دوشنبه 7 مرداد 1387

سخنان عبدالله نوری در ديدار با اعضای دفتر تحکيم وحدت و واکنش دو جناح به اظهارات وی، روزآنلاين


اعضای مرکزيت دفتر تحکيم وحدت، گسترده ترين تشکل دانشجويی در ايران، شامگاه پنج شنبه به ديدار عبدالله نوری رفتند تا دغدغه های خود از جمله بازداشت دو تن از اعضای شورای مرکزی اين اتحاديه دانشجويی و نيز فضای سياسی موجود را با "شيخ خاموش" در ميان بگذارند.


سکوتی که پس از ده سال شکست...

عبدالله نوری که پس از پشت سر گذاشتن سه سال حبس، اينک قريب به ۱۰ سال است، که از هرگونه اظهارنظر شفاف سياسی پرهيز داشته و هم از اين رو عنوان "شيخ خاموش" در فضای سياسی ايران به او اطلاق شده است.

عبدالله نوری در ديدار با اعضای شورای مرکزی و هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت پس از آنکه اظهارات دانشجويان را شنيد، ضمن نگران کننده خواندن برخوردهای اخير با فعالين دانشجويی و اظهار تاسف از چنين برخوردها و نيز سختی ها و مشکلاتی که اقشار مختلف مردم در اين دوران تحمل می کنند در مورد نگاه اصلاح طلبان و نيروهای منتقد به اين شرايط گفت: "اکنون تحليل های مختلفی از سوی نيروهای اصلاح طلب ارائه می شود که گاه با يکديگر در تضاد نيز می باشد اما نبايد با ديد منفی به اين اختلافات نگريست".

عبدالله نوری افزود: " در واقع با وجود بعضی اختلاف نظرها اميدواريم تلاش و کوشش گروه ها و افراد اصلاح طلب موجب آن شود که کشور از اين وضعيت کنونی رهايی يابد و ايران عزيز و مردم بزرگوار و متمدنش در جايگاه واقعی و برازنده تاريخ ايران زمين در جهان امروز قرار گيرند".

وی درخصوص طرحهای گوناگون ارائه شده از سوی اين نيروها ادامه داد: "در اين ميان بايد با بررسی دقيق تر طرحهای ارائه شده به برنامه ای رسيد که تنها ارائه يک سراب نباشد و در نهايت منجر به اعتلای کشور در حوزهای سياسی، اقتصادی، فرهنگی، دينی، بين المللی و نيز نهادينه شدن فضايل اخلاقی و ارتقای عزت نفس و کرامت انسانی در جامعه گردد".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دانشجويان: با هر کانديدايی نمی توان وارد انتخابات شد

در ابتدای اين ديدار نيز اعضای شورای مرکزی اين اتحاديه گزارشی از وضعيت دانشگاهها و برخوردهای صورت گرفته با فعالين مدنی به خصوص دانشجويان ارائه نموده و افزودند: "با توجه به دستگيری دانشجويان در تبريز، زنجان، تهران، مشهد و دو عضو شورای مرکزی اين اتحاديه و همچنين بازداشت و محاکمات فعالين عرصه های ديگر اجتماعی به نظر می رسد برخی مسئولين و در راس آنها برخی از دولتمردان نهم عزمی جدی جهت ساکت کردن کليه منتقدان دارند و در اين ميان از آنجا که دانشجويان در سال گذشته انتقادات صريحی به بی تدبيرهای مسئولين داشته اند در کانون اين برخوردها قرار گرفته اند و مسئولين اکنون فرصت تابستان را غنيمت دانسته و به برخورد گسترده با دانشجويان روی آورده اند. در واقع به نظر می رسد پس از شکستهای اخير دولتمردان در عرصه دانشگاه و به خصوص رسوايهای اخير در دانشگاهای زنجان اکنون برخی از آنها به جای تلاش برای اصلاح امور درصدد انتقام جويی از دانشجويان برآمده اند.

موضوع ديگر مورد بحث دانشجويان انتخابات پيش روی رياست جمهوری بود، آنها در اين باره گفتند به نظر می رسد برخوردها با فعالين دانشجويی بی ارتباط با انتخابات پيش رو نيست و ترس اصولگرايان و به خصوص حاميان دولت درباره تاثير دانشجويان در انتخابات پيش رو خود يکی از دلايل افزايش اين برخوردها است .

