پنجشنبه 27 دی 1386

رد "حمايت آمريکا" از سوی اصلاح‌طلبان، گزارش بهزاد کشميری پور، صدای آلمان

از يک هفته پيش اصلاح‌طلبان به دليل آنچه حمايت آمريکا از آنان عنوان شده به شدت مورد حمله قرار گرفته‌اند. اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته از هر فرصتی استفاده می‌کنند آنچه را حمايت آمريکا از آنان عنوان شده رد کنند.

جورج بوش در آستانه‌ی سفر خود به خاورميانه گفته بود «ما از دموکرات‌ها و طرفداران اصلاحات از بيروت و بغداد گرفته تا دمشق و تهران،‌ حمايت می‌کنيم.»

آيت‌الله‌ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه‌ی گذشته (۱۹ دی) با انتقاد از گروه‌هايی که مورد حمايت آمريکا قرار می‌گيرند از آنها خواست «مرزهای خود را با دشمن مشخص کنند.» او در جمع علما و مردم قم «حمايت امريکا از هرکسی در ايران را يک ننگ» عنوان کرد. اين اظهارات که به سخنان جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا مبنی بر حمايت از دموکرات‌ها و طرفداران اصلاحات در خاورميانه اشاره داشت از سوی عده‌ای از سران جناح اصولگرا نيز به اشکال گوناگون تکرار شده است.

محمدرضا باهنر رئيس فراکسيون اصولگرايان با بيان اين که مردم به گروه‌های وابسته به بيگانگان رای نمی‌دهند، همچون آيت‌الله خامنه‌ای، از جريان‌های سياسی خواست «مرزبندی خود با بيگانگان را به طور مشخص بيان» کنند. حجت‌السلام احمد خاتمی نيز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به اين که راه توبه برای اين گروه‌ها باز است تاکيد می‌کند «آنها می‌توانند بيانيه‌ای شديدالحن عليه آمريکا صادر و هرگونه رابطه با آمريکا را رد کنند.»

استفاده‌ی تبليغاتی جناح رقيب از اين مسئله اصلاح طلبان را واداشته در اظهار نظرهای مختلفی در مورد حمايت احتمالی آمريکا از خود واکنش نشان دهند. در روزهای پايانی ثبت نام نامزدان انتخابات مجلس هشتم (۲۰ و ۲۱ دی) تقريبا تمام چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در مورد موضوع «حمايت آمريکا» مورد پرسش خبرنگاران قرار می‌گرفتند.

روز جمعه، ‌۲۱‌ ديماه، محمدرضا عارف، معاون اول رييس‌جمهور پيشين محمد خاتمی گفته است از آنجا که «اصلاح‌طلبان بچه‌های انقلاب هستند»، «قطعنا منظور آقای بوش اين اصلاح‌طلبان نيستند.» علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه‌ی مشارکت، نيز از اين که کدام گروه مورد حمايت آمريکاست اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

ادامه يافتن حمله‌هايی که اصلاح‌طلبان آن را «جنگ زرگری مخالفان» عنوان می‌کنند، باعث شد، رهبران اين جناح با صراحت بيشتری در رد آن سخن بگويند. روز سه شنبه محسن ميردامادی دبيرکل جبهه‌ی مشارکت در گفتگويی با سايت نوروز شرکت کرد و به پرسش‌هايی در اين زمينه پاسخ گفت. ميردامادی اعتقاد دارد، رسانه‌ها و چهره‌های حامی دولت و مجلس می‌کوشند مشکلات اقتصادی و نارضايتی مردم را که موضوع اصلی مورد بحث در انتخابات است تغيير دهند.

او می‌افزايد از آنجا که اصلاح طلبان و دوران رياست جمهوری محمد خاتمی چهره‌ای «منطقی و مردم سالار» از اسلام را نمايندگی می‌کردند بيش از سايرين مورد حملات آمريکا قرار داشتند که تلاش می‌کرد «از اسلام سياسی چهره‌ای غيرعقلانی، ماجراجو، بی‌منطق و خشن و واپس‌گرا ارائه دهد.»

دبيرکل جبهه‌ی مشارکت با اشاره به اين که «سياست‌های راديکال‌های آمريکا تقويت‌کننده جريان راديکال در ايران بوده» می‌افزايد «بخشی از نيروهای محافظه‌کار و بخصوص جريان راديکال آن» وجود يک دشمن خارجی قدرتمند را مفيد می‌دانند. به اعتقاد ميردامادی جريان راديکال وجود يک دشمن خارجی را وسيله‌ای برای انسجام داخلی تلقی می‌کند و گناه مشکلات کشور را به گردن آنها می‌اندازد.

روز سه شنبه، ۲۵ دی، عبدالواحد موسوی لاری، وزير سابق کشور و رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در سومين کنفرانس خبری اين ستاد در پاسخ به پرسشی در مورد سخنان جورج بوش، او را «عنصر منفوری در جامعه‌ی ايران» خواند و سخنانش را دليل نگرانی او از جايگاه مثبت و مشخص اصلاح‌طلبان در جامعه ذکر کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا موسوی لاری خاطر نشان می‌کند «وقتی يک عنصر منفور حرفی می‌زند که گروه و جريان درون جامعه را مخاطب قرار دهد، قاعدتا در جهت حمايت از آن‌ها نيست.» در همين ارتباط روابط عمومی موسسه بين المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها روز گذشته متن کامل گفتگويی از محمد خاتمی با يک روزنامه‌ی اسپانيايی را منتشر کرد که در بسياری از سايت‌های نزديک به اصلاح طلبان نيز تکرار شده.

خاتمی در بخشی از اين گفتگو اظهار می‌کند «ما به شدت دخالت بيگانه را در ايران نفی می‌کنيم.» او می‌افزايد «در عين حال خواستار آزادی بيشتر و نهادينه شدن ازادی در کشور هستيم.» اين مصاحبه ظاهرا پيش از بحث‌های اخير انجام شده و انتشار کنونی متن آن می‌تواند بی‌ارتباط با بحث‌های روزهای اخير نباشد.

بهزاد کشميری‌پور، گزارشگر دويچه وله در تهران

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رد "حمايت آمريکا" از سوی اصلاح‌طلبان، گزارش بهزاد کشميری پور، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016