یکشنبه 21 بهمن 1386

هيلاری رودام کلينتون؟ ما هميشه بازنده نيستيم، عفت ماهباز

عفت ماهباز
خوشحالم از اين پيروزی اگر چه در اين دنيا حتی روزنه های کوچک را هم از ما دريغ می کنند. مجله "زنان"، نشريه ای که بخشی از فعاليت های جنبش زنان، را منعکس می کرد و زنان بسياری اولين آموزه های فمنيستی خود را از آنجا آغاز کردند. به سردبيری شهلا شرکت را پس از شانزده سال کار مداوم پی گيرانه ، بستند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

efatmahbas@hotmail.com


ديروقت شب است ، زل زده ام به صفحه تلويزيون، خبر لحظه به لحظه کارزار انتخابات "سه شنبه بزرگ"* امريکا را از اخبار ۲۴ ساعته BBC لندن پی می گيرم اينکه نتيجه اين انتخابات چه می شود گويی که به سرنوشتم گره خورده! در اين روز بيشتر از چهل ميليون از شهروندان آمريکا، در انتخابات مقدماتی حزبی در ۲۴ ايالت شرکت کردند تا داوطلبان مورد نظر خود را برای نامزدی يکی از دو حزب جمهوری خواه يا دموکرات در انتخابات رياست جمهوری انتخاب کنند. خبرها حاکی از رقابت تنگاتنگ هيلاری رودام کلينتون و باراک اوباما، دو داوطلب باقی مانده حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی خبر می دهد.
"هيلاری رودام کلينتون" اولين سناتور زن در سنای امريکا و در صورت موفقيت در اين رقابت ها اولين رييس جمهوری زن آمريکا خواهد بود .هيلاری در آمريکا در زمينه حمايت از حقوق زنان، اشتغال زايی و بيمه درمانی. شخصيتی شناخته شده است. او درطی سناتور بودنش در سنا و همچنين در طول تبليغات انتخاباتی اش تلاش کرده خود را به عنوان فردی با تجربه در زمينه های مختلف نشان دهد آن گونه که بتواند رهبری دشوار کشوری چون امريکا را به دست بگيرد. او همجون همه فمينيست ها، همواره نام خانوادگی خود "رودام" را پيش از نام فاميلی همسرش در معرفی خود به کار می برد در يکی از اين مناظره های تلويزيونی از هيلاری پرسيده شد آيا می خواهد از زن بودن خود در اين انتخابات استفاده کند؟ او جواب داد: " حمله به من به دليل زن بودنم نيست به اين خاطر است که از ديگران پيشم."
پيش بينی می کنند تا ۴ صبح همه چيز معلوم شود. ، به اين همه آزادی و شور مردم غبطه می خورم، بالا و پائين رفتن آرا نگرانم می کند هنوز از اين که سناتور "هيلاری رودام کلينتون" بانوی اول پيشين آمريکا زنی که می داند کجای تاريخ اين جهان ايستاده در رقابت های انتخاباتی حزب دموکرات پيش تر است خوشحالم، در شهر بزرگ نيويورک که خانم کلينتون نماينده آن شهر در سنای آمريکا است، توانست ۵۷ درصد آرا را از آن خود کند. يکی از غير منتظره ترين نتايج رای گيری"سه شنبه بزرگ" پيروزی خانم کلينتون در ايالت ماساچوست در حالی صورت گرفت که هر دو سناتور اين ايالت که از دموکرات های ارشد حزب محسوب می شوند جان کری و ادوارد کندی، و نيز فرماندار دموکرات ماساچوست از باراک اوباما حمايت کرده بودند.
انچه از گزارشات لحظه به لحظه به نظر می رسد، تنها من نيستم که مشتاقانه اين گونه موضوع را پی می گيرم، مردم امريکا نيز بيش از هر انتخابات ديگر با شور و حال ديگری در صحنه حضور دارند. تلفنی از دوستی در کاليفرنيا از چگونگی شور و حال مردم جويا می شوم. حرفم را تائيد می کند و می گويد: آنجه می گويی درست است يک بار ديگر در سال ۱۹۶۸ مردم همين گونه با شور اشتياق در صحنه انتخابات حضور داشتند. اين بار شايد به خاطر تعويض رئيس جمهور بوش، يا انتخاب باراک و يا خانم هيلاری باشد که مردم چنين با علاقه به خيابان ها آمده اند .
