شنبه 28 مهر 1386

علی لاريجانی استعفا داد، بی بی سی، راديو فردا و ايسنا

- اخيرا محمود احمدی نژاد و علی لاريجانی در مورد ارائه طرحی از سوی آقای پوتين برای حل مساله هسته ای ايران اظهارات متفاوتی کردند


بنابر گزارش ها، علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران از مقام خود استعفا داده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران گزارش داد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران استعفای آقای لاريجانی را پذيرفته است.

سخنگوی دولت ايران در نشست مطبوعاتی هفتگی خود همچنين گفت که آقای لاريجانی قبلا نيز چند بار استعفا کرده بود.

آقای الهام گفته است با اين وجود، دبير جديد شورای عالی امنيت ملی، طی اين هفته مطابق برنامه در رم با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار خواهد کرد.

ايرنا همچنين گزارش داده است که سعيد جليلی، از معاونان اروپا و آمريکای وزارت امور خارجه ايران احتمالا جانشين علی لاريجانی خواهد شد.

سخنگوی دولت ايران در پاسخ به اين سوال که با اين هفته چه کسی با خاوير سولانا مذاکره می کند گفت: ممکن است آقای لاريجانی در مذاکرات حضور يابد، ممکن است آقای جليلی و لاريجانی با يکديگر به مذاکرات بروند و يا ممکن است صرفا آقای جليلی برود.

آقای الهام در ادامه گفت: مسئله مهم ادامه گفت‌ وگوها و دنبال کردن سياست‌ها است.

وی اضافه کرد: آقای لاريجانی به دلايل شخصی استعفا داد اما اين به معنای تغيير و دگرگونی در سياست ‌ها و برنامه‌ ها نيست. اصل سياست ‌ها با رويکرد مشترک دنبال می ‌شود.

الهام افزود: مهم نيست که شکل کار چگونه باشد و چه کسی مذاکره کند، بلکه مهم اين است هر کسی که مذاکره می ‌کند از سوی نظام ماموريت دارد و در چارچوب سياسيت‌ها کار پيش می ‌رود.

هفته گذشته و در پی ديدار ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه از ايران، محمود احمدی نژاد و علی لاريجانی در مورد ارائه طرحی از سوی آقای پوتين برای حل مساله هسته ای ايران اظهارات متفاوتی کردند.

برخی گزارش ها حاکی از آن بود که ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، در سفر يک روزه خود به تهران طرحی را در مورد بحران هسته ای ايران مطرح کرده و روز چهارشنبه علی لاريجانی، سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، وجود چنين پيشنهادی را تاييد کرد.

اما رييس جمهور ايران روز پنجشنبه، در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در اين مورد گفت که "پوتين حرفی نزد."

خبرنگار بی بی سی در تهران می گويد معروف است که محمود احمدی نژاد و علی لاريجانی اختلافات عميقی بر سر مسئله هسته ای ايران دارند اما استعفای آقای لاريجانی، بسيار حيرت انگيز است.

***

راديو فردا:
علی لاریجانی، از دبیری شورای عالی امنیت ملی استعفا کرد

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران اعلام کرد که علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران از سمت خود کناره گيری کرده و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز با استعفای وی موافقت کرده است.

آقای لاريجانی که کماکان سمت نمايندگی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنيت ملی را به عهده خواهد داشت، در فاصله کوتاهی بعد از به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، در مرداد ماه سال ۸۴ به اين سمت منصوب شده بود.

در چند سال اخير که در پی افشا شدن جزئياتی از برنامه هسته ای ايران، اين برنامه به محور مذاکراتی ميان تهران و قدرت های جهان بدل شده است، از ابتدا دبير شورای عالی امنيت ملی، هدايت اين مذاکرات را به نمايندگی از جمهوری اسلامی ايران به عهده داشته است.

پيش از آقای لاريجانی، حسن روحانی، از روحانيون بانفوذ نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی اين سمت را به عهده داشت. آقای روحانی بعد از کنارگذاشته شدن از اين سمت و مذاکرات هسته ای، در اظهارنظرهای مختلف، چندين بار عملکرد ديپلمات های ايرانی در مذکرات هسته ای را به چالش کشيده بود.

در آخرين دور مجادلات آقای روحانی با محمود احمدی نژاد، وی گفت که مذاکرات هسته ای، منحصر به افراد اخاصی نيست و «بايد از نظرات ديگران نيز برای حل بحران هسته ای» بهره برد.

***

ايسنا:
الهام با اعلام خبر قبول استعفای علی لاريجانی:
"جليلی" جايگزين دبير شورای عالی امنيت ملی شد

سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی پذيرفته شد و مراحل جانشينی ايشان در حال طی شدن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران خبر داد: آقای علی لاريجانی به دليل مشکلات شخصی مايل بودند که در ديگر حوزه‌های سياسی جمهوری اسلامی ايران فعاليت کنند و در اين راستا تقاضاهايی را مطرح کرده بودند و اصرار به استعفا داشتند که گويی در حال حاضر اين استعفا پذيرفته شده و موضوع جانشينی ايشان در حال طی شدن مراحل است.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا آقای سعيد جليلی جايگزين ايشان خواهد شد؟ گفت: بله آقای جليلی جايگزين ايشان خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علی لاريجانی استعفا داد، بی بی سی، راديو فردا و ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016