چهارشنبه 1 خرداد 1387

اظهارات منوچهر متکی در باره سفر سولانا، بسته پيشنهادی ايران، واقعه شيراز و همکاری با آزانس، ايسنا


منوچهر متکی گفت: آقای سولانا درخواست کرده‌اند که به ايران بيايند و با اصل سفر ايشان به ايران موافقت شده، ولی زمان سفر هنوز مشخص نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران گفت: بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران به مقاصد واصله ارسال شده است و ما برخی از انعکاس‌ها را در مورد اين بسته در دست بررسی داريم و طرف‌های مقابل اين بسته را مهم و قابل بررسی تشخيص داده‌اند و ما نيز با بسته آنها با چنين رويکردی برخورد خواهيم کرد؛ در واقع تعامل ما نسبت به بسته آنها نيز براساس همين نگاه خواهد بود.

وی هم چنين گفت: آقای سولانا درخواست کرده‌اند که به ايران بيايند و با اصل سفر ايشان به ايران موافقت شده، ولی زمان سفر هنوز مشخص نيست.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا بعد از گزارش محمد البرادعی، سولانا به ايران سفر خواهد کرد گفت: زمان سفر هنوز مشخص نيست.

وی هم چنين جنايت‌های اخير شيراز و بحث پيگيری اين جنايت ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث پيگيری اين جنايت در دستور کار مشترک وزارت اطلاعات، قوه قضاييه و وزارت خارجه است و مدارک و موارد مطروحه در دست تدوين و بسته بندی است و اين پرونده در سه حوزه سياسی، حقوقی و قضايی پيگيری می‌شود؛ البته موارد کلی اين پرونده توسط مسوولان امنيتی و اطلاعاتی اعلام شده و همانطور که گفتم وزارت خارجه در جلساتی که با اين دستگاه‌ها دارد از طريق مقررات اين مساله را پيگيری می‌کند.

او در پاسخ به اين سوال که شما با توجه به اين که البرادعی در آينده ای نزديک به ارايه گزارشی از فعاليت های ايران خواهد پرداخت شما انتظارتان از وی در مورد گزارش چيست گفت: انتظار ما اين است که آژانس و ساير سازمان های وابسته به سازمان ملل در چارچوب مقررات و ضوابط و بدون هيچ گونه تبعيضی برخورد کنند و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس سازنده و در مسير منطقی بوده و جمهوری اسلامی ايران در چارچوب ان.پی.تی عمل کرده و ما اميدواريم آژانس به اين مسايل توجه کند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، متکی، در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که نماينده پارلمان آلمان که به ايران آمده بود روز گذشته اعلام کرد که ممکن است در بسته پيشنهادی ۱+۵ که به ايران مطرح می‌شود بحث پيش شرط تعليق غنی‌سازی نيز مطرح باشد، گفت: ما چون هنوز بسته پيشنهادی را دريافت نکرده‌ايم ترجيح می‌دهيم که اظهارنظری نکنيم و اجازه دهيم که بسته را دريافت کنيم.

وزير امور خارجه در مورد مذاکره ايران و آمريکا در مورد عراق گفت: گفت‌وگو با آمريکا سه دوره انجام شد ولی به دليل اقدامات اخير نيروهای خارجی در عراق و کشتار مردم عراق در شهرهای مختلف اين مذاکرات در حال حاضر در تعليق است.

متکی هم‌چنين در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا که آيا شما از مجامع بين‌المللی جهت پيگيری حوادث شيراز کمک خواهيد گرفت يا نه؟ گفت: ما از همه ابزارهای سياسی، بين المللی و حقوقی برای نشان دادن چهره کريه جنايتکاران استفاده می‌کنيم.

وی در پاسخ به اين سوال که اگر در بسته پيشنهادی اروپا بحث تعليق مطرح بود شما چه می‌گوييد؟ اظهار کرد: اجازه بدهيد که ما بسته را دريافت کنيم و ببينيم که محتوای آن چيست البته شما همه از مواضع ما در بحث هسته‌يی اطلاع داريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا که گفته می‌شود وزيران خارجی کشورهای اروپايی قصد دارند به ايران بيايند گفت: هنوز چنين درخواستی به دست ما نرسيده است.

وی در پاسخ به اين سوال که شبکه العربيه ادعا کرده که ايران يک تضمين امنيتی از آمريکا گرفته است به اين شرط که مجامع بين‌المللی در بحث غنی‌سازی بر فعاليت‌های هسته‌يی ايران و بحث غنی‌سازی نظارت کنند، افزود: ما هيچ درخواستی در بحث هسته‌يی نداشته‌ايم و بحث تمام شده است و ما همکاری‌های خوبی با آژانس داشته‌ايم و ما درخواستی برای تضمين امنيت نداشته‌ايم.

Copyright: gooya.com 2016