چهارشنبه 4 اردیبهشت 1387

گزارش کامل تجمع و تريبون آزاد "در حسرت عدالت" در پلی تکنيک، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: تجمع و تريبون آزاد دانشجويی «در حسرت عدالت» امروز، سه شنبه ۳ ارديبهشت، در اعتراض به صدور حکم ناعادلانه ۷۸ ماه حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه اميرکبير، صدور احکام سنگين برای دانشجويان توسط دادگاه انقلاب و کميته های انضباطی و… برگزار شد.

اين برنامه ابتدا با پخش سرود «يار دبستانی» و «ای ايران» و سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی آزاد بايد گردد» و «مرگ بر ديکتاتور» در ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شد. دانشجويان، که تعداد آن ها به بيش از ۸۰۰ نفر می رسيد، تصاوير مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری و همچنين پلاکاردهايی با اين مضامين در دست داشتند: «نصر من الله و فتح قريب، ننگ بر اين دولت مردم فريب»، «تا آزادی ياران در بندمان، از پای نخواهيم نشست»، «صدور حکم سه دانشجوی پلی تکنيک، قانونی شدن نقض قانون»، «اشک مادران دل خسته مجيد، احمد و احسان را چه کسی خواهد زدود؟»، «محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد» و… .

نريمان مصطفوی، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، که اجرای اين تريبون آزاد را بر عهده داشت، در ابتدا متنی را قرائت کرد. در اين متن آمده بود: «بارها از خودم پرسيده ام چرا؟ پرسيده ام چطور شد که اين طوری شد؟ و هر بار فقط نگاهی انداخته ام به آسمان و می دانسته ام که جايی زير همين آسمان تو نشسته ای بين ديوارهای تنگ سلول و خيره مانده ای به صدای بی عدالتی…حالا روزها، هفته ها و ماه ها گذشته و تصوير رنگی تو در ديوارهايی پلی تکنيک عادت شده. حالا يک سالی گذشته از روزی که تو بر پله های همين دانشگاه فرياد زدی و از بی گناهی ات سخن راندی…من پرم دوست من! من از روزهای بی تو گذشته، از شنيدن رنج و شکنجه ات، از ديدن اشک تلخ مادر دل شکسته ات…من پرم از محروميت ها، ظلم ها و دهن دوختن ها. پرم از جای خالی تو در کلاس و از ناجوانمردی حاکمان افسارگسيخته. من پرم از بی عدالتی و نمی دانم آزادی در کدام حفره اين شهر خاموش سر فرو در چاه کرده، رنج هايش را می گريد و فرياد می کند؟ من پرم دوست من! من از تو پرم!»

به گزارش خبرنامه اميرکبير محسن سيدين، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی اميرکبير، به عنوان اولين سخنران با اشاره به فارغ التحصيلی خود گفت: «چند سالی است که از پلی تکنيک رفته ام. اما خاک پلی تکنيک آن قدر گيراست که تمام فارغ التحصيلان اين دانشگاه دوست دارند دوباره به پلی تکنيک بازگردند. امروز پلی تکنيک و رفتاری که با سه دانشجوی در بند می شود، تبديل به سنگ محک نظام در خصوص پايبندی به آزادی، علم و عدالت شده است.»

سيدين در ادامه با اشاره به حکم صادره برای سه دانشجوی در بند دانشگاه در دادگاه عمومی و تجديدنظر گفت: «قاضی در دادگاه عمومی در حکم چندين صفحه ای که صادر کرده اثبات کرده که اين سه نفر بی گناهند. ولی عيدی آن ها يک حکم دو صفحه ای و بی علت است که با پشتوانه مستندات بی پايه وزارت اطلاعات صادر شده است. مدعيان عدالت کجا هستند؟ جنبش عدالت خواهی دانشجويان کجا هستند؟ چرا همه خفقان گرفته اند؟ آن ها برای رسيدن به مقاصدشان به مقدسات هم توهين کردند.»

اين عضو انجمن اسلامی اميرکبير در ادامه با اشاره به مزدور خواندن همه اقشار توسط دولتمردان فعلی گفت: «کارگر، دانشجو، دراويش و… را مزدور می خوانند. حتی وزيری که يک روز از دولت خارج شده و انتقاد می کند را به خيانت متهم می کنند. تا آن جا که صدای خودی های هم در آمده است. قانون ظالمانه را بايد ناديده گرفت. نبايد اجازه بدهيد کرامت انسانی مان را لکه دار کنند. دور نيست که روزی اين ساقه ظلم بشکند و فرو بريزد.»

سخنران بعدی مهديه گلرو، نايب دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه، بود. گلرو در ابتدا با اشاره به گذشت يک سال از جعل نشريات دانشجويی در دانشگاه اميرکبير گفت: «من تولد يک سالگی آزادی خواهی دانشجويان را به قاضی حداد، مرتضوی، اژه ای و احمدی نژاد تبريک می گويم که زندان ها را از کارگران، دانشجويان، معلمان و… پر کردند و رکورد زده اند. در حالی که هموطنان ما در گرگان و آذربايجان از سرما جان باختند، گاز ما را به پاکستان و هند می دادند. حال بايد ديد پهلوی بيشتر باج می داد يا اين ها.»

اين دانشجو در ادامه با اشاره به فضای فعلی دانشگاه ها افزود: «الآن دانشگاه ها تبديل به تريبون اصولگراها و احمدی نژاد شده است. اگر ما در دانشگاه تريبون می گذاريم فقط برای اعتراض به حاکميت نيست، بلکه برای اين است که در دانشگاه ها هم دادگاه بر پا کرده اند فقط اسمش کميته انضباطی است. وزير ارشادی که می گويد مردم نمی فهمند و بايد بعضی از کتاب ها سانسور شوند به شعور مردم توهين می کند.»