دانشجويان سياسی در دفتر تحکيم وحدت ادامه دادند: "ترس از تاثير دانشجويان در انتخابات پيش رو به خوبی در کلام اصولگرايان و نشريات آنها من جمله کيهان هويداست به گونه ای که کيهان در هفته گذشته به صراحت از قصد اصلاح طلبان جهت سوء استفاده از دفترتحکيم وحدت در انتخابات پيش رو سخن گفت!"

اعضا شورای مرکزی اين اتحاديه افزودند: " متاسفانه بسياری از نيروهای تحول خواه همچنان در سردرگمی به سر می برند و برخی از آنها با کمال تاسف تنها به اين نکته می انديشند که کانديدايی را معرفی نمايند که رد صلاحيت نشود وآن فرد با تکيه از نارضايتی عمومی از اصولگرايان و بدون ارائه برنامه مشخص در انتخابات شرکت کند و در اين ميان مشخص نيست وقتی که چنين ترسی از رد صلاحيت و نهادهای انتصابی وجود دارد و به بسياری از ابهامات درباره گذشته پاسخ داده نشده است اين افراد در صورت پيروزی در انتخابات چگونه عمل خواهند کرد؟"

اين دانشجويان همچنين به حضور عبدالله نوری در انتخابات پيش رو اشاره نموده و گفتند: "با وجود مشکلات عديده ساختاری موجود و ابهامات فراوانی که درباره ميزان تاثير گذاری انتخابات در تحولات کشور وجود دارد بی شک انتخابات در هر کشوری يک فرصت است البته نه با هر شرايطی و هر کانديدايی و می توان با برنامه ريزی صحيح از آن در جهت پيش برد توسعه، دموکراسی و حقوق بشر استفاده نمود و حضور افرادی که دارای سابقه روشنی در مديرت کلان کشور هستند و ارائه برنامه ای منسجم از سوی آنها بی شک در تحليل شرکت در انتخابات از سوی گروههای مختلف موثر است".

دانشجويان گفته اند که اين ديدار حاوی نکات ديگری درباره مسائل روز کشور و انتخابات رياست جمهوری بود که گزارشی از آن انتشار نيافته است.


کروبی به ديدار نوری آمد

ديدار دانشجويان عضو دفتر تحکيم وحدت با عبدالله نوری ساعتی پيش از برگزاری مراسم سخنرانی ماهانه در منزل عبدالله نوری برگزار شد.

از نکات جالب توجه در نشست اين ماه منزل نوری، که سخنران آن "احمد قابل" بود حضور ناگهانی "مهدی کروبی" و ديده بوسی گرم او با عبدالله نوری بود. کروبی ساعتی بدون آنکه گفتگوی خاصی ميان او و ميزبان صورت بگيرد در کنار عبدالله نوری نشست و پيش از پايان سخنرانی مراسم را ترک کرد.

***

واکنش دو جناح به اظهارات عبدالله نوری
سکوت شيخ خاموش شکسته شد؟

نادر کرمی - جديدترين اظهارات عبدالله نوری در مورد مسائل روز کشور در ديدار با اعضای شورای مرکزی و هيات رييسه ‏دفتر تحکيم وحدت که روز گذشته در برخی رسانه ها از جمله "روزآنلاين" منتشر شد، واکنش رسانه های خبری ‏متعلق به دو جناح اصلاح طلب و اقتدارگرا را برانگيخت؛ واکنش هايی که نشان از اهميت "افطار روزه سکوت" ‏نوری در روزهايی است که از او به عنوان يکی از نامزدهای احتمای جبهه اصلاحات نام برده می شود. ‏

عبدالله نوری روز پنجشنبه در ديدار با دانشجويان تحکيمی گفت: "با وجود بعضی اختلاف‌نظرها اميدواريم تلاش و ‏کوشش گروه‌ها و افراد اصلاح‌طلب موجب آن شود که کشور از وضعيت کنونی رهايی يابد و ايران عزيز و مردم ‏بزرگوار و متمدنش در جايگاه واقعی و برازنده تاريخ ايران زمين در جهان امروز قرار گيرند". ‏

وی درخصوص طرح‌های گوناگون ارائه شده از سوی اين نيروها اظهار داشت: "بايد با بررسی دقيق‌تر طرح‌های ‏ارائه شده به برنامه‌ای رسيد که تنها ارائه يک سراب نباشد و در نهايت منجر به اعتلای کشور در حوز‌‌های ‏سياسی، اقتصادی، فرهنگی، دينی، بين‌المللی و نيز نهادينه شدن فضايل اخلاقی و ارتقای عزت نفس و کرامت ‏انسانی در جامعه گردد". ‏


