سه شنبه 7 اسفند 1386

"راهکار سميراميس"، طرحی برای اعتراض به ناديده گرفته شدن "ما"! فرهاد جعفری

پيشنهادی به مادران صلح، شيرين عبادی، پروين اردلان و کمپين يک ميليون امضاء

farhad@goftamgoft.com
www.goftamgoft.com

مقدمه:
من شهروندی «غيرخودی» و «منتقد وضع موجود» هستم و دختر ۱۰ ساله‌ای دارم که «غيرخودی بودن در کشورش» آينده‌ی او را نيز تهديد ‌می‌کند. بارها نوشته‌ام و باز هم بر آن تاکيد ‌می‌کنم که اگر تاکنون سکوت کرده بودم؛ تنها از اين رو بوده است که فقط «من» مشمول رفتارهای نادرست و ناروای حاکمان بوده‌ام. اما چيزی نمانده است که خودخواهی‌ها و خودپسندی‌ها و خطاهای بسيار حاکمان در شيوه‌های حکمرانی‌شان؛ «دخترم و آينده‌ی او» را نيز تباه کند.

با اين حال؛ خود را «در چارچوبه‌ای از رفتارهای قانونی» محدود و به «راهبردهای مسالمت‌جويانه» برای کسب حقوق قانونی و بديهی خود و فرزندم و ايجاد «تحولاتی به منظور بهبود شرايط اجتماعی و سياسی» مقيد ‌می‌دانم.

روشن است که تحت چنان محدوديت و چنين قيدی؛ بسياری از انتخاب‌ها از دسترس گزينش من(به دليل شکل و ماهيت غيردوستانه‌شان) خارج ‌می‌شوند و بدين ترتيب مسير کسب حقوق قانونی و انسانی مرا دشوارتر و سنگلاخ‌تر ‌می‌کنند. به ويژه که حاکمان نيز با توسل به اقدامات ظاهرآ قانونی و مشروع؛ هر دم بر سختی و سنگلاخی چنين مسيری ‌می‌افزايند تا «ما» را بيش از پيش «نااميد و سرخورده» و «ناچار از تحمل وضع موجود» سازند.

اما چنين واقعيتی؛ هرگز مرا به اين مرحله نمی‌رساند که بگويم و معتقد باشم «هيچ راه‌حلی وجود ندارد!». بلکه به زعم من: «حتی در به ظاهر دشوارترين وضعيت‌ها؛ راهی برای غلبه بر مشکلات و پيچيدگی‌ها وجود دارد. فقط بايد يافته و به کار بسته شود».

همچنين روشن است که موضع من در برابر رويدادی که در ۲۴ اسفند امسال انتظارمان را ‌می‌کشد؛ جز اين نيست که: با توجه به وضعيت صحنه در وضع و حال فعلی‌اش (يعنی رد صلاحيت اغلب کانديداهای غيرخودی و حتی خودی‌های فاصله گرفته از ساخت سياسی) مسيری جز «عدم مشارکت» را برنخواهم گزيد.

اما چنانچه ذيل «راهبرد انتخابات آزاد» [که اکنون و خوشبختانه به يگانه راهبرد اکثر نيروهای دموکراسی‌خواه و برابری‌طلب تبديل شده است] راهکاری يافته شود که بتواند رأی مرا «نشان‌دار» کند و آن را از يک «برگه‌ی عاری از هرگونه محتوای دموکراتيک و بدون اثرگذاری مثبت» به برگه‌ای «معنادار و اثرگذار» مبدل نمايد؛ آماده‌ام تا از هيچ کوششی در اين زمينه دريغ نکنم.

اما صرف وجود چنين راهکاری به خودی خود کافی نيست تا تصميم به مشارکت بگيرم. بلکه ‌می‌بايست راهکار مذکور مورد پذيرش «شمار معتبری از دموکراسی‌خواهان و برابری‌طلبان ايرانی» قرار گيرد تا بتواند به حد کافی «فراگير و عمومی» شود.

