جمعه 7 دی 1386

دومين محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران ارسال شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی از ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه بوشهر به ايران خبرداد.

دکتر احمد فياض‌بخش با اعلام اين خبر به خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) گفت:« دومين محموله سوخت نيروگاه بوشهر بامداد امروز (جمعه) براساس توافق کلی و جدول زمانبندی تعيين شده بين طرفين، از سوی روسيه به ايران ارسال شد.»

به گفته فياض بخش سوخت نيروگاه بوشهر ۸۲ تن و مجموعا در هشت محموله به ايران ارسال می‌شود.

وی گفت:« در محموله اول تا هفتم هر بار بيش از بيش از يک هشتم سوخت ارسال می‌شود و در محموله آخر کمتر از يک هشتم.»

فياض بخش گفت البته ممکن است در مراحل مختلف جابجايی‌هايی به لحاظ فنی صورت گيرد.

به گزارش ايسنا ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه بوشهر به ايران حدود ۱۰ روز پس از ارسال اولين محموله سوخت از سوی روسها در ۲۶ آذر ماه انجام می‌شود.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان در زمان ارسال اولين محموله سوخت از سوی روسها به خبرنگار ايسنا گفته بود:« انتقال سوخت اين نيروگاه کاری مهم و برجسته بود که در اين مقطع از اهميت و تاثير زيادی برخوردار است.»

مهندس رضا آقازاده با بيان اينکه ارسال سوخت به اولين نيروگاه اتمی کشورمان تاثير زيادی در روند حل و فصل پرونده هسته‌يی کشورمان خواهد داشت تاکيد کرده بود:« امروز برای يکی از کشورهای ۱+۵ اين اعتمادسازی متقابل فراهم شده است. مبدا اين تحول (ارسال سوخت به نيروگاه بوشهر به ايران) حل موضوعات ما با آژانس است که نشان داد ايران نسبت به گذشته‌اش صادق بوده است. حل اين موضوعات و اعلام آن از سوی مرجع بين‌المللی اطمينان لازم را فراهم کرد تا کشورهايی که با ايران همکاری هسته‌يی دارند را به صلح آميز بودن اين همکاری‌ها بر مبنای مقررات بين‌المللی متقاعد کند. البته روس‌ها قبلا هم مطرح می‌کردند که به فعاليت‌های هسته‌يی ايران اعتماد دارند و فعاليت‌های فيمابين را در چارچوب مقررات آژانس می‌دانند.»

رييس سازمان انرژی اتمی افزوده بود:« ميزان سوختی که به ايران در سال اول ارسال می‌شود برای تغذيه (Load) اوليه راکتور نيروگاه بوشهر مورد استفاده قرار می‌گيرد. يک سوم اين سوخت بعد از يک سال جايگزين می‌شود و مابقی مورد استفاده قرار می‌گيرد. به همين دليل سوختی که الان در حال انتقال به ايران است حجم زيادی را دارد.»

رييس سازمان انرژی اتمی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا تمام مشکلات و مسايل مالی و فنی مورد ادعای روسيه پايان يافته است؟ با تاييد اين مطلب گفته بود:« همه مسايل مالی، فنی و نيز همکاری‌ها و زمانبندی برای راه اندازی نيروگاه بوشهر نهايی و امضا شده است.»

به گزارش ايسنا همچنين در زمان ارسال اولين محموله سوخت نيروگاه بوشهر خبرگزاری ‌های خارجی به شکل گسترده به پوشش اخبار مربوط به آن پرداختند و در همين ارتباط خبرگزاری انگليسی رويتر تاکيد کرد که ارسال محموله سوخت هسته‌يی از جانب روسيه برای نيروگاه بوشهر منجر به توقف فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم نخواهد شد.

رويتر در گزارش خود آورد:« ارسال سوخت هسته‌يی به ايران احتمالا عکس العمل‌های ديپلماتيک گسترده‌ای خواهد داشت، چرا که آمريکا و ساير کشورها از مسکو خواسته بودند اين سوخت را ارسال نکند. وزارت خارجه روسيه گفت که از جانب ايران اطمينان خاطر يافته است که اين سوخت در هيچ جای ديگر غير از نيروگاه بوشهر مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کانتينرهای حاوی کاست‌های سوخت هسته‌يی با شماره‌های فلزی مخصوص آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پلمب شد‌ه‌اند و سوخت ارسال شده بايد در نيروگاه بوشهر و در حضور بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رفع پلمب شود.

مقامات روسی پس از آنکه مارس گذشته از ارسال سوخت نيروگاه به ايران خودداری کردند اعلام کردند که نيروگاه بوشهر سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی می‌شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دومين محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران ارسال شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016