سه شنبه 28 اسفند 1386

لاوروف: مساله اتمی ايران تنها براساس قوانين بين‌المللی قابل حل است، ايرنا

مسکو، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۲/۲۸‬

وزير امور خارجه روسيه بر حل تمام مسايل اتمی ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر اساس معيارهای بين‌المللی تاکيد کرد.

"سرگئی لاوروف" در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه روزنامه "راسيسکايا گازتا" گفت: تنها قوانين بين‌المللی می‌تواند تکيه‌گاه محکم برای هرگونه تلاش درجهت حل مسايل بين‌المللی ازجمله مسايل موجود بين آژانس و ايران باشد.

وی با ابراز خرسندی از همکاری ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که در گزارش اخير "محمد البرادعی" به آن اشاره شده گفت: در گزارش اخير رييس آژانس گفته شده است که ايران به اندازه کافی با کارشناسان بين‌المللی برای رفع ابهامات در برنامه هسته‌ای خود همکاری می‌کند.

وزير امور خارجه روسيه گفت: ولی هنوز درخواست‌های آژانس بطور کامل برآورد نشده است.

وی افزود: منظورم در وهله اول ضرورت تعليق غنی‌سازی اورانيوم می‌باشد که خود هدف بشمار نمی‌رود، بلکه وسيله‌ای برای اعتمادسازی است.

لاوروف گفت: آژانس معتقد است که اين فعاليت‌ها بايد در مرحله کنونی و تا زمان برقراری اعتماد کامل به برنامه‌های هسته‌ای ايران متوقف شود.

وی قطعنامه ‪ ۱۸۰۳‬شورای امنيت را فاقد فشارهای شديد اقتصادی و سياسی عليه ايران خواند که بگفته وی با هدف منزوی ساختن ايران صادر نشده بلکه به همراه بيانيه گروه ‪ ،۵+۱‬تنها راه حل و فصل برنامه‌های هسته‌ای ايران را مذاکره می‌داند.

لاوروف گفت: گروه ‪ ۵+۱‬همچنين در مورد پيشنهادات خود به ايران در زمينه همکاريهای اقتصادی، فناوريهای پيشرفته ازجمله انرژی هسته‌ای و امنيتی که يک و نيم سال پيش ارائه کرده بود يادآوری کرد.

به گفته وی اين رويکرد گروه ‪ ۵+۱‬متوازن می‌باشد و گروه مذکور بايد بطور پيگيرانه به پيشنهادها در بيانيه خود عمل کند.

وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت: هيچ يک از قطعنامه‌های شورای امنيت در احداث نيروگاه اتمی بوشهر و نيروگاههای اتمی ديگر که دارای راکتور مشابه نيروگاه بوشهر ساخته می‌شود، محدوديت ايجاد نمی‌کند.

وی گفت: اطمينان دارم که نيروگاه اتمی بوشهر سهم بزرگی در تامين شرايط اجرای تعهدات ايران در قبال ان.پی.تی ايفا می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاوروف گفت: در واقع نيروگاه اتمی بوشهر لنگری است که ايران را در اين پيمان نگه‌می‌دارد.

وزير امور خارجه روسيه در قسمت ديگری از مصاحبه خود بر حمايت کشورش از جنبش حماس فلسطين تاکيد کرده و گفت: مسکو به روابط با اين جنبش ادامه خواهد داد.

وی گفت: تماس‌های روسيه با حماس در وهله اول با هدف وحدت مجدد فلسطين و حرکت اين جنبش به سوی پذيرفتن خواسته‌های جامعه بين‌المللی انجام می‌گيرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاوروف: مساله اتمی ايران تنها براساس قوانين بين‌المللی قابل حل است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016