سه شنبه 25 تیر 1387

حکم اعدام برای دختری که از ۱۳ سالگی در زندان است، اعتماد

دادگاه عمومی رشت پس از محاکمه مجدد دختری که از سن ۱۳ سالگی به جرم قتل در زندان است، وی را به قصاص محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار ما، مولايی که هم اکنون ۳۱ سال دارد ۱۹ سال از عمرش را در زندان رشت گذرانده است. صغرا سال ۶۸ توسط ماموران پليس رشت به اتهام قتل دستگير شد، زمانی که بر دستان اين دختر دستبند زده شد او کارگر خانه يی در شهر رشت بود. او از سوی ماموران متهم به قتل پسر ۸ ساله خانواده يی شد که برای آنها کار می کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اولين برگ از پرونده يی که باعث شد صغرا ۱۹ سال از عمرش را در زندان بگذراند و دو بار نيز پای چوبه دار برود، زمانی تنظيم شد که پدر کودکی ۸ ساله به پليس مراجعه و ادعا کرد فرزندش گم شده و چند روزی است از او خبر ندارد. ماموران پليس رشت تمامی فرضيه هايی را که ممکن بود سرنخی از پسرک ۸ ساله در اختيار پليس قرار دهد مورد بررسی قرار دادند تا اينکه چند روز بعد بوی تعفنی که از چاه خانه به مشام رسيد احتمال وجود جسد پسر ۸ ساله را قوت داد و وقتی پليس چاه را مورد بررسی قرار داد جسد پسرک را کشف کرد، با انتقال جنازه به پزشکی قانونی روند پيگيری پرونده تغيير کرد و پدر مقتول در شکايتی کارگرش صغرا را قاتل فرزندش معرفی کرد و گفت چون صغرا به پسرش حسادت می کرده است به نظر می رسد او مرتکب اين قتل شده باشد. همين شکايت کافی بود تا وی بازداشت شود.

او در توضيح زندگی خود به پليس گفت: ۹ ساله بودم که خانواده ام به دليل فقر شديد من را از روستا به شهر نزد خانواده ثروتمندی فرستادند تا کار کنم. من تمام مدت نزد اين خانواده بودم و کارهای روزانه را انجام می دادم اما هيچ وقت با کسی دعوا نکردم و هيچ حسادتی هم نداشتم و من پسرک را نکشتم.

ادعای صغرا مورد قبول پليس قرار نگرفت و وی چندين مرتبه ديگر بازجويی شد تا اينکه سرانجام گفت؛ با پسرک درگير شدم و او را به زمين کوبيدم وقتی خون از سرش جاری شد و متوجه شدم وی فوت شده جسدش را داخل چاه انداختم و به کسی هم چيزی نگفتم. اعترافات صغرا از سوی پليس دليل محکمی شناخته و وی با صدور قرار مجرميت برای محاکمه به دادگاه عمومی معرفی شد. سرانجام صغرا به عنوان متهم تحت محاکمه قرار گرفت و با درخواست اوليای دم به قصاص محکوم شد.

وی به رای صادره اعتراض کرد و اعترافاتش را پس گرفت. اين دختر در لايحه اعتراضی خود نوشت؛ من پسر ۸ ساله را نکشتم اما می دانم چه کسی او را کشته و به درخواست او هم مجبور به سکوت شدم. به من قول داده بود که رضايت مادر مقتول را بگيرد تا من از اين گرفتاری نجات پيدا کنم. صغرا افزود؛ در همان سن ۹ سالگی به من تعرض شد و با تهديدهايی که می شدم، مجبور بودم سکوت کنم، تا اينکه روز حادثه وقتی داشتم انباری را تميز می کردم باز همان فردی که آزارم می داد به سراغم آمد. پسرک ۸ ساله داشت در آن حوالی بازی می کرد بی هوا وارد انباری شد و صحنه تعرض به من را ديد. آن مرد پسرک را به سمت ديوار هل داد و در يک لحظه سرش به ديوار برخورد کرد و بيهوش شد. من جثه کوچکی داشتم و نمی توانستم جسد پسرک را حرکت دهم اما آن مرد از من می خواست جسد را به داخل چاه بيندازم. آن مرد باعث شد تا از من شکايت شود و بعد هم قول داد رضايت بگيرد اما به وعده اش عمل نکرد.

مدارک جديد در پرونده صغرا باعث نشد تا او از اتهام قتل تبرئه شود و اين بار او را به خاطر رابطه نامشروع نيز به شلاق محکوم کردند اما فردی که صغرا مدعی شده بود به او تعرض کرده چون به اين جرم اعتراف نکرده بود تبرئه شد. پس از گذراندن تمام مراحل قانونی واحد اجرای احکام دادگاه رشت مقدمات قصاص صغرا را آماده کرد، وی در حالی که ۱۷ سال بيشتر نداشت پای چوبه دار رفت اما مادر مقتول اعلام کرد فعلاً قصد ندارد حکم را اجرا کند. همين مساله چند سال بعد در ۲۱ سالگی برای صغرا تکرار شد، اما اين بار هم مادر مقتول اعلام کرد رضايت نمی دهد اما قصد قصاص ندارد و چند ماه ديگر اقدام خواهد کرد. پس از آن ديگر خانواده مقتول برای اجرای حکم مراجعه نکردند تا اينکه سال گذشته نسرين ستوده وکالت متهم را پذيرفت و با توجه به اينکه صغرا ۱۸ سال از عمرش را بلاتکليف در زندان گذرانده بود درخواست آزادی وی را مطرح و قاضی تيموری بعد از بررسی پرونده با قرار وثيقه ۶۰ ميليون تومانی صغرا را آزاد کرد.

آزادی اين زندانی دو هفته بيشتر طول نکشيد و با شکايت دوباره اوليای دم وی به زندان بازگردانده شد. صغرا که هم اکنون نوزدهمين سال زندان را پشت سر می گذارد به اتفاق وکيل مدافعش تقاضای اعاده دادرسی کرد و پرونده به دفتر رئيس قوه قضائيه فرستاده و نسرين ستوده وکيل صغرا يک بار ديگر ايرادات پرونده را متذکر شد.چند روز بعد رئيس قوه قضائيه حکم صغرا را نقض کرد و اين دختر يک بار ديگر اميدوار شد بتواند نزد خانواده فقيرش بازگردد. پس از نقض حکم پرونده به شعبه هم عرض فرستاده شد و يک بار ديگر مورد بررسی قرار گرفت با اينکه صغرا دوباره منکر قتل شد و اظهارات خود را در دادگاه تکرار و وکيل مدافع وی نيز ايرادات پرونده را گوشزد کرد، قاضی دادگاه عمومی رای به قصاص اين دختر داد. صغرا که بعد از سال های طولانی در زندان باز هم سايه طناب دار را بر گردن خود احساس می کند، اکنون به اتفاق وکيل مدافعش تلاش دوباره يی را برای اثبات بی گناهی خود آغاز کرده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حکم اعدام برای دختری که از ۱۳ سالگی در زندان است، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016