دوشنبه 7 مرداد 1387

گزارشگران بدون مرز دستگيری سامان رسول پور را محکوم کرد

گزارشگران بدون مرز بازداشت سامان رسول‌پور روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از روزنامه های محلی و سراسری را محکوم می کند. دستگيری اين روزنامه نگار در تاريخ يکشنبه ٦ مرداد ماه و در فردای برگزاری تجمعی در مهاباد است که در آن نزديک به دويست نفر برای لغو حکم اعدام دو روزنامه نگار و يک معلم کرد شرکت کرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " ما خواهان توضيح مقامات مسوول ايران در باره ی دستگيری خودسرانه سامان رسول‌پور هستيم. مطبوعات و روزنامه نگاران کرد بطور دائم قربانی تضعيقات ناعادلانه هستند. ما از مقامات ايران می خواهيم توقيف مطبوعات را متوقف و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کند ."

٦ مرداد ماه سامان رسول‌پور روزنامه نگار و عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در منزل مسکونی اش در مهاباد توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. ماموران اطلاعاتی پس از بارزرسی منزل اسناد و مدارک شخصی اين روزنامه نگار را ضبط و وی را به محل نامعلومی منتقل کرده اند.

شنبه ٥ مرداد ماه در شهر مهاباد نزديک به دويست نفر در تجمعی مسالمت آميز شرکت و خواهان لغو احکام اعدام عليه دو روزنامه‌نگار عدنان حسن پور و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار و فرزاد کمانگر معلم کرد و آزادی زندانيان سياسی شدند.

عدنان حسن پور ٢٥ ساله روزنامه نگار هفته نامه ئاسو در تاريخ ٥ بهمن ماه ١٣٨٥ و عبدالواحد (هيوا) بوتيمار ٢۹ ساله همکار نشريه انجمن زيست محيطی سبزچيا ، در تاريخ ٥ دی ماه ١٣٨٥ دستگير شدند. در تاريخ ٢٢ خرداد در دادگاهی غير علنی به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی"، " جاسوسی" و "محاربه" محاکمه و به اعدام محکوم شدند، ٢٦ تيرماه حکم صادره به خانواده و يکی از وکلای آنها آقای سيروان هوشمندی ابلاغ شد، وکلای اين دو زندانی به اين احکام اعتراض کردند.ديوان عالی کشور در تاريخ ٣٠ مهر ماه حکم اعدام عدنان حسن پور را تائيد و حکم اعدام عبدالواحد (هيوا) بوتيمار را نقض کرده است. در فروردين ماه ١٣٨٧ دادگاه مريوان مجددا حکم اعدام عبدالواحد (هيوا) بوتيمار تائيد کرد که با اعتراض وکلا اين پرونده مجددا به ديوان عالی ارجاع شده است. از سوی ديگر پرونده عدنان حسن پور نيز پس از تائيد حکم از سوی ديوان عالی کشور و اعتراض مجدد وکلا بنابه مصوبه قانون اصلاحی دادگاههای انقلاب و عمومی به گفته وکلايش همچنان در دست بررسی است. عدنان حسن پور در زندان مرکزی سنندج و هيوا بوتيمار در زندان مرکزی مريوان بسر ميبرند.

يکشنبه دوم تير ماه سال جاری شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران روزنامه نگار محمد صديق کبودوند مدير نشريه توقيف شده پيام مردم کردستان و بنيان گذار "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" را برای " اقدام عليه امنيت از طريق نشر اکاذيب" به يازده سال زندان محکوم کرده بود. محمد صديق کبودوند در تاريخ ١٠ تير ماه ١٣٨٦ بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. وی از سوی مقامات امنيتی برای انحلال "سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان" و پذيرش " انتشار گزارش‌هايی نادرست" از سوی اين سازمان، شديدا تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داشت.

از سوی ديگر صديق مينايی ، عضو هيات تحريره هفته نامه ئاسو و همکار روزنامه های محلی استان کردستان که در تاريخ ١٢ تير ماه پس از احضار به شعبه چهار بازپرسی دادگستری سنندج زندانی شده بود با سپردن وثيقه در تاريخ ٧ مرداد ماه آزادی شد. اين روزنامه‌نگار بارها از سوی مقامات قضايی برای فعاليت های مطبوعاتی اش احضار و مورد بازجويی قرار گرفته است.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشگران بدون مرز دستگيری سامان رسول پور را محکوم کرد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016