شنبه 24 فروردین 1387

گزارش دیدار نوروزی سازمان دانش آموختگان و مباحث مطرح شده در این دیدار، سخنان احمد زيدآبادی و عبدالله مومنی، ادوار نيوز


احمد زيد آبادی: گروههای سياسی موجود هيچ گونه نيرويی در مقابل حاکميت ندارند

ادوارنيوز: دکتر احمد زيد آبادی دبير کل سازمان ادوار تحکيم در سخنانی در جمع اعضای اين سازمان ، با تحليل وضعيت حال حاضر کشور در صحنه داخلی و بين المللی گفت:۳ عامل عمده برای يک نيروی سياسی تاثير گذار، در اختيار داشتن پول،قوه قهريه و همچنين قدرت اقناع افکار عمومی است. زيد ابادی با اشاره به نيروهای سياسی مخالف وضعيت موجود در کشور گفت: آنچه مشخص است گروههای سياسی هيچ گونه نيرويی در مقابل حاکميت ندارند.

زيد ابادی با اشاره به انتخابات مجلس هشتم گفت: نمونه بارز اين مسئله همين انتخابات گذشته بود که طی ان يک طرف همه کار کرد و طرف مقابل هيچ گونه قدرت مقابله ای در قبال آن نداشت و تقريبا هيچ کاری نتوانست انجام دهد.

زيد ابادی ادامه داد: بنابراين بايد اذعان کرد که هر نيرويی به واسطه اينکه اسمی دارد و يا به رسانه ای دسترسی دارد نيروی موثری نخواهد بود، بلکه نيروی موثر نيرويی است که در تحولات عينی سياست، اثر گذار باشد و امکانی برای مقابله در قبال حرکتهای طرف مقابلش داشته باشد.

زيد ابادی به ابراز نگرانی برخی حاضرين نسبت به خطر جنگ اشاره کرد و گفت: با توجه به اين وضعيت، ما پيش از انکه بخواهيم جلوی جنگی را بگيريم، بايد نيرويی باشيم که اين نيرو وجود ندارد و با دادن شعارهای راديکال و يا رفتن به زندان جلوی هيچ جنگی گرفته نمی شود.

دبيرکل سازمان ادوارتحکيم ادامه داد: با اين اوصاف، و با در نظر گرفتن تحولاتی که خارج از اراده ماست، سازمان دانش اموختگان تصميم بر توجه به درون و بازسازی نيروها و همچنين گسترش تشکيلات و آموزش اعضا دارد.

زيد ابادی در همين زمينه به فشارهای قضايی-امنيتی وارده به سازمان ادوار تحکيم اشاره کرد و گفت: يکی از دلايل هجومهای اينچنينی به نيروهايی مانند سازمان ادوار تحکيم و دانشجويان، ترس حاکميت و عدم واقع بينی است. چراکه حاکميت جنبه اقناع افکار عمومی را از دست داده است و از نحوه عملکرد نيروهای سياسی واهمه دارد.

عبدالله مومنی: حاکميت با برگزاری انتخابات مجلس هشتم نشان داد که می خواهد کارآمدی را از انتخابات سلب کند

عبداله مومنی در تحليل وضعيت سياسی کشور با اشاره به وضعيت سازمان ادوار تحکيم گفت: سازمان در قياس با ساير احزاب وگروههای موجود در کشور از ظرفيت پذيرش نيروهای جديدبرخوردار است و اين امکان به يمن اعتماد نسبی مخاطبان سازمان به دليل عملکرد و ديدگاههای شفاف و روشن اين مجموعه و همچنين نسبت ما با دانشگاه و روشنفکران ايجاد شده است. اين در حالی است که احزاب ايرانی عمدتا با بحران دفع نيرو و بی اعتمادی به دليل عملکردهای غير شفاف مواجه هستند. بنابراين وظيفه خود ميدانيم که در جهت تقويت اين اعتماد گام برداريم.

مومنی با تاکيد بر التزام سازمان دانش اموختگان به قانون اساسی گفت: دموکراسی و حقوق بشر دو معيار اساسی برای سازمان ادوار تحکيم است و تعامل با نيروهايی که به اين دو اصل اعتقاد عملی دارند از اهميت برخوردار است. . مومنی تصريح کرد: استراتژی دوسالانه سازمان ادوار مبنايی برای حرکت اين مجموعه در دو سال آينده است.

