چهارشنبه 5 تیر 1387

اعتراض شديد انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، به تشديد فشارها عليه آزادي قلم و مطبوعات

شوراي مركزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در نشست روز چهارشنبه 5/4/1387 خود موضوع لغو پروانه انتشار روزنامه تهران امروز و تهديدهاي جدي جديد عليه تشكل هاي صنفي و مطبوعاتي را با نگراني فراوان مورد بررسي قرار داد و اعتراض شديد خود را نسبت به تشديد فشارها عليه آزادي قلم و مطبوعات بيان كرد.

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات عصر روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي در اين زمينه اعلام كرد:

در جديدترين اقدام عليه سازمان هاي غيردولتي و نهادهاي مدني، و در راستاي تشديد فشارهاي عليه آزادي مطبوعات، وزارت كار و امور اجتماعي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران را واجد شرايط انحلال دانسته است. مسئولان اين وزارتخانه در حالي يكي از بزرگترين و فراگيرترين تشكل هاي صفي ايران را به انحلال و جلوگيري از برگزاري مجمع عمومي و انتخابات تهديد كرده اند كه پيش از اين ديگر بخش هاي حكومت نيز بارها آزادي بيان و قلم،ا از جمله با توقيف و تعطيل نشريات مستقل و منتقد و نيز با احضار و بازداشت روزنامه نگاران، به اشكال گوناگون مورد تحديد قرار داده بوده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صرفنظر از ظواهر اداري- حقوقي نامه ي اخير وزارت كار و امور اجتماعي كه ايرادهاي حقوقي آن بر پيگيران ماجرا، ناظران مستقل و حقوقدانان آشكار است، بايد تاكيد كرد كه بدون ترديد عملكرد انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران طي ده سالي كه از تاسيس آن مي گذرد، تامين كننده ي منافع برخي از نهادها و عناصر حكومتي نبوده است. از اين رو، تهديد كنندگان انجمن صنفي روزنامه نگاران، در پوششي حقوقي، اما با انگيزه هاي سياسي، خانه ي اميد و آخرين ملجا دفاع از حقوق صنفي خبرنگاران، عكاسان و... را هدف قرار داده است.

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات ضمن بيان اعتراض شديد خويش نسبت به اقدام اخير وزارت كار، دولت آقاي احمدي نژاد را به تجديد نظر در نحوه ي مواجهه با روزنامه نگاران و مديران مطبوعات- چه از طريق اصلاح اقدام هاي هيات نظارت بر مطبوعات و چه از طريق تصحييح رويكرد وزارت كار- فرا مي خواند. اعمال محدوديت عليه روزنامه نگاران و مطبوعات به مثابه ي ركن چهارم دموكراسي، نه تنها محروم ساختن جامعه از روشنگران و دلسوزان خود كه بي نصيب ساختن حكومت از كانال هاي ديده باني و نقد است.

انجمن همچنين اهالي مطبوعات به ويژه روزنامه نگاران را به حمايت جدي از مامن صنفي خود، با بهره جستن از تمامي امكان هاي قانوني و ابزارهاي حقوقي و مدني، فرامي خواند. هرگونه اهمال و ضعف در پشتيباني قاطع از انجمن روزنامه نگاران ايران نه تنها در مغايرت با ادعاها و ماهيت روشنفكرانه ي روزنامه نگاران كه در تضاد با ضرورت از حقوق صنفي خود خواهد بود.

انجمن اميدوار است كه اقشار مختلف روزنامه نگاران و مديران مطبوعات از هيچ كوششي در راه حمايت تمام و كمال از انجمن صنفي روزنامه نگاران، به ويژه در وضعيت ويژه ي كنوني، دريغ نكنند.

افزون بر اين، انجمن دفاع از آزادي مطبوعات مراتب اعتراض شديد خويش را نسبت به توقيف و لغو پروانه ي انتشار روزنامه تهران امروز اعلام مي دارد. ممانعت از انتشار اين روزنامه بر خلاف تصريحات قانون اساسي، به ويژه نحوه ي رسيدگي به جرايم مطبوعاتي در مراجع قضائي صالحه به صورت علني و با حضور هيات منصفه بر اساس اصل 168 است. هيات نظارت بر مطبوعات تحت رياست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اين اقدام، خود را در جايگاهي قرار داده است كه در مغايرت آشكار با روح و مفاد قانون اساسي و مواد مختلف قانون مطبوعات قرار دارد.

بي شك بازنگري در رويكردها و سياست هاي كنوني دولت نسبت به روزنامه نگاران و مديران مطبوعات، در راستاي تامين منافع ملي خواهد بود.

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات
5 تيرماه 1387

Copyright: gooya.com 2016