سه شنبه 21 اسفند 1386

گرامی داشت روز جهانی زن در شهر آخن آلمان، عکس و گزارش از اختر قاسمی

افسانه صادقی
روز جهانی زن در بسياری از شهرهای دنيا توسط ايرانيان گرامی داشته شد. اختر قاسمی، عکاس و روزنامه نگار آزاد، از مراسم ايرانيان شهر آخن در آلمان که با حضور شهردار اين شهر، دکتر فيروزه نهاوندی، افسانه صادقی، خواننده مطرح در آلمان و گروه رقص بهار برگزار شد گزارش می دهد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Akhtar.ghasemi@gmail.com

۸ مارس، روز جهانی زن شنبه گذشته در شهر آخن آلمان به دعوت کانون ره آورد با بيش از ۳۵۰ نفر شرکت کننده و با حضور شهردار شهر خانم "هيلده شايدت" و جمعی از صاحب نظران، هنرمندان و روزنامه نگاران ايرانی و آلمانی برگزار شد. کانون فرهنگی ره آورد که سابقه کاری اش به بيش از ۱۳ سال می رسد يکی از نادر کانون های فرهنگی ايرانيان است که با ارائه برنامه های فرهنگی، هنری، ادبی و حقوق بشری موفقيت چشمگيری داشته است که اين خود ناشی از روحيه و درک کار جمعی و احترام متقابل اعضای آن در قبال حقوق يک ديگر است. کانون ره آورد اين بار با تلاش پيگير زنان عضو خود، با برگزاری جشن روز زن به همراه برنامه های متنوع و پربار هنری و استقبال چشمگير آن توسط آلمانی ها و ايرانی ها، بار ديگر مهر تاييدی بر کارنامه خود زد.

برنامه ساعت ۶ عصر با خوش آمد مجريان برنامه که به زبان فارسی و آلمانی سخن می گفتند شروع شد. ابتدا پيام کانون ره آورد به مناسبت روز جهانی زن خوانده شد. در اين پيام به وضعيت زنان ايران و فشار و سرکوب آنان اشاره شد. در بخشی از اين پيام آمده است: "روز جهانی زن را در حالی برگزار می کنيم که کماکان سايه قوانين تبعيض آميز برسر زنان ميهن سنگينی می کند، جنگ طلبان با کوبيدن طبل جنگ آرامش و امنيت را از مردم سلب می کنند، حقوق بشر به طور مستمر نقض می شود؛ زنان، کودکان و ساير قربانيان خشونت و بی عدالتی پناهی نمی يابند و آسيب های اجتماعی و فقر هر چه بيشتر چهره ای زنانه به خود می گيرد. در اين شرايط زنان با تلاش های خستگی ناپذير در مسير احقاق حقوق انسانی، شهروندی و رفع تبعيض جنسيتی همچنان پای می فشارند."

سپس خانم "هيلده شايدت" شهردار آخن سخنانی کوتاه ايراد کرد. او ضمن تشکر از دعوت و تبريک اين روز به زنان حرف خود را در يک جمله پرمفهوم بيان کرد: "ما هنوز راه طولانی در پيش داريم تا همه زنان دنيا به تساوی حقوق برابر برسند." و همچنين اضافه کرد: "صدمين سال روز زن زمانی جشن گرفته می شود که هنوز زنان در اکثر نقاط دنيا از حقوق برابر، تحصيل و امکانات اجتماعی يکسان برخوردار نيستند."


هيلده شايدت، شهردار شهر آخن

بعد از خانم شايدت، خانم دکتر فيروزه نهاوندی استاد دانشگاه بروکسل و رئيس "مرکز مطالعات توسعه وهمکاری مشترک جهانی" دانشگاه بروکسل سخنران بعدی بود. سخنرانی ايشان به زبان فارسی بود که توسط آقای داود خدابخش، همزمان به آلمانی ترجمه می شد. دکتر فيروزه نهاوندی ابتدا ضمن تبريک و عذر خواهی از حضار فارسی زبان به دليل عدم تسلط ايشان بر زبان فارسی، وضعيت زنان را قبل از اسلام تا به امروز در يک بررسی اجمالی توضيح داد. او در ابتدای سخنان خود به دين ايرانيان قبل از اسلام، زرتشت و کتاب آن ها اوستا اشاره کرد و به نقش زن در اين دوران که در بخشی از داستان های اوستا آمده، و به بازتاب آن در شاهنامه فردوسی پرداخت.