مومنی اهتمام به کار تشکيلاتی و همچنين فعاليتهای حقوق بشری را اولويت های مشخص سازمان ادوار دانست و گفت: برای گذار مسالمت آميز به دموکراسی تلاش در جهت توانمند سازی جامعه مدنی از طريق تقويت و ساماندهی احزاب و نهادهای مدنی ضروری است . در کنار اهميت به نهادسازی،در عملکرد اين مجموعه دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندان بر مبنای اعلاميه جهانی بی هيچ تمايزی و در دوره جديد استمرار پيدا خواهد کرد.

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم با تحليل انتخابات مجلس هشتم و نتايج آن گفت: اگر تا پيش از اين انتخابات برخی نيروهای سياسی با توجه به تجربه دوران اصلاحات معتقد به تلاش برای ايجاد اصلاحات از طريق شيوه های پارلمانتاريستی بودند، حاکميت با برگزاری انتخابات بدين شيوه نشان داد که می خواهد کار امدی را از انتخابات سلب کند تا اين ابزار کمترين توان را در راستای تاثير در انتقال قدرت در ساخت سياسی کشور داشته باشد.

مومنی با اشاره به عملکرد اصلاح طلبان گفت: متاسفانه نيروهای اصلاح طلب ايجاد اصلاح از طريق شرکت در انتخابات و قدرت را تنها شيوه اصلاحی می دانند.

مومنی گفت : مشخص نيست که بر مبنای چه تعريفی برخی از اصلاح طلبان خود را شاقول و معيار اصلاحات و حرکت اصلاحی می دانند و مدعی هستند که فلان فرد يا گروه اصلاح طلب نيست و يا ربطی به جريان اصلاحی در کشور ندارد.

مومنی ادامه داد: نيروهای سياسی با توجه به انکه بخشهايی از حاکميت هرگونه امکان برای حضور در قدرت را از انان سلب کرده است و در سال گذشته دولت برخوردهای شديد و تهاجمی را در قبال فعالان سياسی-مدنی از خود بروز داده از جمله زنان و دانشجوان را شديدا سرکوب کرده ، بايد به دنبال در پيش گرفتن يک استراتژی واحد باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مومنی در عن حال گفت: در چنين شرايطی که فشار به جامعه مدنی هرروز شدت ميگيرد و ضرورت اصلی نيروهای تحول خواه،همگرايی و انسجام اين نيروها در مواجهه با تنگناها است،متاسفانه برخی از نيروهای اصلاح طلب در برخورد با نيروهايی که رويکرد انتقادی تری به وضع موجود دارند،گوی سبقت را از محافظه کاران ربوده اند.

مومنی با اشاره به وضعيت نامناسب فشارهای اقتصادی بر شهروندان و همچنين سياستهای بسته و انقباضی دولت نهم در عرصه سياسی ادامه چنين روندی را موجب سرخوردگی و نارضايتی عمومی مردم از دولت دانست و با توجه به فشارهای بين المللی عليه کشور، پراکندگی و تشتت نيروهای تحول خواه،امکان تاثيرگذاری و تغغير وضع موجود را ممکن ندانست و بيان کرد که در اين شريط هيچ نيروی سياسی به تنهايی امکان تاثير گذاری و خروج از بن بست را نخواهد داشت.

دبير سابق تشکيلات دفتر تحکيم وحدت با اشاره به نقش برجسته دانشگاه در ايجاد هم پوشانی درميان نيروهای سياسی و مدنی و دغدغه تاريخی دانشجويان در تلاش برای تحقق آزادی و دموکراسی در کشور ياداور شد: فعالان دانشگاهی با توجه به اينکه اصولا نبايد دغدغه تصاحب قدرت ، داشته باشند، از اين رو می توانند نقش بسيار موثری را در ايجاد فضايی مناسب برای گفتگو ميان نيروهای مختلف سياسی و روشنفکران در راستای تعيين استراتژی واحد ايفا کنند.

Copyright: gooya.com 2016