از اين روست که:
با توجه به ماهيت و مضمون پيشنهادم؛ برخی «چهره‌ها و نهادهای جنبش زنان اين سرزمين» را خطاب قرار داده‌ام. به اين اميد که چنين پيشنهادی مورد توجه ايشان قرار گيرد (و نيز ساير فعالان دموکراسی‌خواه و برابری‌طلب را نيز با خود همراه سازد. تا اگر آنان نيز چنين راهکاری را ثمربخش تشخيص می‌دهند «مخاطبان فعلی اين نوشته را» به سهم خود و در فرصت کمی که داريم، به پذيرش و اجرای آن ترغيب نمايند).

کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

آيا با اين «صورت وضعيت به شدت خلاصه شده» از حاشيه و متن «کمپين ۲۴ اسفند» موافقيد که:
۱) در نتيجه‌ی اعمال نظارت استصوابی، شمار بسياری از شهروندانی که برای برگزيده شدن توسط ايرانيان و نمايندگی مطالبات مشترک‌شان از «اعتبار اجتماعی لازم» برخوردار بوده‌اند، از فرصت و حق «انتخاب شدن» محروم شده اند. به نحوی که سخنگوی يکی از جريان‌های حکومتی (مشارکت ايران اسلامی) ‌می‌گويد فقط ۲ نفر از نامزدهای اين جريان در تهران تائيد صلاحيت شده اند و تقريبا در هيچ حوزه ای، امکان «مشارکت و رقابت منصفانه و برابر» باقی نمانده است.

۲) از آن گذشته: در نتيجه‌ی «قوانين محدود کننده‌ی وضع شده توسط مجلس هفتم» نيز، شمار بسياری از شهروندان از اين حق قانونی خود محروم شدند. با اين حال ماهيت قوانين محدود کننده‌ی مورد بحث چنان بود که «زنان ايرانی» مطابق معمول هميشه، از اين ناحيه ظلم مضاعفی را متحمل شدند (که چنين واقعيتی، خود را با وضوح بسيار در «ميزان ثبت نام اوليه‌ی زنان» نشان داد).

۲) با اين حال؛ حاکمان در جهت اقناع شهروندان به منظور مشارکت بيشتر در کمپين ۲۴ اسفند؛ خوشبختانه شمار نسبتا زيادی از شهروندان را «پس از ۲ مرحله اعتراض به رد صلاحيت خود»، سرانجام تائيد صلاحيت نموده اند.

۳) ناگفته پيداست که: ريسک تائيد صلاحيت چنين شهروندانی از آن رو پذيرفته شده است که اغلب قريب به اتفاق آنان «شهروندانی ناشناخته» هستند که از اعتبار اجتماعی کافی برای کسب آراء رای‌دهندگان برخوردار نيستند. وگرنه، چه بسا که بسيار هم شايسته‌تر از آن کسانی باشند که از همان نخست، رد صلاحيت شدند.


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

بررسی من در مورد فهرست چنين کانديداهايی که سرانجام و «پس از ۲ نوبت اعتراض» سرانجام موفق به کسب اجازه‌ی شرکت در کمپين ۲۴ اسفند شدند؛ نشان ‌می‌دهد که «۸۰ زن ايرانی» از اين فرصت برخوردارند که خود را در معرض آراء شهروندان ايرانی قرار دهند.

اما مشکل اغلب آنان (صرف نظر از فقدان امکانات برابر برای ورود به کارزار انتخاباتی) «فقدان اعتبار اجتماعی لازم» برای برگزيده شدن است. وگرنه؛ از آنجا که از جمله‌ی «شرايط انتخاب شدن»، يکی هم «برخورداری از مدرک فوق ليسانس يا بالاتر» بوده است، ‌می‌توان حدس زد که اغلب اين زنان از زمره‌ی «اساتيد دانشگاه، دانش پژوهان و محققان و فرهنگيان» کشورمان هستند.

همچنان که «۲ نوبت رد صلاحيت» يا «عدم احراز صلاحيت» نشان می‌دهد که چنين زنانی ‌می‌بايست از کمترين رابطه با ساخت سياسی برخوردار باشند. وگرنه، بنابر سابقه و تجربه‌ای که از رفتار حاکمان سراغ داريم؛ روشن است که در همان مرحله‌ی نخست تائيد صلاحيت ‌می‌شدند.


