چهارشنبه 26 دی 1386

وزير نفت: مشکل قطع گاز مناطق تا ۳روز آينده برطرف می‌شود، ايسنا

- در شبکه انتقال کمبود داريم، نه توليد گاز

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی

وزير نفت گفت: تا روز شنبه و يکشنبه - ۲۹ و ۳۰ دی - تمامی مناطق کشور که قطعی گاز دارند، گازشان وصل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذری - وزير نفت - در حاشيه‌ی جلسه‌ی اين هفته‌ی هيات دولت با بيان اين‌که مناطقی که کاهش فشار داشته‌اند، گازشان وصل شده است، گفت: زمانی می‌توان گفت که قطعی گاز وجود دارد که شهر از گاز برخوردار نباشد، ولی شهرهای ما نزديک به ۸۰ درصد گاز دارند؛ البته ما بايد آن ۲۰ درصد را نيز تامين کنيم.

وی افزود: از مجموع ۱۳ ميليون و ۲۰۰ هزار انشعاب گازی که داشته‌ايم تنها حدود ۳۰۰ هزار انشعاب برقرار نيست که نسبت به مصرف کل کشور فقط ۲.۵ درصد است.

او ادامه داد: کليه‌ی پالايشگاه‌ها و واحدهای توليدی مادر بالادستی و خطوط انتقال و سيستم‌های تقويت فشار گاز شبکه‌ی ملی گاز با قدرت تمام و با تمام ظرفيت‌شان سرويس‌دهی می‌کنند و در حال توزيع گاز مورد نياز کشور هستند.


گله‌مندی از اظهارات سخنگوی قوه‌ی قضاييه

وزير نفت با اشاره به سخنان سخنگوی قوه‌ی قضاييه در خصوص اتهام سه مدير سابق شرکت گاز، گفت: سخنگوی قوه‌ی قضاييه مطلبی که به چهار سال پيش به چند مدير مربوط می‌شد که هيچ ارتباطی با اين دولت و مجموعه‌ی وسيع شرکت ملی گاز نداشته را در اين شرايط بيان کرده و بيان اين مطلب شايسته‌ی سخنگوی قوه‌ی قضاييه نبوده و من از طرح اين بحث گله‌مندم، زيرا خستگی کار طاقت‌فرسای اين چند وقت را به تن همکاران ما گذاشته است.

نوذری در خصوص درخواست رييس جمهور برای عدم محاسبه‌ی مصرف انرژی برق شهرهايی که دارای قطعی گاز بودند، گفت: تاکيد رييس جمهور بر اين بود که قبض‌ها را برای اين افراد نفرستيم، چون عجله‌ای برای اين کار نيست.

مشکل ما انتقال شبکه است، نه کمبود گاز

وزير نفت در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه‌های عسلويه به خوبی جلو نرفته که گاز قطع شده است؟ گفت: ما بيش از آن‌که از مجموعه‌ عسلويه انتظار داشته باشيم، به شبکه‌ی گازرسانی گاز تزريق کرده‌ايم. با تزريق حدود ۱۲ ميليون متر مکعب گاز مشکلات قابل حل است، ولی مساله‌ مهم انتقال شبکه است که با توجه به ظرفيت‌های ايستگاه‌ها اين کار صورت می‌گيرد.

وی ادامه داد: اگر تمام گاز و همه‌ فازهای عسلويه را نيز امروز راه‌اندازی کنيم ولی در خطوط انتقال مشکل داشته باشيم، در نهايت گاز مناطق شمالی و سرشاخه‌ها با مشکل روبه‌رو خواهند بود. ما تمام گاز خوزستان را منتقل می‌کنيم، ولی مهمترين مساله، محدوديت‌های شبکه است.

مديرعامل شرکت ملی نفت درخصوص قطع گاز توسط ترکمنستان، خاطرنشان کرد: پيام من به ترکمنستان اين بود که گاز را وصل کنند و سپس مذاکره کنيم و تا گاز وصل نشود، مذاکره نمی‌کنيم.


قطع صادرات گاز در شرايط فعلی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که با توجه به دستور رييس جمهور برای استفاده نکردن از گاز وارداتی، آيا ما در حال حاضر اين کار را انجام می‌دهيم يا خير؟ گفت: حدود يک ميليون متر مکعب گاز از آذربايجان وارد می‌شود که بايد بخشی از آن را به نخجوان بدهيم، ولی توافق کرده‌ايم که بخش بيشتر آن را در حال حاضر در داخل استفاده کنيم.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر هيچ گازی به هيچ نقطه‌ای صادر نمی‌شود و تمام گاز داخلی توليد کشور در داخل مصرف می‌شود.


صادرات ۸ماهه گاز در سال

نوذری درباره‌ مذاکرات بحرين برای خريد گاز از ايران، گفت: يکی از سياست‌های ما اين است که با کشورهای حاشيه‌ی خليج فارس که علاقه‌مند به خريد گاز هستند، قرارداد ۸ ماهه امضا کنيم تا برای تامين نياز داخلی چهار ماه فصل سرد سال با مشکل روبه‌رو نشويم.


گازوييل سهميه‌بندی از اوايل سال آينده

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که گازوئيل در چه زمانی با کارت توزيع می‌شود؟ تصريح کرد: در حال جمع‌آوری اطلاعات برای صدور کارت هستيم و به محض آن‌که اطلاعات در اختيار ما قرار گيرد، کارت‌ها صادر می‌شود. از سوی ديگر بايد بتوانيم سيستم‌ها را بر روی جايگاه‌ها نصب کنيم.

نوذری افزود: تلاش می‌کنيم اوايل سال ۸۷ گازوييل را بدون سهميه‌بندی با کارت هوشمند در اختيار مصرف‌کنندگان قرار دهيم.


نيازی به افزايش توليد نفت اوپک نيست

وی در خصوص تصميم‌گيری برای افزايش توليد نفت در نشست اوپک، خاطر نشان کرد: همانطور که می‌دانيد قيمت نفت طی هفته‌ی گذشته شش دلار کاهش پيدا کرده است. در حال حاضر نفت در به اندازه‌ی کافی در بازار وجود دارد و نيازی به افزايش توليد نيست.


برنامه‌های ذخيره‌سازی گاز در کشور

وزير نفت در خصوص ذخيره‌سازی گاز در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر دو ميدان سراجه‌ی قم و يورتشا ورامين شناسايی شده‌اند و در سراجه‌ی قم پيشرفت‌های خوبی به دست آورده‌ايم. مساله‌ی مهم اين است که ذخيره‌ی گاز بايد زمينی انجام شود و در اين خصوص کارهای مطالعاتی لازم صورت گرفته و چاه‌ها حفاری شده است. ما بايد در تابستان ذخيره را انجام دهيم و در زمستان که اوج مصرف است از آنها استفاده کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير نفت: مشکل قطع گاز مناطق تا ۳روز آينده برطرف می‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016