هيلاری رودام، بعد از پيروزی اش در نيويورک خطاب به مردم می گويد:
در اينجا می خواهم از مادرم تشکر کنم. مادری که زمانی مرا به دنيا می آورد هنوز ازداشتن حق رای محروم بود. در واقع شصت سال پيش از اين زنان امريکا حق رای نداشتند. از اين سخن اشک در چشمم می نشيند، در دنيايی که هنوز مرد سالاری در بسياری نقاط جهان حرف اول را می زند. اين پيروزی کمی برای ما نيست؛ اين پيروزی همه زنان چهان است خوشحالم از اين پيروزی .
خوشحالم از اين پيروزی اگر چه: در سرزمين مان، برای رسيدن به برابری صد سالی است می دويم و هنوز دنيا به کام ما نمی چرخد. هنوز بايد به بهانه "يک ميليون امضا" تلاش کنيم تا حرف و صدای مان را به گوش و جان ها برسانيم. گرچه در اين دنيا حتی روزنه های کوچک را هم از ما دريغ می کنند.
مجله «زنان» نشريه ای که بخشی از فعاليت های جنبش زنان، را منعکس می کرد و زنان بسياری اولين آموزه های فمينيستی خود را از آنجا آغاز کردند. و تنها مجله زنانه کاغذی در ايران به سردبيری شهلا شرکت پس از شانزده سال کار مداوم پی گيرانه، را بستند. گرچه برای اين که صدای زنان به هيچ گونه به گوش نرسد در طی يک سال گذشته چند سايت اينترنتی زنان از جمله تغييربرای برابری سايت کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز را طی مدت يک سال هشت بار فيلتر کردند. گرچه در اين سالها دخترکان مان را به جرم بی حجابی، کم حجابی و آرايش و چکمه و پوشش ...، به شلاق بستند. گرچه هنوز ياران ديگرمان،هانا و روناک به جرم جمع آوری يک مليون در زندانند و زنان ديگر منتظر ...گرچه با اين سنفونی ناساز حکومتيان در ايران، در اين سوی مرز ظاهرا آزاد برخی از فعالين زن در خارج از کشور، از همه فعاليت های زنان در داخل کشور، هيچ را نمی بينند! بند کرده اند به ملاقه آش نذری مادری که دخترش در زندان بود و خدای ناکارده ملاقه به دست يکی از فعالان جنبش يک ميليون امضا هم می خورد او هم همش هم می زند. و آن ملاقه امروز سر همه ما را می شکند! اگرچه مردم ما در کشوری زندگی می کنند که رتبه نخست اعدام کودکان را به خود اختصاص داده است. گرچه اعدام عاطفه ها بر دار حکم سنگسار پا برجاست . اما با وجود همه اين ها خوشحالم که هيلاری رودام در اين مرحله در آن جا در بالا ايستاده، سخن او سخن پيروزی است. "ما هميشه بازنده نيستيم*" اگرچه به نظر می رسد نتيجه رقابت اين دو به ادامه روند برگزاری انتخابات مقدماتی در ساير ايالت ها موکول شود و يا حتی ديگری برنده اين بازی باشد.

عفت ماهباز، لندن

زيرنويس
امتياز مجله زنان به سردبيری شهلا شرکت لغو شد.
: تغييربرای برابری سايت کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز برای هشتمين بار فيلتر شد. از آغاز به کار سايت کمپين در شهريور۱۳۸۵ تا کنون (آذر ۱۳۸۶ ) که بيش از يک سال می گذرد
http://www.we-4change.info/

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هيلاری رودام کلينتون؟ ما هميشه بازنده نيستيم، عفت ماهباز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016