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

اگر همانگونه که عرض شد، مشکل چنين «زنان غيرخودی»ای در رقابت با «خودی‌ها» فقدان اعتبار اجتماعی کافی ست؛ چرا «تک تک ما» (و به منظور فرستادن نمايندگانی به مجلس هشتم که «ما» و «مطالبات‌مان» را نمايندگی کنند) اعتبار اجتماعی خود را به اعتبار آنان ضميمه نکنيم؟! و آنان را در شرايط منصفانه‌تری به ميدان نفرستيم؟! و آنان را از هر گونه سرمايه گذاری تبليغاتی بی‌نياز نکنيم؟!


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

به گمانم در وضعی که «مجلس هشتم» :
۱) در نتيجه‌ی زمينه سازی و مهره‌چينی برخی حاکمان ‌می‌رود تا به «مابه ازای ديگری از مجالس کسالت بار پيشين» تبديل شده و در جهت کامروائی سياسی بيش از پيش «قدرتِ افسون ِ خود شده» عمل نمايد ...
۲) و در وضعی که قريب به اتفاق «دموکراسی‌خواهان و برابری‌طلبان ايرانی» صحنه‌ی بازی را از هر رقيب قدرتمند و معتبر برای رقابت با «کانديداهای خودی» خالی ‌می‌بينند ...
۳) و در وضعی که شهروندان ايرانی «منافع ملی کشورشان» را در نتيجه‌ی «شکل‌گيری مجلسی چون مجالس پيشين» که صرفآ حاکمان را نمايندگی کند، در خطر ‌می‌بينند ...

چه بسا آماده باشند تا ذيل «راهبردی مشترک» و «راهکاری واحد» (که بتواند اميال و آرزوهای دموکراتيک‌شان را به نحوی انسجام يافته و باشکوه به نمايش بگذارد) موقتآ از تمايلات شخصی، فردی و جنسيتی خود صرف‌نظر کرده و به منظور «مداخله‌ی مثبت و سازنده» در «طراحی حاکمان برای مجلس آينده»؛ عملکرد واحد و هماهنگی از خود نشان دهند.

همين جا خطاب به مخاطبان محترم تصريح کنم که:
اگر در خصوص تصميم ساير شهروندان نمی‌توانم با قطعيت سخن بگويم و به شما تضمين بدهم؛ اما از جانب خود و دخترم اعلام ‌می‌کنم که: «از تو به يک اشاره، از ما به سر دويدن».

«ما» از هيچ کوششی دراين زمينه فروگذار نخواهيم کرد و به محض آنکه تصميم بگيريد و آن را به «ما» اعلام کنيد؛ در تمام مدت يک هفته‌ی کارزار تبليغاتی مجلس هشتم، تا آنجا که بتوانيم با تک تک شهروندان گفتگو کرده و خواهيم کوشيد آنان را به «رای دادن به "صرفآ کانديداهای زن" در حوزه‌ی انتخابيه‌ی خود و "به شمار نمايندگان مورد نياز هر شهر"» ترغيب و متقاعد کنيم.


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

لطفا فقط لحظه‌ای به نتايج متنوع و منحصر به فرد اتخاذ چنين راهکاری (ذيل راهبرد انتخابات آزاد) فکر کنيد. که من فقط برخی از آنها را شمارش ‌می‌کنم:
۱) «فرستادن دست کم ۸۰ زن شايسته و تحصيلکرده» به مجلس هشتم «عليرغم فضای به شدت مردانه‌ی کمپين ۲۴ اسفند».
۲) ايجاد يک «فراکسيون قدرتمند از زنان» در مجلس هشتم، با همه‌ی آثار و نتايجی که در دل خود مخفی دارد.
۳) متعادل نمودن نسبی سهم «خودی‌ها» و «غيرخودی‌ها» از کرسی‌های نمايندگی مجلس هشتم.
۴) منسجم و «يکپارچه کردن جريان دموکراسی‌خواهی و برابری‌طلبی ايرانی» در ذيل يک «راهبرد و راهکار واحد».
۵) به نمايش گذاشتن «اراده و تمايل ملی شهروندان ايرانی» از طريق «نشان‌دار کردن برگه‌های رای»
۶) «تقويت حس اعتماد به نفس در جريان دموکراسی‌خواهی و برابری طلبی» و اميدوار کردن آنان به آينده.
۷) ممانعت از ورود ۸۰ نماينده‌ی حکومتی (به ويژه در شهرهای بزرگ کشور) که از هم اکنون خود را نشسته بر کرسی‌های مجلس و نه نماينده‌ی مردم، بلکه مثلآ «نماينده ی مراجع محترم در مجلس هشتم» می‌دانند و معرفی می کنند!


