم از تحصيل دانشگاه علامه، طی سخنانی گفت: «دکتر سمتی، دکتر شاهنده، دکتر بشيريه و... هيچ گناهی جز استقلال ندارند. آقای احمدی نژاد گفته از شنيدن نام دموکراسی حالش به هم می خورد، من سوالم اين است آيا از شنيدن نام حقوق بشر هم حالش به هم می خورد؟! ما امروز بايد حرف ها و نظرات يکديگر را تحمل کنيم. من از برخوردی که اعضای انجمن سنتی با دوستان ما داشتند، واقعا متاسفم.» دانشجويان تجمع کنندگان شعار می دادند: «دانشجو، دانشجو، اتحاد اتحاد». مجيد شيخ پور بار ديگر به بالای تريبون آمد و سخنان قطع شده خود را ادامه داد. شيخ پور گفت: «دفتر تحکيم وحدت دو نوبت به آقای احمدی نژاد نامه نوشته، سوالاتی را مطرح کرده، ولی هيچ يک از عموم دانشجويان را اجازه ندادند به داخل سالن سخنرانی برود و سوالات دانشجويان را مطرح کند. فقط بسيجی های حامی خودشان را با دعوتنامه می برند داخل. در تابستان امسال ۲۱ نفر از جامعه دانشگاهی دستگير شدند، ۴۳ تشکل دانشجويی لغو مجوز شده است، احمدی نژاد بايد پاسخ بدهد وقتی در دانشگاه کلمبيا می گويد دانشگاه های ايران آزاد است، اين حرف را بر اساس چه مدارکی و چه دلايلی می زند. احمدی نژاد به پلی تکنيک آمد. دانشجويان پلی تکنيک اجازه ندادند حتی دوربين صداوسيما تصاوير دلخواهش را از آن مراسم بگيرد. ما می خواهيم فقط يک نفر از اين جمعيت در سالن حضور پيدا کند و سوالات ما را از رئيس جمهور بپرسد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه اين برنامه دانشجويان راهپيمايی به سمت درب ۱۶ آذر انجام دادند و در آن جا تجمع کردند. در پی اين حرکت نيروی انتظامی بلافاصله گارد ضد شورش مقابل درب دانشگاه مستقر کرد. سپس دانشجويان مطلع شدند اتومبيل حامل احمدی نژاد در حال خروج از دانشگاه است. دانشجويان به سرعت به سمت سردر اصلی دانشگاه تهران حرکت کردند. در حالی که دانشجويان مقابل سردر اصلی تجمع کرده بودند، گفته شد اتومبيل های حامل تيم همراه رئيس جمهور تغيير مسير داده و از درب ديگری از دانشگاه خارج شد. نيروی انتظامی در انتها با استفاده از اسپری فلفل و گاز اشک آور سعی کرد دانشجويان را متفرق کند.

16 mehr (7).jpg

16 mehr (8).jpg

16 mehr (9).jpg

16 mehr (10).jpg

16 mehr (11).jpg

16 mehr (12).jpg

16 mehr (13).jpg

16 mehr (14).jpg

16 mehr (15).jpg

16 mehr (16).jpg

Copyright: gooya.com 2016