دوشنبه 28 آبان 1386

محمد خاتمی: راندن همه منتقدان با چوب سکولاريسم، خود مروج اين انديشه است، ايسنا

- در خرج‌ از حساب ذخيره ارزی حساسيت داشتم
- نگاه به آموزش و پرورش بايد ريزبنايی باشد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

سيدمحمد خاتمی گفت: بخش‌های آموزش و پرورش اصيل‌تر، موثرتر و نجيب‌تر از بخش‌های ديگر جامعه ما هستند و به تبع آن اشتباهاتشان هم کمتر است؛ اما متاسفانه گاهی برخوردهايی می‌شود که متناسب با وضع اين قشر نيست و بايد از بابت اجحافی که به معلمان می‌شود، اظهار تاسف کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی که در جمع اعضای کميسيون فرهنگيان ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان سخن می‌گفت با اشاره به اين که آموزش و پرورش از مشکلی سابقه‌دار رنج می‌برد، اظهار داشت: اين مشکل هم به لحاظ ساختار و وضعيت آموزشی و پرورش در کشور ماست و هم به خاطر برخی سليقه‌ها و گرايش‌هايی که در جامعه ما وجود دارد.

رييس بنياد باران در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه بودجه فرهنگی در کشور گفت:‌ مشکل بزرگی که همواره مطرح می‌شود ولی راه حلی برای آن ارائه نمی‌شود، نسبتی است که ميان بودجه جاری و عمرانی وجود دارد. هميشه بودجه عمرانی در کشور ما خيلی کمتر از بودجه جاری بوده است و اين عدم تعادل با توجه به اين که به هر حال جامعه به لحاظ توليد و ماليات مشکل دارد، هميشه يک نوع سخت‌گيری نسبت به بودجه جاری را به وجود آورده است و در اين مسير متاسفانه اولين قربانی آموزش و پرورش است؛ چون بزرگترين بخش بودجه جاری متعلق به اين بخش است؛ هم به لحاظ امکاناتی که بايستی به دانش‌آموزان داده شود و هم تعداد زيادی حقوق‌بگير در اين سيستم وجود دارند؛ به همين دليل اين مشکل همواره وجود داشته است.

سيدمحمد خاتمی با اشاره به نحوه هزينه از حساب ذخيره ارزی در دوران اصلاحات گفت: وقتی حساب ذخيره ارزی به وجود آمد همه دوستان می‌دانند که من چقدر روی خرج کردن از اين حساب حساسيت داشتم و مراقب بودم که حساب ذخيره از مسير خود خارج نشود؛ به خصوص در عرصه‌های جاری هزينه نشود و معتقد بوديم که بايد از سهم صندوق بخش خصوصی تقويت شود تا بتواند پشتوانه توليد کشور باشد؛ چرا که با تقويت اين بخش بسياری از مشکلات ما قابل حل خواهد بود؛ ولی وقتی مواردی مطرح شد که معوقه‌های فرهنگيان از اين صندوق پرداخت شود با آن موافقت شد و اين يکی از کارهای بزرگی بود که در آن زمان قابل انجام بود.

رييس موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با بيان اين که رشد اقتصادی در برنامه چهارم توسعه بيش از ۸ درصد پيش‌بينی شده است، ادامه داد: در اين برنامه حدود ۵ / ۲ تا ۵ / ۳ درصد سهم بهره‌وری در نظر گرفته شده است که متاسفانه با لطماتی که اين برنامه در اجرا با آن مواجه شده است، الان وضع بهره‌وری چندان مطلوب نيست؛ ولی اگر واقعاً بهره‌وری مهم است بايد به نقش آموزش و پرورش در اين زمينه توجه شود، بايد روی جاهايی سرمايه‌گذاری کنيم که به بهره‌وری منجر شود. مطمئنا اگر آموزش و پرورش پويا داشته باشيم، نيروی انسانی به گونه‌ای تربيت خواهد شد که توان، آگاهی و مهارت بيشتر خواهد داشت که همين امر مهمترين عامل رشد بهره‌وری است؛ بدين سان ديگر نبايد بودجه آموزش و پرورش را صرفا جاری به حساب آورد، علاوه بر اين اهميت فرهنگ ايجاب می‌کند که به آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگ عمومی توجه بيشتر شود.

خاتمی در ادامه با تاکيد بر نقش نهادهای مدنی تصريح کرد: اين که به آموزش و پرورش اجازه دهيم بچه‌ها را مدنی ، مسوول و مطالبه‌کننده حقوق خود و مشارکت‌جو، تربيت کند می‌توانيم جلوی ولنگاری‌هايی را که در جامعه به صورت طبيعی وجود دارد، غيرمستقيم بگيريم . پيمايش‌ها و تحقيقات نشان می‌دهد در سالهای اوليه دولت اصلاحات فساد و لاابالی‌گری در جامعه ما کاهش پيدا کرده بود؛ ما خيلی اهل شعار نبوديم و حتی معتقديم که شعارها اگر بدون توجه به عمق قضايا باشد، می‌تواند اثر عکس بگذارد و با برخوردهای خشن هم کار درست نمی‌شود.