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

راهکار «رای دادن به کانديداهای زن تائيد صلاحيت شده در هر حوزه‌ی انتخابيه به تعدادی که آن حوزه‌ی انتخابيه نماينده ‌می‌خواهد» ؛ علاوه بر همه‌ی آن مزايايی که دارد (و من فقط بخش کوچکی از آنها را برشمردم) واجد اين مزايا هم هست که:

۱) راهکاری «به غايت مسالمت‌جويانه» است و از آنجا که متضمن «تشويق شهروندان به مشارکت» است، علی القاعده نمی‌تواند با مخالفت رسمی‌ حاکمان روبرو شود.
۲) راهکاری‌ست که «با هيچ قانون حاکمان مخالفت ندارد» و از اين رو ‌می‌تواند از سوی هر شهروندی «با هر گرايش فکری» و «با هر درجه‌ای از محافظه‌کاری» پذيرفته شود.
۳) راهکاری‌ست که به «همکاری اجتماعی مردان و زنان ايرانی» دامن خواهد زد و به اعتماد و پشتيبانی متقابل آنان از حقوق و منافع يکديگر منجر خواهد شد.
۴) راهکاری‌ست که «همه‌ی نارضايتی‌ها» را در نزد «همه‌ی شهروندان» (اعم از هواخواه ساخت سياسی و منتقد آن) منسجم کرده و به نمايش می‌گذارد.


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

گرچه که پيشنهاد چنين راهکاری اصولآ نمی‌توانست پيش از اين مطرح شود (و ‌می‌بايست منتظر ‌می‌مانديم تا صحنه با وضوح بيشتری خود را نشان‌مان بدهد) اما با توجه به فرصت بسيار کمی‌ که تا برگزاری کمپين ۲۴ اسفند باقی‌مانده است؛ لازم است تا در اسرع وقت در کميته‌ای متشکل از «مادران صلح، برخی چهره‌های برجسته از ميان زنان کشور همچون سرکار خانم شيرين عبادی، اعضای برجسته‌تر و مطرح کمپين يک ميليون امضا نظير خانم پروانه اردلان و سايرين» به بحث گذاشته و درباره اش تصميم‌گيری شود.

اما بايد يادآور شوم که:
۱) بهتر است که بيانيه‌ی اعلا‌می ‌اين راهکار که سرانجام به افکار عمو‌می‌ عرضه ‌می‌شود؛ به‌امضای «تعدادی از مردان سياسی برجسته»‌ی کشور؛ تعدادی از «احزاب و جريان‌های منتقد وضع موجود» (و چه بسا برخی از جريان‌های اصلاح‌طلب که از بازی کنار گذاشته شده اند)؛ تعدادی از «انجمن‌های صنفی نظير معلمان، کارگران و دانشجويان» نيز برسد و همراهی و همکاری آنان جلب شود.

