یکشنبه 30 دی 1386

خاتمی به شايعه‌پراکنی متهم شد، نوروز

نوروز: به فاصله يک روز از اظهارات آقای خاتمی که طی آن، نسبت به «اخبار نگران‌کننده موجور درباره محروم کردن بسياری از نيروهای مومن و مجرب و روشن از حضور در عرصه انتخابات» هشدار داده بود، خبرگزاری رسمی دولت در خبری آقای خاتمی را به «شايعه‌پراکنی» متهم کرد. اين در حالی است که همزمان، چهره‌های فعال از جريانات مختلف اصلاح‌طلب با اشاره به اهميت اظهارات آقای خاتمی، نسبت به ابعاد ردصلاحيت‌های احتمالی هشدار داده‌اند.

در خبر خبرگزاری رسمی دولت (ايرنا) عليه آقای خاتمی که با عنوان «شايعه‌پراکنی در بالاترين سطح» منتشرشده، آمده است: همزمان با بررسی صلاحيت داوطلبان نمايندگی مجلس‌شورای اسلامی در هيات‌های اجرايی، موجی از تبليغات منفی درباره احتمال محروم شدن عده‌ای از داوطلبان نمايندگی مجلس از حضور در رقابت‌های انتخاباتی توسط عده‌ای از فعالان سياسی ايجاد شده است.
اين خبرگزاری می‌افزايد: در بالاترين سطح از اين شايعه‌پراکنی‌ها، متن تنظيم شده‌ای با امضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به رسانه‌ها و از جمله ايرنا نمابر شد که در آن به نقل از محمد خاتمی آمده است: «متاسفانه اخباری به دستم رسيده که حاکی از نوعی تنگ‌نظری و اقدام برای محروم کردن بسياری از نيروهای مومن و مجرب و روشن از حضور در عرصه انتخابات است!».

ايرنا افزوده است: «در متن تنظيم شده ستاد ائتلاف مذکور هيچ اشاره‌ای به منبع ادعاهای مطرح شده نشده است».

اين خبرگزاری در ادامه حمله خود به خاتمی و اصلاح‌طلبان نوشت: «در پی انتشار اين ادعای واهی، تعداد زيادی از افراد همسو با يک طيف سياسی، حتی کسانی که سابقه تخلف انتخاباتی خود دارند، اتهام‌زنی عليه سلامت انتخابات را تشديد کرده‌اند».

واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب
در اين حال، چهره‌های فعال از جريانات مختلف اصلاح‌طلب با اشاره به اهميت اظهارات آقای خاتمی، نسبت به ابعاد ردصلاحيت‌های احتمالی هشدار داده‌اند.

«محمدرضا عارف» معاون اول دولت خاتمی نسبت به پيامدهای تنگ‌نظری، ديدگاههای جناحی وسلايق شخصی در بررسی صلاحيت نامزدان انتخابات مجلس هشتم هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با سايت رسمی ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: مرحله بررسی صلاحيت‌ها بسيار مهم، سرنوشت‌ساز و حساس است. بويژه اينکه در اين انتخابات به علت همسويی هيات‌های اجرای ونظارت برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های را ايجاد کرده است.

وی متذکر شد: هيات‌های اجرا و نظارت بايد بر اساس مرصريح قانون و کف آن کسانی را که دارای حداقل شرايط قانونی هستند را تاييد کنند تا مردم ازبين آنان نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا درآن صورت مشارکت حداکثری رخ دهد که اگر اين اتفاق نيفتد، انتخابات پرشوری نخواهيم داشت.

وی بااشاره به نگرانی خاتمی در مورد شايعه حذف نامزدان اصلاح‌طلب گفت: بايد توجه کرد که مشارکت گسترده مردم در سايه فراهم کردن زمينه مشارکت حداکثری تمامی جناح‌ها و نامزدهای آنها و برگزاری يک رقابت واقعی انتخاباتی ميسر است. از اين‌رو، ضرورت دارد تا مجريان و ناظران با رعايت قانون و ممانعت از دخيل شدن سلائق سياسی و جناحی به ويژه در امر بررسی صلاحيت‌ها، ضمن نمايش بيطرفی خود در اين انتخابات مهم و حساس، به ايجاد فضای انتخاباتی آزاد و سالم کمک کنند.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه «با توجه به شرايط منطقه و بين‌المللی امروز ضرورت يک انتخابات پرشور احساس می‌شود»، گفت: مجلس جايگاه مهمی در جمهوری اسلامی ايران دارد و در قانون اساسی در ميان قوای سه گانه جايگاهش وسيع‌تر از دو قوه‌ ديگر است. بايد با درک شرايط موجود و ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به عنوان مهمترين عامل رفع تهديدات از کشور و نيز به کارگيری توان و پتانسيل مديران مومن و مجرب کشور در مجلس آينده، همت گماريم .

