دوشنبه 16 اردیبهشت 1387

تنها راه جلوگيری از جنگ، گزارشی از کنفرانس دو روزه "انجمن آزادی خاورميانه" در برلين، برگردان از الاهه بقراط

* تمرکز کنفرانس دو روزه «انجمن آزادی خاورميانه» بر روش‌های تروريستی رژيم ايران عليه مردم خود و گروههای مخالف در تبعيد و همچنين خطرات ناشی از برنامه‌های اتمی اين رژيم برای اسراييل و غرب و نقش ناچيز دولت آلمان در تحريم‌های همه جانبه بود.

«انجمن آزادی خاورميانه- برلين» در روزهای دوم و سوم ماه مه يک کنفرانس بين المللی در شهر برلين برگزار کرد که در آن سخنرانانی از اروپا، اسراييل، آمريکا و هم چنين تبعيديان ايرانی حضور داشتند. بر اساس گزارش اين انجمن الی ويزل Elie Wiesel متفکر مشهور يهودی و برنده جايزه صلح نوبل که خود از بازماندگان هولوکاست است، پيامی به اين کنفرانس فرستاد.
در اين گزارش آمده است برای نخستين بار در اروپا، مخالفان تبعيدی رژيم ايران، اسراييلی‌ها، آمريکايی‌ها و اروپايی‌ها در باره تهديدی که از سوی جمهوری اسلامی ايران و برنامه های اتمی آن متوجه اسراييل و غرب است به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در کنفرانس يادشده که زير عنوان «معامله طبق معمول؟ جنگ مقدس عليه اسراييل و غرب و واکنش آلمان» انجام شد، سيصد و هفتاد نفر از عرصه‌های مختلف سياسی، علمی، اقتصادی و نهادهای جامعه مدنی شرکت کردند.
تمرکز کنفرانس بر روش‌های تروريستی رژيم ايران عليه مردم خود و گروههای مخالف در تبعيد و همچنين خطرات ناشی از برنامه‌های اتمی اين رژيم برای اسراييل و غرب و نقش ناچيز دولت آلمان در تحريم‌های همه جانبه بود.
پروفسور الی ويزل، برنده جايزه صلح نوبل، در پيام ويدئويی به اين کنفرانس تأکيدکرد که جامعه جهانی بايد به برنامه‌های رژيم ايران که قصد نابودی اسراييل را دارد، واکنش مناسب نشان دهد.
ايرانيان مخالف شرکت کننده در اين کنفرانس از «گفتگوی انتقادی» با تهران که از سالها پيش توسط آلمان پيش برده می‌شود، به شدت انتقاد کردند. بنا به اظهارات سخنگوی حزب سبز ايران، اين استراتژی شکست خورده به يکی از دلايل استحکام رژيم تبديل شده است.
سخنگوی «انجمن آزادی خاورميانه» اين کنفرانس را يک موفقيت بزرگ ارزيابی کرد و گفت: «اينکه ايرانيان تبعيدی، اسراييلی‌ها، آمريکاييان و اروپاييان دور هم بنشينند و درباره خطرات ناشی از برنامه‌های اتمی رژيم جمهوری اسلامی برای مردم ايران و اسراييل گفتگو کنند، يک پديده نو است». او افزود بسيار وحشتناک است که صدراعظم آلمان تهديدهای نابودکننده از سوی ايران عليه اسراييل را مطرح کرد ولی سخنان وی هيچ پيامد عملی نداشت. در آلمان به عنوان بزرگترين شريک تجاری ايران، به روش معمول معامله با رژيم جريان دارد. به گفته سخنگوی انجمن، اين آلمان است که کليد توقف برنامه‌های اتمی رژيم ايران را در دست دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين کنفرانس دولت آلمان را فرا خواند دست به عمل قاطعانه بزند. توقف صدور کالاهای اساسی در عرصه تکنولوژی، توليد انرژی و صنايع ماشين‌سازی می‌تواند در مدت کوتاهی رژيم ايران را مجبور به توقف برنامه‌های اتمی خود سازد. با توجه به تهديد «محو اسراييل از نقشه جهان» فراخواندن سفير آلمان از تهران می‌توانست تنها واکنش سياسی مناسب باشد. اين کنفرانس بر اين نتيجه تأکيد کرد که تنها راه جلوگيری از جنگ عليه ايران همانا تحريم‌های فراگير و يک جانبه اقتصادی و سياسی از سوی دولت آلمان است.

Copyright: gooya.com 2016