چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387

سرکوب وب‌نگاران فمينيست را متوقف کنيد، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز از مقامات ايران می‌خواهد سرکوب وب‌نگاران فمينيست و مدافعان حقوق زنان را متوقف کند. از آغاز سال جاری بسياری از آنها به زندان و شلاق محکوم شده اند. پروين اردلان وب‌نگار سايت تغيير برای برابری به دو سال زندان تعليقی محکوم شده است.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند : " اينترنت تنها وسيله‌ بيان خواست های مدافعان حقوق زنان در عرصه‌ی عمومی و جامعه است. اما سايت های ‌مدافع حقوق زنان هدف سانسور و مسدودسازی و وب‌نگاران فمينيست قربانی آزار و اذيت مدام قضايی- امنيتی قرار می گيرند. ما از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهيم به اين سرکوب پايان دهند . "

در تاريخ ١٣ ارديبهشت اعلام شد پروين اردلان وب‌نگار سايت تغيير برای برابری از سوی شعبه ١٣ دادگاه انقلاب تهران به " اتهام اجتماع و تبانی غير قانوين و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور طبق ماده ٦١٠ قانون مجازات اسلامی و رعايت ماده ٢٥ قانون مجازات اسلامی" به دو سال زندان محکوم شده است. اين حکم به مدت سه سال تعليق شده است.

اين روزنامه نگار و وب نگار فمينيست، در فروردين ماه سال جاری نيز از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام "تبانی و اجتماع جهت بر هم زدن امنيت کشور" به شش ماه زندان قطعی و دوسال نيم زندان تعليقی، برای شرکت در تظاهرات مسالمت آميز ٢٢ خرداد ١٣٨٥در تهران محکوم شده بود. در اين تظاهرات بر روی پلاکارد های زنان نوشته شده بود " ما زنيم، انسانيم، اما حقی نداريم و حقوق زنان حقوق بشر است." حکم زندان اخير در رابطه با تجمع مسالمت آميز دها تن از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه انقلاب اسلامی در روز ١٣ اسفند ١٣٨٥ صادر شده است. وی در اين روز پس از محاکمه به همراه ٣٤ نفر از فعالان و روزنامه نگاران حاضر در محل دستگير و چند روز را در زندان اوين گذراند. پروين اردلان برنده ی جايزه حقوق بشر اولاف پالمه در سال ٢٠٠٧ است.

برای شرکت در تجمع مسالمت آميز در برابر دادگاه انقلاب اسلامی در روز ١٣ اسفند ١٣٨٥ تعدادی ديگر از مدافعان حقوق زنان که در نشريات متفاوت و از جمله سايت های اينترنتی مدافع حقوق زنان مقاله می نويسند از جمله روزنامه‌نگاران نسرين افضلی، مرضيه مرتاضی لنگرودی و ناهيد جعفری هر کدام به شش ماه زندان و ده ضربه شلاق محکوم شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سايت‌های اطلاع رسانی زنان و يا مدافع حقوق زنان به شکل منظم مسدود می شوند. از اول ارديبهشت ماه سايت شيرزنان اولين هفته نامه ورزش زنان در ايران مسدود شد ه است. از سوی ديگر سايت های مدافعان حقوق زنان: کانون زنان ايرانی ، تغيير برای برابری، مدرسه فمينستی . ميدان همچنان مسدود هستند. سايت اطلاع رسانی فرارو نيز بدون هيچ توضيحی از تاريخ اول تا ٥ ارديبهشت مسدود شده بود.

گزارشگران بدون مرز ياد آور می شود که ايران يکی از سرکوبگر ترين کشورهای خاورميانه در عرصه اينترنت است و در ليست کشورهای "دشمنان اينترنت" در جهان قرار دارد. در اين کشور در طی سال گذشته ده‌ها وبلاگ‌نويس و وب‌نگار بازداشت شده‌اند. ايران همچنين در رده بندی آزادی مطبوعات در کشورهای جهان در رده ١٦٦ ( از ميان١٦۹ کشور ) قرار گرفته دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سرکوب وب‌نگاران فمينيست را متوقف کنيد، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016