۲) با توجه به برگزاری غيرمترقه‌ی اجلاس خبرگان و رايزنی‌هايی که ظرف روز گذشته ميان برخی از چهره‌های برجسته کشور صورت گرفته است؛ اين احتمال ‌می‌رود که در روزهای باقيمانده، حاکمان تصميم بگيرند که «بخش قابل توجهی از کانديداهای رد صلاحيت شده» را به صحنه‌ی کمپين ۲۴ اسفند بازگردانند.
از اين رو؛ لازم است که برای انتشار اعلاميه‌ی مورد بحث، دست کم تا روز ۱۵ اسفند صبر شود و چنانچه اين گروه از شهروندان نتوانستند مجوز شرکت در اين کمپين را به دست آورند؛ آنگاه اعلاميه‌ی مورد بحث منتشر و موضوع «انتخاب کانديداهای زن تائيد صلاحيت شده به تعداد نمايندگان هر شهر در مجلس» به افکار عمو‌می‌ پيشنهاد شود (به گمانم يک هفته‌ی تبليغات رسمی انتخاباتی؛ زمانی کافی باشد برای آنکه فرزندان دموکراسی‌خواه و برابری‌طلب‌تان، يکديگر را از طريق تلفن، ايميل، وبلاگ‌ها و پيامک‌های‌شان مطلع کنند).

۳) به گمانم هيچ نيازی به اين نباشد که اعلاميه‌ی مورد بحث، برای مردم هر شهر تعيين تکليف نمايد که به کدام کانديدای زن رای دهند. و هرگز اهميتی ندارد که زنان مزبور «اصولگرا، اصلاح طلب يا مستقل» باشند. آنچه اهميت دارد اين است که فهرستی از زنان رای بياورد که ضمن «نشان دار شدن آراء ايرانيان»:

هم «توازن جنسيتی» را در مجلس هشتم و هم «توازن به شدت نامنصفانه‌ی خودی_غيرخودی» را بهبود بخشد (انتشار يک فهرست با نام‌های تعيين شده، به حيثيت عمو‌می ‌اين اقدام آسيب خواهد رساند و آن را تا سطح يک اقدام سياسی_جناحی تقليل خواهد داد).

و از همه مهم‌تر راهکار «سميراميسی کردن مجلس هشتم»:
مانع تعبير شدن خواب آن «افسونِ خود شدگان»ی می شود که با توسل به ابزارهای ناروا، غيراخلاقی و غيرمنصفانه، مانع تحقق رويای ما (انتخابات آزاد) شدند. فقط خود را ديدند و فقط خود را پسنديدند!


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

به گمانم هيچ فرصتی بهتر از اين نداشته باشيد تا ضمن «رعايت قانون»؛ ضمن «مسالمت و مدارا»؛ ضمن «تشويق شهروندان به يک رفتار مدنی» و ضمن «تقويت و يکسويه کردن اراده‌ی ملی»:
«برابری‌طلبان» (زنان) بسياری را، با اتکا به آرای «دموکراسی‌خواهان» (مردان و زنان اکثريت خاموش) به مجلس هشتم بفرستيد و موجب «هم‌افزائی برابری‌طلبی و دموکراسی‌خواهی ايرانی» بشويد (واقعآ ۴ يا ۵ نماينده‌ی زن برای‌تان کافی‌ست تا بتوانيد آرزوهای‌تان را پيش ببريد؟!).


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

اگر در مورد اين پيشنهاد تصميمی ‌نگرفتيد؛ شخصآ به پای هيچ صندوق رأيی نخواهم رفت و حرمت رأی خود را کماکان و تا وقتی که يک «انتخابات آزاد» در کشورم برگزار شود حفظ خواهم کرد. اما تکرار کنم که اگر آن را پذيرفتيد؛ از هيچ کوششی فرو گذار نخواهم کرد که تحرک برابری‌طلبانه‌ی زنان اين سرزمين، نمايندگان هرچه بيشتری در مجلس کشورم داشته باشد. هر چند که خود؛ به نحوی ناروا و غيرمنصفانه، از اعمال «حق انتخاب شدن» محروم شده باشم.


کميته مادران صلح!
سرکار خانم شيرين عبادی و پروين اردلان!
اعضای محترم کمپين يک ميليون امضاء!

«کسب حقوق سياسی و اجتماعی» و «رقابت با رقبايی که همه‌ی ابزارهای قدرت را در اختيار دارند» و از اين رو، صفحه‌ی بازی را به نحوی ‌می‌چينند و آرايش ‌می‌دهند که کامروائی خود را تضمين کنند؛ مستلزم «انعطاف»، «بازنگری» و «پذيرش اقتضای هر لحظه از رقابت سياسی» و نيز «قاپيدن فرصت‌ها»ست.

