پنجشنبه 10 مرداد 1387

ناطق نوری: رفيق‌دوست به من گفت شاه نتوانست مرا محاکمه کند، حالا تو می‌خواهی محاکمه کنی؟ انتخاب


خبرگزاری انتخاب : رئيس مجلس پنجم با اشاره به موردی ديگر می‌گويد: گزارش ديگری به دست من رسيد که مرحوم فردوسی‌پور ـ رحمت الله عليه ـ زمانی که من مجلس بودم، آن را به من داد ـ چون من در زمان رياست مجلس نيز دفتر بازرسی را داشتم ـ ماجرا اين بود که يک زندانی به ايشان نامه نوشته بود که من به اتهام زنا در زندان هستم، اما اقوام آن طرف دختر هفت، هشت ساله مرا در راه مدرسه دزديدند و پس از تجاوز، به قتل رساندند، در حالی که من زندانی هستم و کسی نيست به داد من برسد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری در گفت‌وگو با ويژه‌نامه بيستمين سال رهبری آيت‌الله خامنه‌ای، نحوه تشکيل و برخی از اقدامات دفتر بازرسی رهبر انقلاب را تشريح کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی زمان راه‌اندازی اين دفتر را چند ماه پس از به رهبری رسيدن آيت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده و درباره راه‌اندازی آن می‌گويد: روزهای اول هر روز حضور می‌يافتم تا اگر کاری بود و از عهده من برمی‌آمد، انجام دهم. هنوز دفتر بازرسی تشکيل نشده بود که روزی نامه‌ای توسط دوستی فرستادند. در اين نامه خطاب به من آمده بود: «بر اساس گزارشی که رسيده، دو نفر را بازداشت کرده‌اند که پس از دستگيری اذيت شده‌اند و به اينها فشار آمده است. گزارشی که به دست من رسيده است، خدا کند درست نباشد و اگر چنين باشد، وای به حال من در آخرت. از شما می‌خواهم بررسی کنيد و فصل به فصل که پيش می‌رويد، به ما گزارش کنيد». من تيمی را انتخاب کردم، رسيدگی کردم و گزارش درست بود. کسانی که خلاف قانون عمل کرده بودند، بازداشت، محاکمه، تعزير و از دستگاه مربوطه اخراج شدند. پس از اين ماجرا که برکات بسيار خوبی داشت، ايشان محبت کردند و حکمی به من دادند برای تشکيل يک دفتر کوچک ـ قيد کوچک در اين حکم جالب بود ـ ايشان فرمودند: از آنجا که اينجا آخرين ملجأ مردم است و اگر به من تظلمی شد، بتوانم رسيدگی کنم، شما دفتری تشکيل دهيد که بتوان رسيدگی کرد. اين دفتر که حالا عمری هجده يا نوزده ساله دارد، با کمتر از بيست نفر داير شده است. من چهار گروه تشکيل دادم که عبارتند از: حقوقی ـ قضائی، اقتصادی، فرهنگی ـ اجتماعی و امنيتی ـ سياسی که متشکل از يک سرگروه و دو کارشناس هستند. دفتر بازرسی مثل بازرسی کل کشور نيست که ابتدا به ساکن برای هر حادثه‌ای برويم و تمام دستگاه را بازرسی کنيم. مسئوليت ما فقط در مواردی است که تظلمی به ايشان شده باشد و دستور اقدام بدهند.

به گفته ناطق نوری، پس از اين‌که چند سالی از تشکيل دفتر گذشت، ايشان از پيشرفت کارها تشکر کردند و فرمودند: زمانی که من مسئوليت رهبری را به عهده گرفتم، هميشه نگران بودم اگر به شخص من تظلم شود، بايد چگونه رسيدگی کنم، اما پس از تشکيل دفتر، آرامش يافتم. من هم به فضل خدا و تشويق ايشان و همکاری دوستان، با هيچ‌کس تعارف ندارم. تاکنون اگر به فرض ما صد گزارش خدمت ايشان داده باشيم، ۹۹ حتی ۵ / ۹۹ درصد از اين گزارش‌ها، هرگز بدون پاسخ نمانده است.

رئيس مجلس پنجم با اشاره به موردی ديگر می‌گويد: گزارش ديگری به دست من رسيد که مرحوم فردوسی‌پور ـ رحمت الله عليه ـ زمانی که من مجلس بودم، آن را به من داد ـ چون من در زمان رياست مجلس نيز دفتر بازرسی را داشتم ـ ماجرا اين بود که يک زندانی به ايشان نامه نوشته بود که من به اتهام زنا در زندان هستم، اما اقوام آن طرف دختر هفت، هشت ساله مرا در راه مدرسه دزديدند و پس از تجاوز، به قتل رساندند، در حالی که من زندانی هستم و کسی نيست به داد من برسد. من خيلی از اين ماجرا منقلب شدم، يک هیأتی را به ۴۰ کيلومتری مشهد به روستايی فرستاديم که بالاخره به بازداشت افرادی در دستگاه‌های مختلف، اخراج و برخورد با متهمان منجر شد. به تظلمی که شده بود، واقعا رسيدگی شد، ولو اين‌که از طرف متهمی بود که زندانی شده بود.

با اين حال به گفته ناطق نوری، موارد شکايت از ردصلاحيت افراد استثناست و اين دفتر چنين اختياری ندارد: «از جمله موارد استثنا، موارد انتخاباتی است که در حيطه کار ما قرار نگرفته است. شايد به اين دليل که فقهای شورای نگهبان منصوب ايشان هستند و بازرسی نمی‌شود».

حجت‌الاسلام ناطق همچنين به بررسی پرونده رسيدگی به جانبازان شيراز اشاره می‌کند و اين‌که پس از تحقيقات پيشنهاد کرده مدير کل اطلاعات منطقه، خود ام‌الفساد است و بايد عوض شود و آقای رفيق‌دوست و قائم‌مقام ايشان بايد محاکمه شوند و اين بار با واکنش و عصبانيت شديد محسن رفيق‌دوست روبه‌رو شده است که با گلايه از ناطق، به او گفته، شاه نتوانست مرا محاکمه کند، حالا تو می‌خواهی محاکمه کنی؟

Copyright: gooya.com 2016