وی تاکيد کرد: وقتی بچه‌ها در جامعه احساس حضور کنند همچنان که در دوران جنگ با شور و اشتياق در جبهه‌ها حاضر می‌شدند و با تلاش و جانبازی خود می‌خواستند کشور را حفظ و دشمنی را دفع کنند، امروز نيز اگر بخواهيم با فساد مقابله کنيم، بايد اين اميد و باور را به جوانان بدهيم و آن‌ها را مسوول و کارآمد تربيت کنيم .

سيد محمد خاتمی با تاکيد بر ضرورت وجود برنامه در ميان اصلاح‌طلبان در اين مورد تصريح کرد: اصلاح طلبان بايد در همه زمينه‌هايی که مربوط به زندگی مردم است برنامه داشته باشند؛ ولی نبايد از ياد برد که برخی شعارهای اصولی و اساسی که شايد مستقيماً با زندگی روزمره مردم مماس نشود، نيز ضروری است و نمی‌توان آنها را از ياد برد؛ مثلاً مساله جمهوريت نظام، رای مردم، حضور مردم و تشکل‌های مردمی مهم است؛ ولی در کنار آن رسيدن به معيشت مردم نيز حائز اهميت است.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی بنياد باران ، خاتمی در ادامه با تاکيد بر لزوم جمع‌بندی دستاوردها دراين زمينه گفت: بايد برای رعايت حقوق بخش‌های مختلف به بخش مهم، تاثيرگذار و حياتی جامعه که آموزش و پرورش و معلمان ما هستند، توجه ويژه‌ای شود.

رييس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه با اشاره به مساله تشکل‌ها در دوران اصلاحات به عنوان يکی از محوری‌ترين مسائل تصريح کرد: ‌پرداختن به تشکل‌ها به معنی باور داشتن مردم است. يک ديد در جامعه ما وجود دارد که ممکن است حسن نيت هم داشته باشد، ولی اعتقادی به مردم ندارد و حتی ممکن است معتقد باشد آنجا که اکثريت مردم هستند، فساد و بطلان هم بيشتر است و معتقد است که حکومت ربطی به مردم ندارد .

وی در ادامه گفت: البته حکومت خوب است به کسانی که بر آن‌ها حکومت می‌کند خير هم برساند و اگر عدالتی هم برپا می‌شود، از روی تفضل است نه مسووليت و در کنار آن، نگاه ديگر اين است که در يک نظام مردمی حکومت نه ارباب، بلکه خدمتگزار مردم است و هيچ پايگاهی جز مردم ندارد و بهترين مردمان هم حق ندارند بدون رضايت مردم حکومت خود را بر آنان تحميل کنند.

بر اساس اين گزارش ، سيد محمد خاتمی تاکيد کرد: ‌اگر معتقد به حق مردم هستيم هيچ راهی جز ميدان دادن به تشکل‌ها و جريان‌هايی از جمله جريان‌های صنفی وجود ندارد؛ چرا که جريانهای صنفی در دنيای امروز بيشتر می‌توانند منافع خود را تشخيص دهند و بيشتر می‌توانند افکار و سليقه‌های پراکنده را متمرکز کنند. ما نمی‌گوييم اصنافی تشکيل شود که در فکر براندازی نظام هستند و اگر بناست يک بخش صنفی اطمينان‌بخش‌تر از ساير بخش‌ها باشد آن تشکل‌ صنفی معلمان است؛ چرا که معلمان ما متدين‌ترين، مسوول‌ترين و دلسوزترين بخش‌های جامعه هستند.

رييس بنياد باران در ادامه با اشاره به اين که بخش عمده‌ای از گردانندگان انقلاب از صدر تا ذيل ، معلمان بوده اند تصريح کرد: در نهادها و مسووليت‌های مختلف در نظام از شايستگی ، توان و صداقت معلمان استفاده شده است و در زمان رژيم طاغوت نيز بسياری از کسانی که در رشته‌های مختلف تحصيل کرده بودند چون نمی‌خواستند آلوده شوند در آموزش و پرورش وارد می‌شدند و محروميت‌های آن را تحمل می‌کردند؛ چون اشخاص سالم و متدينی بودند.

