دوشنبه 6 خرداد 1387

در پايان سفر سه ماهه، ابراهيم يزدی به ايران بازگشت

دکتر ابراهيم يزدی دبير کل نهضت آزادی ايران يک‌شنبه شب وارد فرودگاه بين‌المللی امام خمينی تهران شد و مورد استقبال نزديکان و همفکران خود قرار گرفت.
يزدی سه ماه پيش برای انجام چند سخنرانی در مراکز علمی و فرهنگی، ديدار با فرزندان و انجام معاينات پزشکی به امريکا سفر کرده بود. يزدی در حالی يکشنبه شب به تهران بازگشت که سفر اخير او با حاشيه‌ها و بازتاب‌های مختلفی در محافل سياسی متفاوت داخل و خارج از کشور همراه شد به گونه ای که برخی رسانه‌ها در داخل کشور از يک سو و از سوی ديگر برخی رسانه‌های خارجی به او اتهاماتی وارد کردند. اگر در خارج از کشور ابراهيم يزدی دبير کل نهضت آزادی ايران به دليل تأکيد و پای فشاری بر خط مشی اصلاح در درون کشور مورد انتقاد قرار گرفت، در داخل کشور نيز رسانه‌های وابسته به جناح حاکم با تحريف سخنان او در موسسه خاورميانه واشينگتن که در تاريخ ۱۶ فروردين ماه ۱۳۸۷ انجام شده بود و انتساب شعار تغيير سيستم و قانون اساسی به او کوشيدند با انجام مصاحبه‌ها و فضاسازی‌هايی، برخی نيروهای اصلاح‌طلب را به مقابله با دکتر يزدی وادارند. يزدی در آن سخنرانی گفته بود که "مسير منتهی به دموکراسی، راهی هموار نيست. فراگيری دموکراسی، فرآيندی زمان‌بر و نفسگير است. نياز به شکيبايی، سختکوشی، پايداری و عشق و ايمان بسيار به راهی دارد که همه برای آن می‌کوشيم." اما او در سخنرانی خود بر موضوع ديگری نيز تأکيد کرده بود. "ايرانيان اساسا ميهن‌دوست هستند و هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورشان را نمی‌پسندند و قبول نمی‌کنند. صراحتا و صادقانه بگويم که خط‌مشی آمريکا در مورد ايران کمکی به آرمان دموکراسی در کشور ما نمی‌کند و بلکه به آن آسيب می‌رساند. اين سياست به يک بازنگری و تغيير اساسی نياز دارد."
فضاسازی عليه شخص دکتر يزدی در حالی صورت گرفت که نهضت آزادی ايران، تشکلی که ابراهيم يزدی دبير کلی آن برعهده دارد در روزهای گذشته با تشديد محدوديت‌ها از سوی حاکميت برای فعاليت مواجه شده است. به گونه‌ای که مأموران امنيتی و انتظامی حتی از قرائت فاتحه و ادای احترام توسط اعضا و همفکران اين تشکل بر مزار آيت الله طالقانی در بهشت زهرا جلوگيری کردند. آنان از آنجا که نتوانسته بودند مراسم رسمی سالگرد تأسيس تشکل خود را برگزار کنند تصميم گرفتند با حضور در بهشت زهرا بر سر مزار آيت الله طالقانی از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران حاضر شده و نسبت به مقام او ادای احترام کنند. اين برخورد و ممانعت در حالی انجام شد که مراسم سيزدهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان دبيرکل فقيد نهضت آزادی ايران و نخست‌وزير دولت موقت نيز که قرار بود در اوايل بهمن‌ماه ۱۳۸۶ برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شده بود. همان‌گونه که مراسم ششمين سالگرد درگذشت دکتر سحابی نماينده تهران در اولين دوره مجلس پس از انقلاب ۵۷ و رئيس سنی اين دوره از مجلس و از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران که قرار بود اواخر فروردين‌ماه ۱۳۸۷ برگزار شود به دليل مخالفت نهادهای امنيتی لغو شد. اما اين مخالفت‌ها تنها به برگزاری مراسم رسمی منتهی نشد. به گونه‌ای که ماموران امنيتی و انتظامی با حضور در امام‌زاده عبدالله – محل دفن دکتر سحابی – حضور خانواده و نزديکان دکتر سحابی را که برای قرائت فاتحه به آنجا رفته بودند زير نظر گرفتند.