عارف همچنين با اشاره به تاکيدات و سفارشات امام (ره) و نيز مقام رهبری برای حضور هميشگی مردم در انتخابات گفت: همه اعم از مسئولين اجرای و نظارتی، نامزدان و هواداران آنهاو مردم بايد تلاش کنيم تا انتخابات مجلس هشتم پرشور برگزارشود. برای يک انتخابات پرشور، بايد کسانی که در خود توانايی و ظرفيت بالايی می‌بينند، خود را نامزد و در مردم ايجاد انگيزه کنند که اکنون اين مرحله را پشت سر گذاشته‌ايم و در مجموع حضور افراد خوب بوده است، هرچند جای خالی برخی حس می‌شود.

عارف مرحله دوم را «مرحله بررسی صلاحيت‌ها» دانست و گفت: اين مرحله بسيار مهم، سرنوشت‌ساز و حساس است؛ بويژه اينکه در اين انتخابات به علت همسويی هيات‌های اجرايی ونظارت برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را ايجاد کرده است. هيات‌های نظارت و اجرا بايد اين اطمينان را در مردم فراهم کنند که انتخاباتی سالم از حيث بررسی صلاحيت‌ها و مراحل بعد از آن برگزار می‌شود، در کنار آن اميدوارم که با مشارکت مردم و عملکرد درست هيات‌های اجرا و نظارت مشارکت جدی افراد واجد شرايط نيز داشته باشيم.

عارف تاکيد کرد: هيات‌های اجرا و نظارت بايد بر اساس مر صريح قانون و کف آن کسانی را که دارای حداقل شرايط قانونی هستند را تاييد کنند تا مردم ازبين آنان نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند تا درآن صورت مشارکت حداکثری رخ دهد که اگر اين اتفاق نيفتد، انتخابات پرشوری نخواهيم داشت.

وی هشدار داد که هيات‌های اجرا و نظارت نبايد به جای مردم اصلح را انتخاب کنند، اين وظيفه مردم است، بررسی صلاحيت‌ها بايد بدون تنگ‌نظری، برخورد جناحی و براساس سلايق شخصی صورت گيرد بلکه ضمن نمايش بيطرفی خود و رعايت قانون در اين مرحله مهم و حساس، به ايجاد فضای انتخاباتی آزاد و سالم کمک کنند.

عارف ابراز اميدواری کرد: اتفاقاتی که در انتخابات قبلی رخ داد و عده بی‌شماری رد صلاحيت شدند و بسياری از حوزه‌های انتخابيه غير رقابتی شد و نيز انگيزه حضور از مردم گرفته شد، اين بار رخ ندهد، که درآن صورت عده‌ای مجبور شوند از صحنه انتخابات کنار بکشند و يا انصراف خود را ازنامزدی اعلام کنند. درخواست و انتظار ما از هيات‌های اجرا و نظارت اين است که با توجه به مسووليت شرعی که دارند قانون را رعايت کنند؛ چراکه ما حکومت دينی مردم‌سالارانه داريم، اميدواريم در اين شرايط و با تاکيد مقام رهبری انتخابات خوبی داشته باشيم.

وی با بيان اينکه مرحله سوم «حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای است»، گفت :مردم در صورتی که نامزد مورد علاقه خود را حذف نشده بينند و مشاهده کنند که همه سلايق و گرايش‌ها در انتخابات حضور دارند، قطعا به وظيفه ملی و شرعی خود عمل خواهند کرد و حضوری پررنگ و حداکثری خواهند داشت.

عارف ابراز اميدواری کرد دو هفته حساس بررسی صلاحيت‌ها بدون بروزمشکلی و ايجاد نگرانی به پايان برسد . وی به مرحله چهارم نيز اشاره کرد و گفت: امانت‌داری در شمارش آرا نيز وظيفه شرعی مجريان وناظران است که بايد به نحواحسن اجرا شود.