‎‎کيهان، فارس، ايرنا و ديدار نوری با کروبی‎‎

خبرگزاری فارس که با افزودن اين توضيح که "در طی چند روز اخير زمزمه‌هايی مبنی بر حضور نوری در ‏رقابت‌های رياست جمهوری سال‎ ‎آينده شنيده شده است و برخی روزنامه‌ها از شروط اعلام شده توسط نوری برای‎ ‎حضور در انتخابات خبر داده‌اند" متن تقريبا کاملی از اظهارات عبدالله نوری را در يکی از سه تيتر اصلی خود ‏منتشر کرد. اين خبرگزاری که از آن به عنوان تريبون اصلی دولت نهم ياد می شود البته ترجيح داد که تيتر خبر ‏خود را به" ديدار مهدی کروبی با عبدالله نوری" اختصاص دهد. خبری که اولين بار در "روزآنلاين" منتشر شده ‏بود. بر اين اساس فارس در گفتگويی با سخنگوی حزب اعتمادملی نيز سوژه خبری ديدار کروبی و نوری را پی ‏گيری کرد و اسماعيل گرامی مقدم نيز در پاسخ به فارس ضمن تاييد اين ديدار، حضور‎ ‎کروبی را تنها برای ‏شرکت در دعای کميل دانست‎.‎

در همين راستا کيهان نيز در شماره امروز (دوشنبه) علاوه بر اختصاص ستون معروف "گفت و شنود"خود به ‏اظهارات عبدالله نوری، اين سخنان را به گفته های دو هفته قبل احمد زيدآبادی و محمد عطريانفر در روزآنلاين ‏نسبت داد و با تيتر "عبور از خاتمی با شيخ خاموش؟!" ـ که در صفحه اول خود نيز به آن پرداخت ـ شرح کاملی ‏از گزارش ديدار تحکيمی ها با عبدالله نوری را منتشر ساخته است. کيهان البته تحليل کرده است که "به نظر می ‏رسد با توجه به احتمال ضعيف نامزدی عبدالله نوری و نيز احتمال ضعيف تر تأييد صلاحيت وی، طرح نام وی از ‏سوی برخی افراطيون تنها در راستای وادار کردن خاتمی به تندروی و راديکاليزه کردن عمومی فضای سياسی ‏کشور باشد." ‏

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا) نيز بدون پرداختن به اصل گفته های نوری، تنها پی گيری صحت و ‏سقم خبر ديدار نوری و کروبی را مساله خود دانسته و در گفتگويی با گرامی مقدم آورده است که " کروبی برای ‏مجلس روضه به خانه عبدالله نوری رفته بود". ‏


‎‎کارگزاران: سخنان نوری کوتاه و گويا بود‎‎

روزنامه حزبی کارگزاران نيز با اختصاص صفحه سياست شماره امروز خود اظهارات عبدالله نوری را با تيتر ‏‏"موضع عبدالله نوری در قبال شرايط کشور و تحرک اصلاح‌طلبان" منتشر ساخته است. ‏

کارگزاران که اين سخنان را به منزله پايان سکوت نوری در نظر گرفته است در تحليل خود از اين اظهارات می ‏نويسد: "ديروز پس از سال‌ها سخنی رسمی از عبدالله نوری، وزير کشور خاتمی و چهره شاخص سياسی جريان ‏اصلاحات، منتشر شد؛ سخنانی البته «کوتاه و گويا». سخنان عبدالله نوری که در ديدار اعضای شورای مرکزی ‏دفتر تحکيم وحدت بيان شده، نه يک سخنرانی تفصيلی که چند جمله‌ای کوتاه است. اين سخنان کوتاه اما، چون از ‏سوی شخصی با مشخصات عبدالله نوری بيان شده، گويای نکاتی و شکل‌دهنده تحليل‌هايی است. تحليل‌هايی که در ‏شرايط سياسی موجود که جمعی از نيروهای سياسی هوادار دموکراسی به طرح دوباره او برخاسته‌اند و حتی از ‏نامزدی او در انتخابات آتی رياست‌جمهوری سخن گفته‌اند، پررنگ‌تر می‌شود." ‏

Copyright: gooya.com 2016