فيروزه نهاوندی
فيروزه نهاوندی

خانم دکتر نهاوندی به نقش " آناهيتا" الهه مهر و سمبل زن در اجتماع در اوستا اشاره کرد. او گفت: "در اوستا آناهيتا، الهه آب، اقيانوس، باران، فراوانی، عشق و زنانگی ست و به اين ترتيب آناهيتا شخصيت مهم و برجسته آن زمان بود." خانم دکتر نهاوندی افزود که شواهدی در دست است که زنان در آن دوران در اجتماع و ارتش و کار فعال بودند و همانند مردان ماليات می پرداختند. او سپس به حمله اعراب به ايران و گسترش اسلام در ايران و خانه نشين شدن زن اشاره کرد و سپس به قرن هيجده و نوزده ميلادی و نقش قره العين در جنبش زنان و دست يابی برخی حقوق اجتماعی زنان در زمان خاندان پهلوی و از دست دادن آن ها بعد از انقلاب اسلامی پرداخت.

دکتر نهاوندی در پايان سخنان خود از کمپين يک ميليون امضای زنان ايران به عنوان بخشی از مبارزه مدنی جنبش زنان ايران، ياد کرد.

بعد از يک استراحت نوبت به کنسرت "تانگوی شرقی" با صدای افسانه صادقی خواننده ساکن دورتموند رسيد. افسانه صادقی با صدای گرم، پراحساس و رسای خود بيش از يک ساعت شنوندگان را مجذوب صدای خود کرد. صدای او که از قدرت عجيبی برخوردار است با اشعار بهنام باوندپور، شاعر ساکن کلن و تنظيم ولفگانگ وايگل، استاد موسيقی، پيانيست و نوازنده‌ گيتار مقيم شهر مونستر آلمان، ترکيب بسيار گيرايی را ارائه داد.


افسانه صادقی به همراه گروه نوازندگان آلمانی خود

گروه رقص بهار با ارائه چند رقص ايرانی ـ کردی و ازبکی شور و وجد عجيبی را در تماشاگران ايجاد کرد به طوری که با درخواست و تشويق حضار دو رقص ديگر اجرا کردند.

اين گروه از سال ۱۹۹۲ به سرپرستی ناصر بهرام پور آغاز به کار کرد و يکی از بهترين گروه های رقص ايرانی در اروپا محسوب می شوند.


گروه رقص بهار

جشن بزرگداشت روز جهانی زن تا دقايقی قبل از نيمه شب ادامه داشت.

اين برنامه در روزنامه معتبر شهر آخن به نام Aachener Nachrichten (اخبار آخن) انعکاس گسترده ای داشت.

روزنامه Aachener Nachrichten ضمن اشاره به پيام خانم هيلده شايدت و پيام کانون ره آورد بخش هايی از سخنان خانم دکتر نهاوندی را منعکس کرد. اين روزنامه می نويسد: "برای زنان ايرانی خيلی درد آور است که قبل از انقلاب اسلامی از حقوق بيشتری برخوردار بودند و زندگی آزادی داشتند. در آن زمان می رفت که برابری زن و مرد تحقق يابد. يک سوم زنان شاغل بودند. اولين وزير زن در آموزش و پرورش مستقر شد و اولين قاضی زن پا به دادگستری نهاد. بعد از انقلاب اسلامی اين حقوق از زن ايرانی سلب شد ولی زن ايرانی نمی خواهد که فقط خانه دار و مادر باشد کمااين که بيش از ۶۶ در صد دانشجويان را دختران و زنان تشکيل می دهند."

Aachener Nachrichten با جمله شهردار آخن خانم "هيلده شايدت" گزارش خود را به پايان می رساند: "ما اين روز را برای اهدافی که به آن رسيديم جشن می گيريم و فراموش نمی کنيم که ما زنان، قوی هستيم."

گزارش اين روزنامه به همراه عکسی از کنسرت افسانه صادقی در اين شب منتشر شده است.

عکس های ديگری از اين مراسم را می بينيد:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گرامی داشت روز جهانی زن در شهر آخن آلمان، عکس و گزارش از اختر قاسمی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016