چنين فرصتی را از کف ندهيد. چون چيزی نمانده است که «نوبت غيرخودی شدن» و «اعمال نابرابری‌ها» به گل‌گيسوی من هم برسد. و فقط به اين فکر کنيد که اگر تنها در شهر تهران (و از طريق رای اکثريت خاموش به زنان کانديدا) بتوانيم فهرست نمايندگان حکومت را پس بزنيم و مانع راهيابی اغلب آن کسانی شويم که از پيش روی کرسی های نمايندگی فرض شده‌اند؛ پيام معناداری برای حاکمان فرستاده‌ايم.

و فراموش نکنيد که: «ما» هشتاد و پنج درصديم! و هيچکس را نبايد بتواند «ما» را ناديده بگيرد!


با احترام: فرهاد جعفری

● [پی‌نوشت]:
اين نوشته را تقديم می‌کنم به خانم «سميراميس ابراهيمی» از حوزه‌ی انتخابيه تهران. که ديدن نام ايشان در فهرست تائيد شدگان، بهانه‌ی نوشتن اين يادداشت و ارائه‌ی چنين پيشنهادی شد. خانم سميراميس ابراهيمی را نمی‌شناسم، اما برای ايشان و ديگر زنان سرزمين‌مان که توانسته اند «حق انتخاب شدن» خود را اعمال کنند، آرزوی موفقيت می‌کنم.

● [تکميلی]:
آنچه در پی می آيد؛ فهرست زنان کانديدائی‌ست که «پس از ۲ مرحله اعتراض»، سرانجام از شورای نگهبان تائيد صلاحيت گرفته‌اند. اگر زمانی راهکار پيشنهادی‌ام پذيرفته شد (يعنی مخاطبين اين يادداشت پذيرفتند که در ذيل «راهبرد انتخابات آزاد» و «راهکار به مجلس فرستادن زنان کانديدای پس از ۲ مرحله اعتراض تائيد صلاحيت شده»، در کمپين ۲۴ اسفند مشارکت کنيم) آنوقت اين فهرست به کارمان خواهد آمد. روشن است که در استخراج نام اين زنان از فهرست تائيد شدگان، کمترين اطلاعی از گرايش سياسی آنان نداشته و ندارم:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان اردبيل:
۱) سودابه روح نواز لنگه بيز/ پارس آباد و بيله سوار
۲) مهرانگيز مروتی/ خلخال و کوثر

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان استان تهران:
۳) اشرف کردقرچه لو/ پاکدشت
۴) اکرم تاج قنبری ممان/ شهريار
۵) سيمين فراهانی/ کرج
۶) طيبه ميرزائی رضائی/ کرج

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان خوزستان:
۷) آذر زمان پور/ اهواز
۸) شهره ورشوی/ اهواز
۹) پروانه ولوی/ اهواز
۱۰) فرحناز داوری/ آبادان
۱۱) طاهره ابراهيمی ميری/ اهواز سيده
۱۲) اقباله ذاکر حسينی بندزکی/ اهواز
۱۳) مينا موسوی گورابی/ ايذه و باغملک
۱۴) فرزانه رحمانی فر/ رامهرمز و رامشير
۱۵) فاطمه جرجران شوشتری/ شوشتر و گتوند

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان اصفهان:
۱۶) ناهيد تاج الدين/ اصفهان
۱۷) پريسا رضايی/ اصفهان
۱۸) فاطمه ملکوتی خواه/ اصفهان
۱۹) مرضيه وانونی/ اصفهان
۲۰) بدريه نصيری/ سميرم
۲۱) زهرا ممتاز/ شهرضا و سميرم سفلی
۲۲) مرضيه جام/ نايين
۲۳) فرزانه يارندی/ نطنز و قمصر

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان کرمان:
۲۸) معصومه رفيعی/ بافت
۲۹) اعظم شادکام فرخی/ کرمان و راور
۳۰) طيبه ملک محمدی/ کرمان و راور