يکی از فعالين دانشجويی دانشگاه آزاد به عنوان سخنران بعدی اين تريبون در ابتدا به يک سال حبس سه دانشجوی اميرکبير اشاره کرد و گفت: «امروز که در ميان شما آمده ايم يک سال از اسارت آزادی و آزادگی می گذرد. اين يک سال در حالی گذشت که دانشجويان از طرف مردم تبرئه شده اند. قوه قضاييه نتوانست در خصوص پرونده اين سه دانشجو به صورت مستقل عمل کند. آرزوی ما استقلال قوه قضاييه از کانون های قدرت است. اين پروژه را برای انتقام گيری از دانشجويان در خصوص حماسه ۲۰ آذر کليد زدند که خوشبختانه به شکست انجاميد.»

اين فعال دانشجويی با اشاره به بحث انتخابات مجلس و اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: «جنبش های کارگری، زنان، دانشجويان و… به شدت سرکوب شده اند. اصلاح طلب ها نه می خواهند و نه می توانند که از حقوق ما دفاع کنند و هيچ تناسبی بين حرف و عملشان نيست. امروز دانشجويان ثابت کرده اند که تنها راه پيشرفت دموکراسی ايستادگی است، نه چانه زنی و سازش.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير يکی ديگر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنيک در سخنان کوتاهی گفت: «سلام و درود بر مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری. متاسفانه با فشار وزارت اطلاعات حکم اين سه يار دبستانی ما تاييد شد در حالی که آن ها در دادگاه افکار عمومی تبرئه شدند. پروژه جعل نشريات دانشجويی شکست خورد، فقط تنها نکته منفی آن برای ما زندانی شدن سه نفر از دوستانمان بود. پيام من به احمدی نژاد که توانايی کنترل قيمت مرغ و تخم مرغ را ندارد و می خواهد جهان را مديريت کند اين است که دانشجويان آخرين سنگر آزادی خواهی، دانشگاه، را ترک نخواهند کرد.»

سخنران بعدی عباس زاده، دبير انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصير، در سخنان گفت: «اينجا همان کشوری است که قاضی القضات آن مدعی رعايت حقوق شهروندی و حقوق بشر در آن است. اما قوه قضاييه هم به بازوی عملياتی قوه قهريه تبديل شده است. چرا که عليرغم شکنجه شدن دوستان ما، دادگاه تجديدنظر با لغو حکم تبرئه، حکم حبس دانشجويان را تاييد کرد. البته اين رفتار چندان هم تعجب برانگيز نيست. من ضمن همدردی با خانواده های اين سه دانشجو، اعلام می کنم که ما برای آزادی آن ها تمام تلاش خود را خواهيم کرد و به مبارزه ادامه خواهيم داد.»

آخرين سخنران اين تريبون اسماعيل سلمانپور، عضو انجمن اسلامی اميرکبير، بود. اين دانشجوی محروم از تحصيل و ممنوع الورود به دانشگاه گفت: «سلام به دوستان عزيزم که بعد از ۸ ماه آن ها را می بينم. دوستان در بند ما الان خوشحالند که پلی تکنيک هنوز زنده است و عليرغم خواست احمدی نژاد که قصد داشت صدای دانشگاه ها را خفه کند، دانشگاه ها همچنان پايدار هستند. دوست ما آقای صداقتی به ۲ سال حبس محکوم شدند، پدارم رفعتی به دادگاه احضار شده است. اما روزی خواهد رسيد که ديگر در پلی تکنيک اثری از عليرضا رهايی و دروغ گويی و ظلم و جور او نخواهد بود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان اين تريبون نريمان مصطفوی به سختی يک سال گذشته برای دانشجويان اميرکبير اشاره کرد و گفت: «در يک سال گذشته بيش از ۱۰ نفر از دانشجويان اميرکبير بازداشت شدند، بيش از ۲۰ نفر به دادگاه انقلاب احضار شدند، بسياری با حکم کميته انضباطی از تحصيل محروم شدند، دوستان ما در زندان شکنجه شدند و… . اما انجمن اسلامی در مقابل تمام اين فشارها ايستادگی و مقاومت کرد. ما بر عهد خود با دانشجويان پايبند مانديم و همان طور که يک سال پيش شورای مرکزی انجمن را تحويل گرفتيم، وقت آن است که امروز آن را به دوستان ديگر تحويل دهيم. تعرفه هايی که هم اکنون در حال پخش شدن است، تعرفه های انتخابات سالانه شورای مرکزی انجمن اسلامی است و از دانشجويان محترم درخواست می کنم آرای خود را به صندوق بريزند.»

به گزارش خبرنامه اميرکبير در پايان اين تريبون انتخابات انجمن اسلامی اميرکبير با شرکت دانشجويان برگزار شد. نيروهای انتظامات، حراست و بسيجيان دانشگاه که انتظار برگزاری انتخابات انجمن را نداشتند، در حين برگزاری انتخابات در بهت و حيرت فرو رفته بودند. بدين ترتيب انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنيک نيز برگزار شد. دانشجويان تجمع کننده سپس با خواندن سرود «يار دبستانی» و «ای ايران» به سمت درب حافظ دانشگاه راهپيمايی کردند. دانشجويان در مقابل در، با مشاهده مامورين حراست دانشگاه شعار دادند: «حراست برو گمشو».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل تجمع و تريبون آزاد "در حسرت عدالت" در پلی تکنيک، اميرکبير' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016