اين محدوديت‌ها در حالی تشديد شده است که کسانی با استفاده از برخی رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به مبارزات شخصيت‌های ملی و سياسی شبهه وارد می‌کنند.
شبهاتی که فقط به حوادث پس از انقلاب منتهی نمی‌شود. عده‌ای از يک سو با به چالش کشاندن جمعی از شخصيت‌های سياسی و ملی به اينجا رسيده‌اند که انقلاب را زيرسوال ببرند و در تلاشند تا به نوعی مسوولان قبل از انقلاب حتی نظاميان رژيم پهلوی را تبرئه کنند. بنابراين بدين وسيله سعی دارند با مخدوش کردن اهداف انقلاب و پيوند حوادث پس از انقلاب با خود انقلاب در حقيقت کل اعتراض مردم به سلطنت پهلوی را لوث کنند.
از سوی ديگر در کنار تحرکات رسانه‌های خارجی، شبکه سوم سيمای جمهوری اسلامی در برنامه‌ای به نام «محرمانه» درصدد بازخوانی انقلاب و پاسخ به برخی شبکه‌های تلويزيونی و رسانه‌های خارجی که سعی می‌کنند رفتار انقلاب را نقد کند، برآمده است.
از سوی ديگر جريان فکری، سياسی ملی- مذهبی و وابستگان به اين جريان از جمله دکتر ابراهيم يزدی مورد حمله قرار می‌گيرند و اتهام‌های نادرستی به آنان نسبت داده می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين در اين برنامه‌ها سمت و سويی وجود دارد که عناصر مبارز ملی، منافع ملی و اهداف انقلاب مخدوش می‌شود. اقدامی که با واکنش مهندس عزت الله سحابی عضو شورای انقلاب واز چهره‌های شاخص جريان فکری، سياسی ملی – مذهبی مواجه شد. او همچون گذشته با تأکيد بر حقانيت اهداف انقلاب نسبت به انگيزه برخی جريان‌ها برای تخريب شخصيت‌های ملی مؤثر در انقلاب و ارائه تاريخ انقلاب آنگونه که خود می‌خواهند هشدار می‌دهد. از همين‌رو او با دفاع از ابراهيم يزدی دبيرکل نهضت آزادی ايران، اتهاماتی را که توسط برخی رسانه‌ها در داخل کشور از يک سو و از سوی ديگر برخی رسانه‌های خارجی در ماه‌های اخير بر او وارد شده را رد کرده و بر صداقت و نقش موثر او در انقلاب سال ۵۷ تاکيد می‌کند. همانگونه که محمد توسلی رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران تأکيد دارد که اين تشکل سياسی از همان بدو پيروزی انقلاب اسلامی در مقابل تغييرات راديکال و يک شبه که در آن ايام توسط برخی افراد و گروه‌ها مطرح می‌شد، ايستاده بود و بر تغييرات گام‌به‌گام و اصلاحات تدريجی در راستای اصول و آرمان‌های انقلاب در دولت موقت تاکيد می‌کرد.
از همين رو اين تشکل با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، کماکان بر مبارزه علنی، قانونی و مسالمت‌آميز به عنوان استراتژی اصلی اين تشکل عمل کرده است.
به اين ترتيب دکتر يزدی در پايان سفر سه ماهه‌اش به ايران بازگشت تا همانطور که در سخنرانی خود در مؤسسه خاورميانه واشينگتن گفته بود، نشان دهد به تغييرات دموکراتيک در ايران هم منطقاً و هم قلباً خوش بين است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در پايان سفر سه ماهه، ابراهيم يزدی به ايران بازگشت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016