«سيد صفدر حسينی» مسوول کميته امور استانهای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نيز با بيان اينکه «نگرانی آقای خاتمی از شايعه حذف نيروهای مجرب بر اساس گزارش‌های مستقلی است که به ايشان رسيده است»، گفت: گزارش‌های دريافتی حاکی از آن است که هيات‌های اجرا و نظارت با توجه به يکدست بودن و اينکه ازرقبای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند، درصدد باشند فراتر ازقانون و بر اساس گرايش‌ها، سلايق و «گفته می‌شود»ها حرکت کنند.

وی گفت: اين گزارش‌ها برای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان اين نگرانی را بوجود آورده است که هيات‌های اجرايی و نظارت فراتر ازقانون حرکت کرده و در جهت حذف رقبای خود قدم بردارند .

سيد صفدر حسينی با تاکيد بر اينکه «هشدار آقای خاتمی و نگرانی ايشان جدی است»، اظهار داشت: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در تهران و سراسر کشور با کمترين امکانات و با راهنمايی‌های آقای خاتمی حدودا ازيک سال پيش برنامه ريزی‌های خود را آغاز کرد، چرا که اصلاح طلبان آماده‌اند بر اساس وظيفه ملی، اسلامی و انقلابی خود در عرصه خدمت به مردم حضور پيدا کنند اما اخباری که از حوزه‌های مختلف انتخابيه سطح کشور می‌رسد، اين نگرانی را ايجاد می‌کند که عده‌ای در نظر دارند اين جناح را ازحضور در انتخابات محروم کنند. البته شايد اين مساله مورد تاييد مسوولين امر نباشد بلکه عده‌ای بر اساس مشورتها و رايزنی‌های درون‌جناحی خود تصميم بر حذف اصلاح‌طلبان در سراسر کشور گرفته باشند اما به هر حال بايد مسوولين اين هشدارها را جدی بگيرند.

«محمدعطريانفر»عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نيز با اشاره به اينکه «فضای انتخابات فعلا سرد است»، گفت: هنوز تحرکات انتخاباتی از سوی احزاب و گروه‌های سياسی چندان داغ نشده است و رسانه‌هايی که در اين ميدان می‌توانند نقش موثری را ايفا کنند، هنوز آتش‌خانه‌های خود را روشن نکرده‌اند. البته فضای سرد موجود بی‌تاثير از برخی حملات و تندخويی‌هايی که از ناحيه جريانات راديکال از طريق رسانه‌ها يا سخنرانی‌ها عنوان می‌شود؛ نيست.

وی افزود: اميد بر اين است عليرغم اينکه چهره‌های شاخصی ازجريان اصلاحات ثبت‌نام نکردند؛ همچنين در صورتی که کسی از سوی شورای نگهبان بر طبق قانون صلاحيت‌ها رد صلاحيت نشود؛ يک ليست جامع‌الاطراف و قابل قبولی با محوريت آقای خاتمی از سوی اصلاح‌طلبان به جامعه معرفی کنند و بتوانند ظرفيت خوبی را در مجلس با حضور خودشان ايجاد کنند.

وی در خصوص اقدام اصلاح طلبان برای سلامت انتخابات در بررسی صلاحيت‌ها و شمارش آرا گفت: اصلاح‌طلبان در مرحله تائيد صلاحيت کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند مگر اينکه در صورت اعتراض نسبت به ردصلاحيت‌ها از طريق نهادهای مسئول و قانونی اعتراض خود را مطرح و پيگيری کنند تا به حق خود برسند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عطريانفر در ادامه گفت: در بحث شمارش آرا، قانون اختياراتی را برای وزارت کشور تعريف کرده که وزارت کشور ميادين نظارتی خود را در قالب بازرسی که خودش تشکيل می‌دهد يا همکاری‌هايی که با نظارت شورای نگهبان می‌کند؛ يک سرفصل جديدی که هيچ وقت به طور جدی به آن پايبند نبوده اين است که کانديداها و نامزدهای انتخاباتی می‌توانند نمايندگانی را بر سر حوزه‌های رای‌گيری معرفی کنند و وزارت کشور ملزم است شرايط حضور آنها را بر سر صندوق‌ها فراهم کند تا احزاب، کانديداها و نامزدهای انتخاباتی بتوانند از سلامت انتخابات مطمئن و مطلع شوند و درصورتی‌که نارسايی در روند کار مشاهده شد، آن را منتقل کنند؛ که اين می‌تواند برای کانديداها ونامزدهای انتخاباتی اعتمادآفرين و به عنوان يک ابزار سلامت انتخابات باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمی به شايعه‌پراکنی متهم شد، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016