وی با انتقاد از مجموعه تفکری که سليقه خود را عين اسلام و حق می‌داند اظهار داشت:‌ مگر می‌شود يک مجموعه با سليقه خاص همه مخالفان فکری و سليقه‌ای خود را به ضديت با انقلاب و سکولاريسم و بی دينی متهم کند؟ اتفاقاً اين تفکر است که سکولاريسم را در جامعه تقويت می‌کند و اين تنگ نظری‌هاست که نيروهای متدين و مسوول را کنار می‌زند و اگر کسانی اين سليقه را به نام حکومت تحميل کنند، جوان و جامعه می‌گويد اين چه حکومت دينی است که محروميت را برای من می‌آورد و حتی مرا تحقير می‌کند و اين خود بزرگترين عامل برای سوق دادن جامعه به سمت سکولاريسم است.

سيد محمد خاتمی تصريح کرد: اگر نقش نيروهای برانداز خارج از نظام و ضد دين را در دور کردن جامعه ازحکومت دينی و معيارهای دينی با تنگ نظری‌ها و قشری نگری‌ها و خشونت طلبی‌ها و تحجرهايی که به نام دين می‌شود مقايسه کنيم معتقدم که نقش دومی بيشتر است.

وی در ادامه با تاکيد بر اين که بايد معلمان متعهد مسوول متدين و علاقه‌مند به دين کشور و نظام باشند که اين گونه هم هستند گفت:‌ معتقدم معدل سلامت و صلاحيت معلمان در اين زمينه بالاتر از بخشهای ديگر جامعه است.

خاتمی با تاييد اين مساله که آموزش و پرورش مشکلات بزرگی دارد تاکيد کرد:‌ ممکن است بر اثر اين مشکلات معلمان ما مستاصل شده باشند و اقدامی هم کرده باشند، ولی نبايد در پاکی و حسن نيت و حقانيت معلمان و مربيان ترديد کنيم.

وی ابراز عقيده کرد: کسانی که با وجود تشکل‌ها در جوامع مخالف هستند، سعی می‌کنند با تشکل‌هايی برخورد کنند که اثر آنها در جامعه بيشتر است و از آنها بيشتر احساس خطر می‌کنند و اين گونه است که با مختصر تحرکی از سوی آنها سخت‌ترين برخوردها با آنان می‌شود؛ يعنی هرجا اثر بخشی بيشتر باشد، شدت عمل در برخورد هم بيشتر است و مطمئنا معلمان و مربيان ما اثربخش‌ترين قسمت جامعه هستند و بيشتر هم مورد جفا قرار می‌گيرند.

سيد محمد خاتمی تصريح کرد: بخشهای آموزش و پرورش اصيل‌تر، موثرتر و نجيب‌تر از بخشهای ديگر جامعه ما هستند و به تبع آن اشتباهاتشان هم کمتر است. متاسفانه گاهی برخوردهايی می شود که متناسب با وضع اين قشر نيست و بايد از بابت اجحافی که به معلمان می‌شود اظهار تاسف کرد.

رييس موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها با بيان اين که صحبت درباره معلمان فقط نبايد تعريف و تمجيد از آنها محدود شود، تاکيد کرد: بايد برنامه برای حل مشکلات معلمان داده شود و حداقل دلگرمی به آنها داده شود تا معلم بداند تنها نيست؛ البته بايد معلمان عزيز هم درک موقعيت را بکنند و نگذارند زمينه سوءاستفاده ديگران از آنها فراهم شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمی با اشاره به اين که توقعات معلمان هميشه معقول بوده است گفت: بايد با بحث و گفت و گو درمورد مشکلات معلمان به تفاهم رسيد. معتقدم اگر معلمان ۵۰ مطالبه دارند وقتی احساس کنند که گامی برای يک و چند تای آنها هم برداشته شده، آن قدر نجيب و متحمل هستند، که مسائل ديگر را تحمل کنند.

خاتمی با تاکيد بر اين که بايد در برنامه‌ريزی اصلاح‌طلبان معلمان نقش برجسته‌ای داشته باشند گفت:‌ بايد نقش معلمان در مجلس متناسب با نقش آنها در جامعه تعريف شود. بايد از ميان اين قشر کسانی که وجهه اجتماعی دارند خوش‌فکر و با توان هستند و قابليت رای آوردن هم دارند، در ليست اصلاح‌طلبان باشند.

در ابتدای اين ديدار چند تن از فرهنگيان به بيان ديدگاهها و نظرات خود پيرامون مسائل گوناگون پرداختند.

سيد محمد خاتمی در پايان با اشاره به نقش برگزاری انتخاباتی آزاد و مستقل برای رفع تهديدها و حفظ منافع ملی گفت: اميدواريم اين نگاه درجامعه ما تقويت شود و کسانی که دست اندرکار امر انتخابات هستند، برای حفظ نظام اين مسير را طی کنند و اگر اين اتفاق بيفتد مجلس مناسبی هم به وجود خواهد آمد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد خاتمی: راندن همه منتقدان با چوب سکولاريسم، خود مروج اين انديشه است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016