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان کرمانشاه:
۳۱) فاطمه غروی/ قصر شيرين و سرپل ذهاب و گيلانغرب
۳۲) ليلی احمدی/ کرمانشاه

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان گلستان:
۳۳) حميرا ميرفندرسکی/ راميان و آزاد شهر

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان کردستان:
۳۴) ام البنين جلالی- بيجار

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان فارس:
۳۵) سهيلا ابراهيمی/‌شيراز
۳۶) سيما بهبودی/ شيراز
۳۷) سوسن زارع/ شيراز
۳۸) مريم ديهيم/ شيراز
۳۹) مريم ده بزرگی/ شيراز
۴۰) نرگس خاتون صباغ/ شيراز
۴۱) زهرا وحيد/ شيراز

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان سيستان و بلوچستان:
۴۲) مريم موسوی/ چابهار و نيک شهر و کنارک

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان زنجان:
۴۳) پروانه سلطانی/ ابهر و خرمدره

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان خراسان جنوبی:
۴۴) زهره موهبتی زهان/ بيرجند و درميان

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان خراسان رضوی:
۲۴) منصوره ايوبی/ فريمان و سرخس و بخشهای احمد آباد و رضويه
۲۵) ناهيد زرگرانی/ مشهد و کلات
۲۶) فائزه نوروزی سده/ مشهد و کلات
۲۷) مطهره سخاوتی/ نيشابور

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان آذربايجان غربی:
۴۵) امينه جليلی آده/ اروميه
۴۶) رويا محمد‌زاد حيدرلو/ اروميه
۴۷) آرزو حسينی برزنجی/ پيرانشهر وسردشت

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان آذربايجان شرقی:
۴۸) روزيتا داور/ تبريز و آذرشهر و اسکو
۴۹) فاطمه شيری سرند/ تبريز و آذرشهر و اسکو
۵۰) جميله روح زنده/ شبستر

● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در تهران بزرگ:
۵۱) سميراميس ابراهيمی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۲) سودابه خبيری/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۳) شراره شهبازی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۴) مرجان شيخ‌الاسلامی آل آقا/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۵) نسرين اسمعيل پور ميانجی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۶) شبنم کاويانی انزجانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۷) مينا صفی خانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۸) فرحناز مينايی پور/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۵۹) شيدا نيکوروين/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۰) ناهيد آژير/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۱) فرشته جراحی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۲) ناهيد پاپيان/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۳) ليلا ساريخانی قلعه باباخ/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۴) فريده حسين‌زاده/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۵) ليلا سادات زعفرانچی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۶) مريم احترامی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۷) فريده فرزين/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۸) مريم اوتادی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۶۹) مريم قاسمی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۰) ناهيد فهيمی رضايی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۱) مريم عربی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۲) نيره صابر/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۳) فيروزه کربلايی محمدرضا لالايی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۴) نفيسه محمدی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۵) اکرم ميرزايی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۶) فريده کريمی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۷) خديجه توکلی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۸) فاطمه جمالی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۷۹) زهرا حصاربانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۸۰) معصومه دربهانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) منيره سادات رحمان زاده/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) طاهره رضازاده شيراز/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) کبری رمضانی رباط‌ترکی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهره الزهرا روحی پور/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهرای مرضيه زجاجی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهرا بيگم حجازی زاده/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) اعظم سقطی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهرا سليمانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) عفت السادات طحامی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهرا گرجستانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) بهجت السادات مرتضوی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) زهرا مرزبان/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) فاطمه ملکی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) منصوره السادات‌هاشمی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) فاطمه تندگويان/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) فاطمه شايق/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) نرگس خاتون يکتای شهرستانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
۰۰) طيبه گلپايگانی/ تهران و ری و شميرانات و اسلامشهر
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان قم:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان قزوين:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان سمنان:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان بوشهر:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان خراسان شمالی:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان ايلام:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان کهکيلويه و بويراحمد:۰
● از ميان ۲۸ کانديدای مجلس هشتم در استان چهارمحال و بختياری:۰

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"راهکار سميراميس"، طرحی برای اعتراض به ناديده گرفته شدن "ما"! فرهاد جعفری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016